بازارهای داخلی

افزایش جمعیت ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد

 جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه علت اصلی پیر شدن جمعیت در ایران مسائل اقتصادی نیست، گفت: قطعاً کار فرهنگی در خصوص جوانی جمعیت موثر است، اما علت اصلی پیر شدن جمعیت مسائل اقتصادی نیست. چرا که بسیاری از خانواده‌های متمول دو بچه بیشتر ندارند. 

او در ادامه توضیح داد: کمبود جمعیت به دلیل شرایط اقتصادی نیست. قطعاً کارهای اقتصادی و رونق اقتصادی در کشور می‌تواند در حوزه جمعیت تاثیر داشته باشد اما اینکه همه مسائل جمعیت را مرتبط به بعد اقتصادی بدانیم، درست نیست. 

نیک‌بین مشکل اصلی با بیان اینکه بخش عمده مشکل کاهش جمعیت مربوط به مسائل فرهنگی است، ادامه داد: مشکل این است که ما به این باور رسیده‌ایم با بچه کمتر زندگی بهتری خواهیم داشت. این باور غلطی است که بچه کمتر باعث زندگی بهتر می‌شود. در کنار این مسائل، قطعاً مباحث اقتصادی، فرهنگی و قومی و قبیله‌ای حاکم بر شهرها موثر است. در واقع همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا جمعیت به سمت پیر شدن برود.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: مجلس قانونی در حوزه جمعیت مصوب کرده و در حال ابلاغ است. قرار است برای رشد جمعیت بخش حمایتی شکل گیرد و امتیازات خاصی در بخش استخدام‌ها، واگذاری زمین و مسکن و امتیازات برای فرزندآوری دوم و سوم به بعد در نظر بگیرند. در واقع این موارد بحث‌های حمایتی است که اجرا می‌شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که فقط با در نظر گرفتن حمایت‌ها نمی‌توان به جوانی جمعیت کمک کرد و گفت: جوانی جمعیت با دو اصل قابل اصلاح است. اول اینکه فرهنگ مردم باید رشد کند و کار فرهنگی درست انجام شود. دوم وضعیت اقتصادی مردم بهبود می‌یابد. این دو موضوع باید در کنار هم منجر به افزایش جمعیت شود با امتیاز و تخصیص یارانه جمعیت جوان نمی‌شود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا