ارز دیجیتال

کاربر بیت کوین دقیقاً چه کسی است؟

همواره گفته شده که کاربران در رابطه با اجماع بیت کوین تصمیم می‌گیرند. اما کاربر بیت کوین دقیقاً چه کسی است؟ این یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی بود که در کنفرانس اجماع ۲۰۲۱ بنیاد بیت کوین کور (Bitcoin Core) مطرح شد.

در این کنفرانس که توسط ویراستار مجله بیت کوین، آرون ون‌ویردم (Aaron Van Wirdum) مدیریت می‌شد، توسعه‌دهندگان باسابقه‌ای همچون آدام بک (Adam Back)، مت کورالو (Matt Corallo)، اولالوا اسونتکن (Olaoluwa Osuntokun)، راستی راسل (Rusty Russell) و اریک ووسکوئیل (Eric Voskuil) در مورد بهترین راهکار برای معرفی و اجرای به‌روزرسانی‌ها در شبکه بیت کوین به گفتگو پرداختند. این موضوع با توجه به اینکه تپ روت (Taproot)، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی بیت کوین پس از سگویت (SegWit) در مسیر فعال‌سازی قرار گرفته بسیار برجسته و حائز اهمیت است.

به‌روزرسانی تپ روت؛ دوراهی ماینرها و کاربران

به‌روزرسانی تپ روت به اجماع نهایی رسیده است. بااین‌حال، چندین ماه ذی‌نفعان بیت کوین بر سر این به‌روزرسانی و چگونگی انجام آن بحث و جدال داشتند. بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است و برخلاف سیستم‌های متمرکز برای فعال‌سازی موفقیت‌آمیز یک به‌روزرسانی، به همکاری مشترک افراد احتیاج دارد.

به‌روزرسانی‌ها اساساً تغییری در قانون شبکه هستند. بنابراین، اطمینان حاصل کردن از اینکه همه افراد کد بیت کوین را با قوانین جدید استفاده می‌کنند حیاتی است. در غیر این صورت ممکن است جداسازی زنجیره به وجود بیاید و دو تاریخچه تراکنش ناسازگار ایجاد کند.

توسعه‌دهندگان بیت کوین برای جلوگیری از این سناریو، به‌روزرسانی‌ها را سازگار با نسخه پیشین (Backwards Compatible) انجام می‌دهند. در این صورت، نسخه‌های جدیدتر و قدیمی‌تر می‌توانند از قوانین یکسانی برخوردار شده تا جداسازی زنجیره اتفاق نیفتد. در رابطه با به‌روزرسانی تپ روت، ازآنجایی‌ که بیت کوین هنوز هم به نحوی یک دارایی یک تریلیون دلاری محسوب می‌شود، روند فعال‌سازی به‌آرامی و پایدار دنبال می‌شود.

به عقیده مت کورالو، مهندس بیت کوین از شرکت اسکور کریپتو، دو راه برای فعال‌سازی این آپدیت وجود دارد. اولین راه، اجرای قوانین از طریق نودهای شبکه است. راه دوم، اجرای این قوانین از طریق هش ریت و به دست ماینرهاست. اتفاقی که در دوره آزمایشی اسپیدی ترایال (Speedy Trial) از آن بهره گرفته شد.

با این‌حال، در این کنفرانس در رابطه با نحوه فعال‌سازی تپ روت، و اینکه آیا این کاربران‌اند که باید نسخه جدید را تنظیم کنند یا فعال‌سازی به دست ماینرها تصمیم درستی است، بحث به وجود آمد.  

کاربر بیت کوین چه کسی است؟

به عقیده اریک ووسکوئیل، توسعه‌دهنده بیت کوین و نویسنده کتاب «اقتصاد کریپتو: ویژگی‌های اساسی بیت کوین» تفاوتی میان ماینرها و کاربران وجود ندارد و در حقیقت ماینرها نیز کاربر شبکه بیت کوین محسوب می‌شوند.

اولالوا اسونتکن، مدیر ارشد فناوری Lightning Labs، از ابهام موجود در عبارت «کاربر بیت کوین» در هنگام تعریف اجماع جامعه این ارز دیجیتال سخن گفت. وی در این رابطه گفت:

نکته مهم به عقیده من این است که درواقع مردم منظور شما از کاربر را درک نمی‌کنند.

ووسکوئیل، بک و راسل نیز از این عقیده حمایت کردند. به عقیده این توسعه‌دهندگان، از نظر اجماع پروتکل، تنها افرادی که از نود بیت کوین برای بررسی فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند کاربران واقعی هستند و آنها هستند که انتخاب می‌کنند چه قوانینی را اجرا کنند. این مکانیسم رأی‌گیری در به‌روزرسانی SegWit نقش کلیدی داشت.

علاوه بر این، به عقیده بک، به این دلیل که کاربران قوانین را اجرا می‌کنند، ماینرها هیچ کنترلی بر بیت کوین ندارند. وی افزود:

سردرگمی زیادی در مورد تصمیم‌گیری‌های ماینرها وجود دارد. اساساً ماینرها هیچ حرفی برای گفتن ندارند. آنها می‌توانند به عنوان کاربری که از پروتکل بیت کوین استفاده می‌کند، درست مانند سایر کاربران حق اظهارنظر داشته باشند اما به‌عنوان یک ماینر هیچ حقی ندارند.

در تأیید این سخنان، راسل با یادآوری محدودکننده بودن عباراتی چون «کاربر» و «ماینر» اظهار داشت که می‌توان با توجه به متنوع بودن جامعه بیت کوین، این عبارات را نادیده گرفت. وی در این رابطه گفت:

ماینرها نیز کاربر هستند. آنها کاربرانی اقتصادی برای شبکه هستند. علاوه بر این ماینرها می‌توانند توسعه‌دهنده نیز باشند.

در پایان این کنفرانس، ووسکوئیل اظهار داشت که نباید «کاربران» و «ماینرها» را با چنین دید متفاوتی نگاه کرد و آنها را در برابر یکدیگر قرار داد و هر کدام قدرت و نفوذ خود را دارند.

وی در پایان افزود:

من این مسئله را نوعی استدلال داوود و جالوت می‌نامم. در این استدلال، کاربران آن مرد کوچک و ماینرها مرد بزرگ‌اند. به عقیده من این نمونه و تفکر خوبی نیست. اگر بخواهید این دو جبهه را با هم مقایسه کنید در واقع جالوت و جالوت را در مقابل هم قرار داده‌اید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا