مسکن

قیمت مسکن چگونه قابل کنترل است؟

در ماه‌های اخیر قیمت مسکن افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و پایگاه خبری اقتصاد آنلاین به دنبال علت این افزایش قیمت و احتمال کاهش قیمت در نتیجه ساخت ۴ میلیون مسکن، با یکی از کارشناسان این حوزه مصاحبه‌ای انجام داده است.

فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به اینکه چرا قیمت مسکن روز به روز درحال افزایش است گفت: دو عامل اصلی وجود دارد که باعث شده است از سال ۹۷ افزایش قیمت را تجربه کنیم.

در ادامه وی یادآور شد: وقتی در سال ۹۷ ما شاهد خروج یک طرفه آمریکا از برجام بودیم و سپس به مشکلاتی همچون محدودیت‌های منابع ارزی و یا محدودیت در فروش نفت برخورد کردیم باعث شد یک شوک به اقتصاد ایران وارد شود و این شوک باعث رشد قیمت دلار شد.

در ادامه مصاحبه این کارشناس حوزه مسکن خاطر نشان کرد: از آنجایی که در گذشته ما سابقه سرکوب نرخ دلار را داشتیم، نرخ دلار همچون یک فنر فشرده شده بود و در نتیجه محدودیت‌هایی که بر سر منابع ارزی و منابع نفتی متوجه ایران شده بود، بانک مرکزی و دولت توانایی کنترل این فنر فشرده ارزی را نداشتند و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمت ارز را تجربه کردیم.

او افزود: این افزایش باعث شد طیف گسترده‌ای از جامعه و سرمایه‌گذاران این برداشت را داشته باشند که در آینده ما شاهد افزایش شدید قیمت‌ها خواهیم شد.

بنابرین اکثر سرمایه‌گذاران به سمت بازار ملک روانه شدند، و از آنجایی که بازار ملک از گذشته جز بازارهایی بوده است که ریسک پایین دارد و با سود بالا همراه است، پس در نتیجه اکثر افراد به سمت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن روانه شدند و همین اعمال باعث شد در سال ۹۷ ما شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت مسکن باشیم.

وی ادامه داد: در نتیجه تداوم اتفاقات تورمی و تداوم شوک ارزی و تداوم نااطمینانی به آینده قیمت‌ها در اقتصاد ایران، در سالهای ۹۷ تا۹۹، ۳ سال پی در پی به شکل بی‌سابقه ما جهش قیمت مسکن را تجربه کردیم.

او گفت: از آنجایی که در سال ۱۴۰۰ قیمت غیر متعارف رشد کرده بود و هم اینکه یک امیدواری نسبت به توافق در مذاکرات بین افراد به وجود آمد، شاهد کاهش شدید سرمایه‌گذاری در ملک بودیم و این عامل باعث کاهش چشمگیر تورم مسکن شد و به یک ثبات نسبی در بازار مسکن رسیدیم.

اما در ۴ ماه اول سال ۱۴۰۱ به علت نبود رونق در بازارهای بورسی و ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه که بسیار بالا بود زیرا اگر توافق صورت می‌گرفت این دو بازار دچار ریزش قیمت می‌شدند، بنابرین توجه سرمایه‌گذاران متوجه بازار مسکن شد و این عامل باعث شد قیمت مسکن مجدد افزایش شدیدی را تجربه کند.

این کارشناس به سوال دیگر اقتصاد آنلاین که درمورد احتمال ساخته شدن ۴ میلیون واحد و نتیجه ساخت این واحد ها بود پاسخ داد: این طرح در مجلس به تصویب رسیده است و دولت مکلف به اجرای این طرح است.

او در ادامه افزود: این طرح با طرح مسکن‌مهر دولت قبل متفاوت است و طرح ساخت ۴ میلیون واحد توسط قانون مجلس تکلیف شده است.

وی خاطر نشان کرد که آقای رئیس جمهور استقبال بی نظیری از این طرح کرده است.

طبق گفته‌های وی دولت توانایی ساخت این واحدها را دارد و کار سخت و دشواری نیست اما نیاز است اول دولت با قوانین گوناگون همانند اختصاص دادن مالیات سالانه، هیجان خریدهای سرمایه‌داران را کنترل کند و به صورت اتوماتیک این بازار به سمت ثبات نسبی برود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا