بازارهای خارجی

قیمت نفت همچنان در بالاترین سطح چند ساله

با توجه به افزایش واکسیناسیون کووید-۱۹ که به برداشته شدن محدودیت‌های مسافرتی کمک می‌کند و همچنین کمبود عرضه، قیمت نفت در نخستین روز معاملاتی هفته افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت ۳۳سنت معادل ۰.۵درصد افزایش یافت و به ۷۳.۰۲دلار در هر بشکه رسید. این قرارداد در اوایل جلسه معاملاتی به ۷۳دلار و ۱۲سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت آن از می ۲۰۱۹ بود و همچنین در هفته گذشته رشد ۱.۱درصدی را تجربه.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با تجربه ۳۱سنت معادل ۰.۴درصد رشد، به قیمت ۷۱.۲۲دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. همچنین این قرارداد در اوایل جلسه معاملاتی به قیمت ۷۱دلار و ۳۲سنت در هر بشکه دست یافت که بالاترین سطح آن از اکتبر ۲۰۱۸ بود و از طرفی رشد ۱.۹درصدی را برای هفته گذشته ثبت کرد.

در آمریکای شمالی و اکثر بخش‌های اروپا، تردد وسایل نقلیه در حال بازگشت به سطح پیش از بیماری همه‌گیر بوده و با کاهش قرنطینه و سایر محدودیت‌ها، هواپیماهای بیشتری پرواز خود را آغاز کرده‌اند، که این موارد باعث شد شاخص‌های نفتی به سومین سود هفتگی خود دست یابند.

اوتار ساندو، مدیر ارشد بورس کلای Phillip Futures مستقر در سنگاپور اظهار کرد: “از آنجا که تقاضا در هند و اروپا با باد مخالف مواجه شده، بازار نفت ممکن است با عقب‌نشینی‌های مکرر، نوساناتی را تجربه کند.”

وی افزود: “با این حال، روند عمده این بوده و افت بیشتر قیمت‌ها می‌تواند فرصتی را برای خرید در قیمت پایین فراهم کند.”

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه در گزارش ماهانه خود گفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، برای تامین تقاضا باید میزان تولید خود را افزایش دهد.

پس از اینکه بیماری همه‌گیر، در سال ۲۰۲۰ تقاضا را از بین برد، گروه اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها، تولید خود را محدود کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اذعان داشت: “اوپک پلاس باید عرضه خود را افزایش دهد تا بازارهای جهانی نفت به میزان کافی تامین شود.”

گلدمن ساکس در هفته گذشته اذعان داشت، از آنجا که عرضه واکسن باعث افزایش فعالیت اقتصادی در سراسر جهان می‌شود، انتظار می‌رود برنت در تابستان سال جاری به ۸۰دلار در هر بشکه برسد.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که سکوهای نفتی در حال بهره‌برداری در ایالات متحده ۶مورد افزایش یافته و به ۳۶۵ واحد رسیده که بالاترین میزان آن از آوریل ۲۰۲۰ است.

از آنجا که شرکت‌های حفاری به دنبال سود بردن از افزایش تقاضا بودند، این بیشترین افزایش سکوهای نفتی در یک ماه گذشته بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا