بازارهای خارجی

صنعتی که در سال ۱۴۰۳ طوفان به‌پا خواهد کرد

متغیرهای ریز و درشتی هستند که می‌توانند روند قیمتی یک صنعت را ترسیم کنند؛ همانطور که نرخ و حجم فروش، جزو پارامترهایی به حساب می‌آیند که در صورت‌های مالی شرکت‌ها بازنشر داده می‌شوند. در این میان، با آغاز سال جدید میلادی به نظر می‌رسد روند کلی نرخ بهره نزولی بوده و احتمال رکود اقتصادی جهانی هم کمرنگ شده است؛ لذا از این پس، فقط یک شاخص باید مورد توجه قرار گیرد و آن شاخص‌های اقتصادی چین است.

واقعیت آن است که طی سه ماه گذشته، شاخص‌های اقتصادی چین بیانگر تحرکات مثبت بودند؛ هر چند در ماه گذشته، کمی ناامید کننده ظاهر شدند. به‌ همین دلیل سرمایه گذاران چین مجددا از دولت درخواست تزریق منابع به‌ ویژه در حوزه مسکن کردند. جالب این جا است که واکنش دولت به درخواست‌ها مثبت بود. از طرفی کاهش تولید در چین را نباید کاهش مصرف در چین تلقی کرد؛ چراکه دولت چین طی دو ماه اخیر به منظور ایجاد تحرک در بخش مسکن و ساخت و ساز مبالغ قابل توجهی تزریق کرده است و بنابراین به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴ میلادی، افزایش مصرف فولاد محقق خواهد شد و احتمال افزایش واردات فولاد توسط چین افزایش می‌یابد.

از طرفی در خصوص رابطه یوان و دلار، پیش بینی می شود که شاخص دلار روند کاهشی خواهد داشت. همچنین چین نیز به منظور افزایش صادرات، اقداماتی در مورد پایین نگهداشتن یوان خواهد نمود که اگر این رویداد محقق گردد، افزایش صادرات چین، افزایش واردات به آن کشور را تقویت می‌نماید.

در خصوص تصمیمات کلان کشوری نیز، همه چیز وقف مراد فولادی‌ها پیش می‌رود. سیاست‌های بانک مرکزی بر این است که نرخ نیما فاصله معنادار با نرخ آزاد نداشته باشد و این رشد خزنده نرخ ارز مبادله‌ای، به نفع صادرات محورها خواهد بود. حتی قیمت‌های فروش بعضی از محصولات این صنعت در بورس کالا به اعدادی بالاتر از نرخ صادراتی آن‌ها رسیده است که همین مسئله حاشیه سود فروش داخلی آن‌ها نیز جذاب می‌کند.

زمان ورود به صنعت آهن و فولاد

بعد از انتشار شاخص cpi آمریکا که عدد ۳.۴ درصد را نشان می‌داد، انتظار می‌رود به عنوان یک متغیر منفی در قیمت کامودیتی‌ها عمل کند. البته این تاثیرگذاری کوتاه مدت خواهد بود و مجددا قیمت‌ها در مسیر خود قرار خواهند گرفت و همین مساله را می‌توان به عنوان محدوده ورود مناسب به این صنعت در نظر گرفت و بعد از شناسایی نمادهای بنیادین، منتظر رسیدن قیمت به نقطه مورد نظر بود. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد صنعت آهن و فولاد سال ۲۰۲۴ رویایی را پشت سرخواهد گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا