بازارهای خارجی

عرضه کند واکسن کرونا بهبود اقتصادجهان را به تاخیر می‌اندازد/ چه زمانی به حالت عادی بازخواهیم گشت؟

 به گزارش بلومبرگ، اقتصادجهان ، به دلیل افزایش مبتلایان ویروس کرونا و زمان‌بر بودن واکسیناسیون، در آغاز سال ۲۰۲۱ با شرایط سخت‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت مواجه است.

در حالی که رشد جهانی در تلاش است تا از رکود سال گذشته بازگردد، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا به بهبود پیش‌بینی شده گذشته بازگردد. بانک جهانی در ماه جاری پیش‌بینی خود را در خصوص رشد اقتصادی به ۴درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش داده و صندوق بین‌المللی پول نیز این هفته چشم‌انداز خود را به روز می‌کند.

در حال حاضر به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رکودهای مضاعف برای ژاپن، منطقه یورو و بریتانیا انتظار می‌رود. مبتلایان ثبت شده در ایالات متحده، صرف هزینه در بخش خرده‌فروشی و استخدام را کاهش داده و سبب شده دولت جو بایدن به دنبال محرک مالی ۱.۹تریلیون دلاری باشد.

تنها چین پس از مهار زودهنگام این بیماری، بهبود Vشکل را تجربه کرد، اما در آنجا هم به دلیل ایجاد محدودیت‌ها در پکن، مصرف‌کنندگان محتاط هستند.

یکی از کارشناسان اقتصادی اذعان داشت که پیش از توزیع واکسن در مقیاس گسترده، بازگشت به حالت عادی بعید است. این یک چشم‌انداز محض است که سیاست‌گذاران پس از حمایت مالی ۱۲تریلیون دلاری و تریلیون‌ها دلار چاپ اسکناس توسط بانک‌های مرکزی نتوانستند روند بهبود را ثابت نگاه دارند.

از سویی، حتی با وجود چشم‌اندازی تاریک از اقتصاد جهانی در هفته‌های نخست سال ۲۰۲۱، بازارهای جهانی به دلیل خوش‌بینی‌های ناشی از بسته‌های محرک و واکسن ویروس کرونا در حال رشد هستند. ارزش سهام جهانی در هفته گذشته به بالاترین حد خود رسید.

در حال حاضر، ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال توزیع واکسن هستند و سناریویی را می‌سازند که در آن برخی از مناطق جهان به ایمنی جمعی دست پیدا کنند، در حالی که برخی دیگر عقب بمانند و به اقتصادهای ضعیف‌تر آسیب برسانند.

به گفته یکی از اقتصاددانان، هنوز یک راه طولانی و دشوار در پیش داریم. تا زمانی که این بیماری همه‌گیر قسمتی از جهان را به وحشت بیاندازد، در هیچ کجا شاهد بازگشت به حالت عادی نخواهیم بود.

چشم‌انداز خوش‌بینانه این است که مقامات واکسن را تا اواسط سال عرضه کنند و تهدیدات ناشی از نوع جدید ویروس کرونا را از بین ببرند. در این مسیر به سیاست‌گذاری‌های مناسب پولی و بسته‌های حمایتی دولت‌ها نیاز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا