ارز دیجیتال

کلید خصوصی (Private Key) چیست؟

زمانی که برای اولین بار ارز دیجیتالی می‌خرید، دو کلید صادر می‌کنید: یک کلید عمومی که مانند یک آدرس ایمیل کار می‌کند (به این معنی که شما می‌توانید با اطمینان آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، به شما اجازه ارسال یا دریافت پول می‌دهد)، و یک کلید خصوصی که معمولا رشته‌ای از نام‌ها و اعداد است (و با هیچ‌کس به اشتراک گذاشته نمی‌شود). شما می‌توانید به کلید خصوصی به عنوان رمز عبور نگاه کنید که می‌تواند گاوصندوق مجازی که پول شما را در آن نگه می‌دارد، باز می‌کند. تا زمانی که شما – تنها شما – به کلید خصوصی خود دسترسی داشته باشید، سرمایه شما امن است و می‌تواند در هر جای دنیا با یک ارتباط اینترنتی مدیریت شود. 

چرا کلید خصوصی مهم است؟ 

سیستم کلیدهای عمومی و خصوصی یکی از نوآوری‌های رمزنگاری است که پول دیجیتال را ممکن و ایمن می‌سازد. در اینجا به نحوه کار آن‌ها می‌پردازیم. • رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و Ethereum غیرمتمرکز هستند. به این معنا که هیچ بانک یا موسسه دیگری برای نگهداری پول دیجیتال شما وجود ندارد. در عوض، رمزارزهای شما در سراسر شبکه کامپیوترها از طریق فن‌آوری به نام بلاک‌چین توزیع می‌شود. یکی از ویژگی‌های بلاک‌چین‌های رمزارزها این است که متن باز هستند: تمام کلید عمومی و اطلاعات معامله برای هر کسی در دسترس است تا آن‌ها را ببیند.• از طریق برخی از معادلات ریاضی پیچیده، کلید عمومی شما در واقع توسط کلید خصوصی شما تولید می‌شود که آن‌ها را به یک جفت منطبق تبدیل می‌کند. زمانی که با استفاده از کلید عمومی خود تراکنشی انجام می‌دهید، با استفاده از کلید خصوصی خود تایید می‌کنید که واقعا شما هستید. • حتی اگر همه چیز در فضای باز باشد، باز هم ناشناس است. شما نیازی به ارائه یک نام یا آدرس یا هرگونه اطلاعات دیگر برای استفاده از پول دیجیتالی ندارید.• به عنوان مثال، بیت‌کوین را در نظر بگیرید. حتی اگر هر ناظر کنجکاو بتواند ببیند که بیت‌کوین چه زمانی خریداری یا فروخته می‌شود یا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها دارنده یک کلید خصوصی می‌تواند این معاملات را انجام دهد.  

کلید خصوصی خود را کجا نگهدارید؟ 

همانند هر کلمه عبور دیگری، بسیار مهم است که کلیدهای خصوصی خود را ایمن نگه دارید. دو راه اصلی برای دسترسی به آن‌ها عبارتند از: • آن‌ها را به صورت آنلاین در یک کیف پول رمزنگاری شده نگه دارید: بهترین و ساده‌ترین گزینه برای اکثر مردم استفاده از یک کیف پول مجازی، برای مدیریت کلیدهای خصوصی‌تان است. این موارد به‌عنوان کیف پول‌های “داغ” شناخته می‌شوند چون کلیدهای خصوصی شما در اینترنت ذخیره می‌شوند. این کار خرید، فروش و یا استفاده از پول دیجیتال شما را به‌اندازه استفاده آنلاین از کارت اعتباری آسان و در دسترس می‌کند.• آن‌ها را به صورت آفلاین در جایی امن نگه دارید: برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند کلیدهای خصوصی خود را بر روی یک کامپیوتر که به اینترنت متصل نیست، بر روی تکه‌های کاغذ نوشته شده و یا حتی فقط به خاطر سپرده شده، نگه دارند. این مورد به عنوان “انبار سرد” شناخته می‌شود و در حالی که از کلید خصوصی شما در برابر سرقت دیجیتال محافظت می‌کند، استفاده از رمزارزهایتان را بسیار آسان‌تر می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا