بازارهای خارجی

واکنش فعالان و تحلیلگران بین‌الملل به توقیف دامنه پرس تی‌وی

 اقدام وزارت دادگستری آمریکا در توقیف دامنه دات کام (.com) وب‌سایت پرس تی‌وی که در تضادی آشکار با آزادی بیان و رسانه بود، موجی از انتقادها را از سوی شخصیت ها، کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان رسانه ای در سراسر جهان علیه دولت آمریکا به دنبال داشت.

 یکی از این شخصیت ها میک والاس، عضو پارلمان اروپاست که در واکنش به اقدام خلاف قانون دولت آمریکا در توقیف دامنه وب‌سایت پرس تی وی با انتشار توییتی نوشت:  «دموکراسی آمریکایی وارد عمل شد – سانسور خبررسانی ایرانی – آیا این موضوع جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا پارلمان اروپا را نمی‌آزارد که بی قید و شرط از آمریکایی حمایت می‌کنند که توسط “بنیاد ائتلاف دموکراسی‌ها” بنیان نهاده شد تا اکنون خود بزرگ‌ترین تهدید دموکراسی در جهان باشد؟»

الکس رابینشتین، روزنامه نگار نیز در توییتر خود نوشت:  «بستن وب سایت‌ رسانه‌های ایران و دزدی چند هفته پیش از ایران و حراج کردن ۱۰۰ میلیون دلار از نفت خام این کشور، روشن می‌سازد رژیم بایدن چیزی را که می‌خواهد، با توسل به زور از ایران می‌گیرد. این‌ها کار مذاکره کننده ای که حسن نیت دارد، نیست.»

احمد کابالو، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده تلویزیونی از انگلیس نیز با انشتار توییتی ضمن محکوم کردن این اقدام دولت آمریکا در توقیف دامنه وب‌سایت پرس تی وی نوشت:  «کانال یوتیوب شبکه پرس تی وی نیز در سال گذشته و بدون هیچ هشدار قبلی مسدود شد. آن ها (آمریکایی ها) از چه چیزی اینقدر می ترسند و با این اقدام، چه بر سر آزادی بیان می آید؟»

همچنین آنا جی، روزنامه‌نگار از پکن چین به توییتی مبنی بر توقیف دامنه دات کام وب‌سایت شبکه پرس تی وی واکنش نشان داد و نوشت: «آمریکا هرگز به فکر صلح با ایران نیست. بازگشت به برجام چیزی جز یک حقه سیاسی برای گمرده کردن متحدان اروپایی‌اش نیست.»

رانیا خالک از دیگر خبرنگارانی است که در لبنان فعالیت دارد و با انتشار توییتی، به این اقدام مغایر با آزادی بیان آمریکا در توقیف دامنه وب‌سایت پرس تی وی اعتراض کرد. او در حساب کاربری اش در توییتر نوشته است:  «باورکردنی نیست که دولت آمریکا می تواند مانع از دسترسی من از لبنان به شبکه پرس تی وی شود. آمریکایی ها واقعا اینترنت را به سلاحی تبدیل کردند تا بتوانند عقایدی را که دوست ندارند، سرکوب کنند.»

بنجامین نورتون، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی و سردبیر خبرگزاری «گری‌زون» در اسپانیا، اقدام پلیس فدرال آمریکا در توقیف دامنه دات کام (com.) وب‌سایت پرس تی وی را نشان از دیکتاتوری جهانی این کشور توصیف و عنوان کرد وقتی دولت آمریکا حرف از اطلاع رسانی غلط می زند، منظورش در حقیقت اطلاعات و اخباری است که واشنگتن شنیده شدن آن‌ها را دوست ندارد.

وی در واکنش به این اقدام خلاف قانون دولت آمریکا در توقیف دامنه وب‌سایت پرس تی وی با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت: «امپراطوری آمریکا فکر می کند که این حق را دارد تا هر رسانه‌ای را در هر نقطه‌ای از جهان سانسور کند. این یک دیکتاتوری جهانی واقعی است.»

نورتون در گفت‌وگویی با شبکه پرس تی وی نیز عنوان کرد: «باورکردنی نیست که دولت آمریکا در حالی که دیگر کشورها را به نقض آزادی رسانه ها متهم می کند، خود دست به توقیف اموال و دارایی ها رسانه های خارجی از جمله رسانه های ایران و یمن می زند. این امری بسیار عجیب است چراکه تبلیغات رسانه ای بسیار زیادی برای اهریمن جلوه دادن ایران در جهان غرب وجود دارد؛ به عنوان مثال، دولت آمریکا ادعا می کند که سپاه یک سازمان تروریستی است که این ادعایی مضحک است. این نقض فاحش آزادی بیان و آزادی رسانه هاست. چنین ادعایی از سمت دولتی که خود تحت لوای دفاع از آزادی بیان، دموکراسی و آزادی های مدنی، در امور کشورهای خارجی دخالت می کند و حتی دست به کودتا می زند، امری خنده دار است.»

وی افزود: «این ادعا که پرس تی وی و المسیره و… اطلاع رسانی غلط می کنند، بسیار مضحک است. وقتی دولت آمریکا حرف از اطلاع رسانی غلط می زند، منظورش در حقیقت اطلاعات و اخباری است که واشنگتن شنیده شدن آن‌ها را دوست ندارد و بارها دیده ایم که دولت آمریکا از این اصطلاح برای سانسور نه تنها رسانه های خارجی، بلکه رسانه های داخلی این کشور استفاده می کند. این اقدام مذبوحانه برای کنترل جریان جریان اطلاعاتی است که واشنگتن اختیار آن را از دست داده است. با آزادتر شدن جریان اطلاعات و دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی در تلفن های همراه، دولت آمریکا بیش از پیش در خصوص کنترل دسترسی مردم به اطلاعات اقتدارگر شده است.»

این روزنامه‌نگار آمریکایی ادامه داد: «این توسل آشکار به استانداردهای دوگانه است. استاندارد دوگانه این است که رسانه های تحت هدایت دولت های غربی، گویی مشکلی ندارند و به زغم شرکت های بزرگ فناوری “مستقل” هستند؛ اما رسانه های خبری شرق و “جهان جنوب” که تحت هدایت کشورهایی هستند که آمریکا آن ها را هدف پروژه تغییر رژیم قرار داده، از سوی غرب، سراسر پروپاگاندایی به شمار می روند و این امری به شدت ریاکارانه است.»

نورتون در حالی به ریاکارانه بودن رفتار آمریکا در قبال رسانه ها تصریح کرد که شامگاه سه شنبه، یکم تیر وزارت دادگستری آمریکا دست به توقیف دامنه دات کام وب سایت شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی وی زد. اقدامی که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض روزنامه‌نگاران، شخصیت‌ها و فعالان رسانه‌ای مواجه و محکوم شد.

شبکه پرس تی‌وی نیز در واکنش به راهزنی رسانه ای آمریکا، آن را اقدامی در راستای ستیز همیشگی واشنگتن با آزادی بیان توصیف و اعلام کرد که وب سایت این شبکه از این پس بر بستر دامنه ایرانی ir و سایر دامنه های محلی در سراسر جهان در دسترس بوده و کاربران می توانند از طریق آدرس presstv. ir   محتوای صفحات این وب سایت را مشاهده کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا