بازارهای خارجی

کمیته فنی مذاکرات وین هنوز فعال نیست

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگویی با اشاره به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار کرد: من امروز با آقای غریب آبادی و همچنین آقای عراقچی تماس‌هایی داشتم. اتفاقی که در این زمینه در حال رخ دادن است اینکه خواسته‌های جمهوری اسلامی مطرح می‌شود اما نه به صورت مستقیم با آمریکا بلکه با گروه ۱+۴.

کمالوندی تاکید کرد: مسئله مهم در این خصوص لغو کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی توسط جمهوری اسلامی است که مشخص شود تمامی تحریم‌ها رفع شده است. ما در گذشته هم لغو تحریم‌ها را داشتیم اما در عمل اتفاق دیگری افتاد و در نهایت ترامپ نیز از برجام خارج شد.

وی تاکید کرد: ما باید برای این موضوع اطمینان‌هایی را حاصل کنیم و مطمئن شویم که ۱۶۰۰ تحریم وضع شده توسط ترامپ رفع گردد البته ما موارد فنی را در برجام داشتیم که به آن عمل نشده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برای این مذاکرات دو کمیته فنی و تحریم تشکیل شده و قرار است چهارشنبه هفته آینده مجدداً کارهای خود را شروع کنند و مذاکرات ادامه یابد البته باید گفت که فعلاً کمیته فنی کمیته فعالی نیست چراکه فعلاً در حال مطرح کردن مسائل خودمان هستیم. کمیته اصلی که در مذاکرات وین فعال است کمیته تحریم است.

کمالوندی با بیان اینکه ما قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تمام و کمال اجرا می‌کنیم گفت: طی روزهای اخیر هیئتی از مجلس شورای اسلامی از برخی تاسیسات هسته‌ای بازدید داشتند و نمایندگان از اجرای قانون رضایت دارند چراکه ایران در زمینه هسته‌ای به سرعت در حال پیشرفت است.

وی تصریح کرد: امروز زمان به نفع ایران است زیرا ما در حوزه‌های هسته‌ای به جلو حرکت می‌کنیم و اگر هیچ اتفاقی هم در بحث رفع تحریم‌ها نیافتد ما در زمینه فنی پیشرفت‌های زیادی خواهیم کرد و هر چقدر که جلوتر هم برویم شرایطمان بهتر خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نقش کمیته فنی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام گفت: در مذاکرات ابتدا باید مشخص شود که سرنوشت تحریم‌ها چه خواهد شد سپس مسائل فنی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

کمالوندی تاکید کرد: با توجه به تجربیات گذشته تصمیم بر این است که ابتدا باید تکلیف تحریم‌ها و رفع آنها مشخص شود و متناظر با این اقدامات تصمیماتی گرفته خواهد شد، این‌طور نیست که آنها بخواهند یک سیگنال مثبتی از خود نشان دهند و ما بخواهیم اقدامی را انجام دهیم.

وی افزود: طرف‌های برجامی می‌دانند که برخی اقدامات ما در زمینه هسته‌ای همانند بحث تحقیق و توسعه برگشت پذیر نیست چراکه کسب دانش که به عقب بر نمی‌گردد. امروز مواد غنی شده و تعداد سانتریفیوژهای ما در حال افزایش است و ماشین‌های بیشتری مستقر خواهند شد این یعنی هر چقدر زمان بگذرد ما بازنده نیستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در اجرای قانون هسته‌ای مجلس و غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد ما تاکنون نصف راه یک ساله را رفتیم در حالی که چند ماه از اجرای این قانون بیشتر نگذشته است اما امروز حدود ۶۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا