بازارهای خارجی

غلبه بازار بر نگرانی از افزایش صادرات ایران

از آنجا که سرمایه‌گذاران انتظارات پیشین خود را برای بازگشت زودهنگام صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی را تعدیل کردند، قیمت نفت پس از تجربه جهش ۳درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، امروز نیز برای سومین روز متوالی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین سطح آن در یک هفته اخیر قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال صعود ۳درصدی روز دوشنبه، امروز نیز ۱۴سنت معادل ۰.۲درصد افزایش یافت و به ۶۸دلار و ۶۰سنت در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از تجربه جهش ۳.۹درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، با ۸سنت رشد، به قیمت ۶۶دلار و ۱۳سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده قرار است هفته جاری از سر گرفته شود. پس از تمدید توافق‌نامه نظارت بر برنامه اتمی ایران، خوش‌بینی به این مذاکرات بیشتر شد.

نگرانی‌ها از اینکه فروش ایران در صورت توافق و برداشته شدن تحریم‌ها بیشتر شود، باعث پایین آمدن قیمت‌ها شده بود، اما گفت و گوها قطعی نبوده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده، بلینکن، اذعان داشت: “در واقع ما در مذاکرات پیشرفت کرده‌ایم.”

با این حال، بهبود جهانی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بسیار ناهمگون بوده، و چشم‌انداز متفاوتی را برای وضعیت تقاضای نفت نشان می‌دهد.

بخش‌هایی از اروپا و ایالات متحده موارد ابتلا و مرگ و میر کمتری را ثبت می‌کنند که دولت‌ها را وادار به کاهش محدودیت‌ها می‌کند، اما در مناطق دیگر مانند هند – سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان – هنوز هم این نرخ‌ها بسیار بالا است.

داده‌های ارائه شده دولتی روز دوشنبه نشان داد که موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا ۲۲۲هزار و ۳۱۵مورد افزایش یافته که بیشترین افزایش ۲۴ساعته را نشان می‌دهد، هرچند این رقم از بیش از ۴۰۰هزار در اوایل ماه جاری کاهش را نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا