بازارهای داخلی

کاهش ٢.٦درصدی تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت‌ ماه

مرکز آمار تغییرات نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه سال جاری را منتشر کرد که بر این اساس نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠٠ با ۲.۶درصد کاهش نسبت به فروردین‌ماه به عدد ٤٦,٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٦.٩ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۲ درصدی به ٦١.١ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧ واحد درصدی به ٤٠.٣ درصد رسیده است.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٦,١ درصد گزارش شده که نسبت به ماه قبل ٢,٧ درصد کاهش داشته است و این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥١,٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢,٠ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

همچنین نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠٠ به ٠,٧ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۲ درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٨- درصد و ١.٦ درصد بوده است.این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٠,٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١,٠ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ٢,١ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٠,٥ درصد و ٤٣.٢ درصد ثبت شده که برای خانوارهای شهری ١,٩ درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٦ درصد افزایش داشته است.

1

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش» (انواع کفش)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) گروه «بهداشت و درمان» (خدمات آزمایشگاهی و ویزیت پزشک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در این ماه گروه «میوه و خشکبار» (موز و سیب)، گروه «سبزیجات» (خیار، لوبیا سبز و بادمجان)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم‌مرغ) و گروه «ارتباطات» (دستگاه تلفن همراه) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٠,١ درصد برای دهک پنجم تا ٤٧.٥ درصد برای دهک دهم است.

2

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا