بازارهای خارجی

صعود بازار نفت به دنبال حمله سایبری به خط لوله انتقال سوخت آمریکا

به گزارش رویترز، به دنبال یک حمله سایبری بزرگ که باعث  توقف فعالیت یکی از خطوط انتقال سوخت مهم ایالات متحده شد و زیرساخت نفتی آن را تحت تاثیر قرار داد، قیمت نفت خام روز دوشنبه افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از رشد ۱.۵درصدی در هفته گذشته، امروز ۳۸سنت معادل ۰.۶درصد افزایش یافت و به ۶۸.۶۶دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز به دنبال تجربه رشد ۲درصدی در هفته گذشته، با ۳۴سنت معادل ۰.۵درصد رشد، به قیمت ۶۵.۲۴دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

کاخ سفید با اشاره به جدی بودن این وضعیت، در تلاش برای کمک به شرکت کونیال پایپلاین به بهبود از حمله باج‌گیرانه بود، که در این شرایط، بزرگترین اپراتور خط لوله انتقال سوخت در ایالات متحده مجبور به تعطیل کردن شبکه عرضه ایالت‌های پرجمعیت شرقی شد

اندرو لیپو، رییس اتحادیه‌های نفتی لیپو اذعان داشت: “مهم‌ترین نکته این است که اشخاصی در حال یافتن راهی برای نفوذ به زیرساخت‌ها هستند. زیرساخت‌ها دفاعی ایجاد نکرده‌اند که بتواند با تمام روش‌های مختلفی را که بدافزارها می‌توانند سیستمی را آلوده کنند، مقابله کند.”

شبکه کلونیال، منبع حدود نیمی از عرضه سوخت سواحل شرقی ایالات متحده بوده که روزانه ۲.۵میلیون بشکه بنزین و سایر سوخت‌ها را منتقل می‌کند، و این شرکت به دنبال حمله باج‌افزار روز جمعه، مجبور به تعطیلی تمام خطوط لوله شد.

قیمت بنزین در روز دوشنبه حدود ۲درصد افزایش یافت، در حالی که نفت کوره ۱درصد رشد را تجربه کرد.

هنوز مشخص نشده که این حمله توسط چه کسی انجام شده، اما به گفته منابع، این هکرها احتمالا مجرمان سایبری حرفه‌ای بوده‌اند.

کلونیال روز یکشنبه اعلام کرد که خطوط اصلی سوخت آن همچنان تعطیل بوده اما برخی خطوط کوچکتر بین ترمینال‌ها و نقاط تحویل هنوز قابل بهره‌برداری هستند. هنوز اعلام نشده که این شبکه چه زمانی ممکن است به ظرفیت عملیاتی کامل خود بازگردد.

تعطیلی طولانی‌مدت این خط، که توسط یک تحلیلگر به عنوان “شاهرگ زیرساخت” در ایالات متحده توصیف شده، باعث افزایش قیمت خرده‌فروشی در پمپ‌بنزین‌ها در آستانه فصل رانندگی در تابستان  خواهد شد، که این مسئله، ضرر بزرگی را برای مصرف‌کننده‌ها و اقتصاد ایالات متحده به بار خواهد آورد.

به گفته ING Economics، “بزرگترین سوال این است که تعطیلی چقدر طول خواهد کشید، اما واضح است که هر چه بیشتر ادامه پیدا کند، قیمت محصولات پالایش شده جهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.”

این حمله باعث درخواست قانون‌گذاران آمریکایی برای تقویت حفاظت از زیرساخت‌های انرژی مهم ایالات متحده در برابر حملات سایبری شده است.

وزارت انرژی اعلام کرد که در حال بررسی اثرات بالقوه بر عرضه انرژی کشور است، در حالی که آژانس امنیت سایبری و زیرساخت ایالات متحده و اداره امنیت حمل و نقل، در حال کار روی این وضعیت هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا