اقتصادیبازارهای داخلی

واکنش بازار طلا به احتمال افزایش نرخ بهره

اگرچه روز گذشته قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها به بالاترین سطح ۹ هفته‌ای رسیده بود اما روند صعودی شاخص دلار آمریکا عامل دیگری بود که بر عقب نشینی قیمت‌ها تاثیرگذار بود. بر این اساس طلا آتی ژوئن با ۱۵.۵۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۷۶.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۳ دلار کاهش به قیمت ۲۶.۴۱ دلار در هر اونس طلا معامله شد.

روز گذشته جنت یلن با حضور در یک وبینار به میزبانی مجله آتلانتیک هشدار داد که ممکن است برای کنترل انتظارات تورمی نرخ بهره در ایالات متحده افزایش یابد. نکته‌ای که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته تضاد میان سخنان یلن مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره در برابر سخنان جروم پاول رییس فدرال رزرو است که هفته گذشته تاکید کرده بود نرخ بهره در ایالات متحده در کوتاه مدت افزایش نخواهد یافت. اگرچه اظهارات روز گذشته یلن حتی برای فعالان باسابقه بازار هم تعجب آور بوده است. اما مساله آن است که در شرایط کنونی با مشاهده چشم انداز اقتصادی ایالات متحده و چشم انداز تورمی، افزایش نرخ بهره منطقی به نظر می‌رسد. قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها به بالاترین سطح چند ساله خود رسیده است، همزمان قیمت الوار نیز روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. مسیر افزایش بازده اوراق قرضه دولتی ایالات متحده، گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ تورم را به بیش از آن چیزی است که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها به عنوان هدف تعیین کرده‌اند، افزایش داده است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ثابت معاملاتی داشتند. در ایالات متحده آمریکا از سه شاخص اصلی، دو شاخص روند نزولی داشتند که بیشتر متاثر از عقب نشینی سنگین سهام شرکت‌های فناوری بوده است. در حال حاضر بدون اتفاق مهمی در عرصه ژئوپلتیکی و کاهش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ که در مهمترین اقتصادهای جهان مشاهده شده، تمرکز بازرگانان و سرمایه‌گذاران در معاملات هفته جاری عمدتا بر سود سه ماهه شرکت‌ها و سیاست‌های تسهیل پولی بانک‌های مرکزی بوده است که عناصر صعودی برای بازارهای سهام محسوب می‌شود. در اخبار روز گذشته، بانک مرکزی استرالیا در جلسه عادی روز سه شنبه سیاست‌های پولی خود را بدون تغییر اعلام کرد. بانک سلطنتی استرالیا خبر داد که سیاست‌های پولی این کشور حداقل تا سال ۲۰۲۴ افزایش نرخ بهره نخواهد داشت.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت. قیمت نفت خام نیمکس هم به بالاترین سطح شش هفته گذشته رسید و هر بشکه حدود ۶۵.۶۰ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در حدود ۱.۶۲ درصدی معامله می‌شود. برای یک نگاه مقایسه‌ای کافی است بدانیم اوراق باند ده ساله آلمان در حدود ۰.۱۹۲ درصد و اوراق گیلت انگلیس در حدود ۰.۸۳۷ درصدی معامله می‌شود.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای ژوئن با شروع مجدد روند صعودی چهار هفته‌ای در نمودارهای روزانه از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۹۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است، سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۶۵.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۵۴.۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی پنج هفته‌ای همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه قابل مشاهده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی جدید ۲۸ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۷۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶.۷۶۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۷ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۶ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۸۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا