بازارهای خارجی

عدم موفقیت فصل رانندگی آمریکا در بالا بردن تقاضای سوخت

 از آنجا که داده‌های موجودی ذخایر آمریکا، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، افزایش را نشان داد و بیانگر تقاضای سوخت کمتر از حد انتظار در ابتدای فصل تابستان بود، قیمت نفت روز پنجشنبه کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت ۵۵سنت معادل ۰.۸درصد کاهش یافت و به ۷۱دلار و ۶۷سنت در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۵۳سنت معادل ۰.۸درصد افت، به قیمت ۶۹دلار و ۴۳سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

تحلیلگران ANZ روز پنجشنبه در یادداشتی اذعان داشتند: “از آنجا که ایالات متحده وارد اوج فصل رانندگی در تابستان می‌شود، بازارها نسبت به تقاضا خوش‌بین بودند.”

“تسریع روند واکسیناسیون ویروس کرونا و افزایش حجم ترافیک، یک مزیت برای تقاضای سوخت حمل و نقل به شمار می‌رود. با این حال، این داده‌ها نشان می‌دهد که مسیر بهبود وضعیت تقاضا هموار نخواهد بود.”

اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اظهار کرد که ذخایر نفت ایالات متحده که شامل ذخایر نفت استراتژیک (SPR) نیز می‌شود، به دنبال افزایش تولید پالایشگاه‌ها برای یازهمین هفته متوالی کاهش یافت؛ اما از طرفی موجودی سوخت به دلیل ضعف تقاضای مصرف‌کننده، به میزان قابل توجهی افزایش را نشان داد.

موجودی نفت خام که شامل ذخایر SPR نمی‌شود، در هفته منتهی به ۴ژوئن ۵.۲میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۷۴میلیون بشکه رسید که سومین افت متوالی هفتگی را نشان می‌‌داد. اما ذخایر سوخت به میزان چشمگیری افزایش یافت، در حالی که عرضه محصولات، در مقایسه با ۱۹.۱میلیون بشکه در روز در هفته گذشته، به ۱۷.۷میلیون بشکه در روز افت کرد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی، تقاضای بنزین در هفته منتهی به ۴ژوئن از ۹.۱۵میلیون بشکه در روز در هفته پیش از آن، به ۸.۴۸میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ اما از طرفی افزایش را از ۷.۹میلیون بشکه در روز در سال گذشته نشان داد.

تحول دیگری که روی قیمت نفت تاثیر گذاشت، تصمیم شرکت نفت Waha در لیبی بود که پس از رفع نشتی یک خط لوله که تولید نفت این شرکت را نصف کرده بود، اعلام کرد روز پنجشنبه به روند عادی تولید خود بازمی‌گردد.

در هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، از آنجا که موج دوم بیماری کووید-۱۹ باعث توقف حمل و نقل و فعالیت اقتصادی شده، تقاضای سوخت در ماه می به پایین‌ترین سطح آن از آگوست سال گذشته سقوط کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا