بازارهای داخلی

راشی‌ بازی چه مجازاتی دارد؟

رشوه به پول یا مالی می‌گویند که شما به مامور دولتی می‌دهید تا برایتان کاری را انجام دهد یا مانع از انجام کاری شود.

برای از بین‌بردن قبح ماجرا، به رشوه عناوینی مثل «پول چای»، «زیرمیزی» و «شیرینی بچه‌ها» هم می‌گویند اما همه اینها همان رشوه است که دادن و گرفتنش جرم به حساب می‌آید.

کسی که رشوه می‌دهد، به عنوان مجازات علاوه بر اینکه پول یا مالی که رشوه داده به نفع دولت ضبط می‌شود، به حبس از شش ماه تا سه سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.البته اگر رشوه‌دهنده برای پرداخت رشوه ناچار بوده یا پرداخت آن را گزارش دهد یا شکایت کند، حبس نمی‌شود و مالی که داده به او برگردانده می‌شود.

اما برای کسی که رشوه می‌گیرد، ماجرا کمی متفاوت است و بسته به میزان وجهی که گرفته، مجازاتش فرق می‌کند.

اگر قیمت مال بیش از ۲۰۰۰ تومان نباشد، به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال و اگر مدیرکل یا‌ هم‌طراز مدیرکل یا بالاتر باشد به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم می‌شود.

از ۲۰۰۱ تومان تا ۲۰ هزار تومان رشوه، از یک سال تا سه سال حبس‌ و جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه و انفصال موقت از شش ماه تا سه سال مجازات دارد. در این صورت اگر مرتکب در مرتبه مدیرکل یا هم‌طراز ‌مدیرکل یا بالاتر باشد به جای انفصال موقت به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم خواهد شد.

اگر قیمت مال یا وجه از ۲۰۰۰۱ تومان تا ۱۰۰ هزار تومان باشد، رشوه‌گیرنده به دو تا پنج سال حبس به علاوه جزای نقدی ‌معادل قیمت مال یا پول و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و اگر مرتکب در مرتبه پایین‌تر از مدیر‌کل یا هم‌طراز آن باشد بجای انفصال دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

اگر قیمت مال یا وجه بیش از ۱۰۰ هزار تومان باشد، مجازات رشوه‌گیرنده پنج تا ده سال حبس به علاوه جزای نقدی معادل قیمت مال یا وجه و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود و اگر در مرتبه پایین‌تر از مدیرکل یا هم‌طراز آن باشد، به جای انفصال دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

در بعضی ادارات، یک تیم وظیفه رشوه‌گرفتن را بر عهده دارند. مثلا از آبدارچی تا مدیرکل، هر کدام یک گوشه کار را گرفته‌اند تا کار مردم را راه بیندازند! حتی ممکن است شبکه‌ای داشته باشند که افرادی از ادارات مختلف عضو این شبکه باشند. کسی که این شبکه را تشکیل داده یا رهبری آن را بر عهده دارد، علاوه بر ضبط کلیه اموالی که از‌ طریق رشوه به دست آورده‌اند به نفع دولت، به جزای نقدی‌ معادل مجموع آن اموال و انفصال دائم از خدمات دولتی و حبس از ۱۵ سال تا ابد محکوم می‌شوند و در صورتی که مصداق مفسدفی‌الارض ‌باشند مجازاتشان اعدام خواهد بود.

اما بعضی‌ها هم هستند که معمولا کار واسطه و کارچاق‌کن را انجام می‌دهند. همان‌هایی که وقتی کارتان در یک اداره گیر کرده، می‌آیند کنارتان و آهسته می‌گویند اگر دم فلانی را ببینی، کارت راه می‌افتد. این فرد هم دقیقا به مجازات همان کسی که رشوه می‌دهد، محکوم خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا