بازارهای داخلی

نگاهی به افزایش کرایه تاکسی‌های شهری

 از همان ابتدا که اشرف الملوک ملقب به فخرالدوله، بنیان‌گذار سیستم تاکسیرانی در ایران، یک تاکسی برای امرار معاش به پسرهایی که می‌خواستند متاهل شوند هدیه می‌داد و شهروندان تهرانی با کرایه تنها ۵ قران در خیابان­‌های خلوت تهران جابجا می‌شدند تا به امروز که با وجود گسترش صنعت حمل و نقل عمومی، آمار قابل توجهی همچنان از تاکسی برای تردد شهری خودشان استفاده می‌کنند، تاکسی برای بسیاری از مردان و زنان ایرانی وسیله امرار معاش بوده است.

از سال ۱۳۵۹ که اولین سازمان تاکسیرانی در تاریخچه حمل و نقل ایران پایه گذاری شد تا به امروز شاید بتوان گفت یکی از مهمترین تصمیمات این سازمان مشخص کردن نرخ کرایه تاکسی­‌ها باشد. این تصمیم که معمولا با افزایش نرخ کرایه‌­‌ها همراه است، در پایان هر سال انجام می‌شود و در نهایت تا پایان فروردین یا اوایل اردیبهشت اجرایی می‌شود. البته نرخ­‌های جدید هیچ وقت در جلب رضایت رانندگان که با گرانی­‌های افسار گسیخته لوازم یدکی و استهلاک خودرو روبرو هستند و مسافران که به دلیل عدم توسعه کافی حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس مجبور به استفاده از تاکسی­‌ها هستند، موفق نبوده‌­اند.

فرآیند افزایش کرایه‌­‌ها در نقاط گوناگون کشور متفاوت است. مرجع اصلی برای تصمیم گیری درباره افزایش قیمت کرایه تاکسی­‌ها شورای­‌های شهر هستند که با نظر آن­‌ها درصد افزایش مشخصی برای نرخ کرایه تاکسی در نظر گرفته می‌شود.مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی­‌های شهری کشور در گفت و گویی درباره چند و چون افزایش قیمت کرایه تاکسی­‌های شهری گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی­‌ها فرآیندی است که در قانون مشخص شده است. در پایان هر سال طبق قاعده‌ای که وجود دارد سازمان‌های تاکسیرانی کارهای کارشناسی مربوط به این مساله را انجام می‌دهند و معیار این سازمان‌ها هم به صورت عمده تورمی است که هر سال توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

ضامنی درباره عوامل تاثیرگذار بر افزایش کرایه تاکسی‌ها ابراز داشت: خود کرایه یک فرمول مشخصی دارد. هزینه خودرو، هزینه سوخت، پول بیمه و مواردی از این دست که همه این‌ها محاسبه می‌شود و هزینه سفر مشخص می‌شود که قاعدتا کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی بر این مبنا تعیین می‌شود. ولی درباره اینکه افزایش نرخ کرایه بر چه مبنایی انجام می‌شود باید بگویم که این افزایش قاعدتا به صورت عرفی وابسته به افزایش تورمی است که هر سال اتفاق می‌افتد و بانک مرکزی آن را اعلام می‌کند و به مبنایی برای محاسبه این افزایش قیمت تبدیل می‌شود.

۱۲ اسفند سال گذشته بود که اعضای شورای شهر تهران با تعیین مصوبه­‌ای به شهرداری تهران اجازه دادند تا سقف ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۹ نرخ کرایه‌­‌های تاکسی را افزایش دهند. در این افزایش قیمت علاوه بر تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی، شرایط کرونایی حاکم بر کشور که باعث روی آوردن هرچه بیشتر شهروندان به خودروهای شخصی شده است و همچنین نشستن دو نفر به جای سه نفر در صندلی عقب برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی بی‌تاثیر نبوده است.

همچنین شهروندان می‌توانند نرخ دقیق کرایه تاکسی را بر روی یک برچسب مندرج به قیمت مصوب، داخل تاکسی‌ها که بر روی شیشه جلو نصب شده است، مشاهده کنند.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنین درباره بارکدهای نمایش داده شده بر روی برچسب‌ها اضافه کرد: بارکدها حاوی اطلاعات مربوط به مالکیت خودرو و راننده تاکسی است که مشخصاتی از جمله صلاحیت و انطباق مشخصات فردی راننده با خودرو و تایید مدارک کامل احراز شده تاکسیران برای فعالیت در خطوط یا محل تعیین شده فعالیت ایشان را درصورت اسکن نمایش می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا