بورس

احتمال جامپ بورس برای رسیدن به سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ واحدی

امیرمحمد گلوانی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه احضار هلدینگ‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار، صرفا نیرو محرکه ای برای حرکت بازار بوده‌ است، گفت: بازار در محدوده‌ای قرار گرفته بود که انگیزه و دلیلی برای افت بیشتر در آن وجود ندارد و این در شرایطی است که بعد از تحمیل ریسک‌های سیستماتیک ناشی از جنگ، کاملا واضح و مشخص بود کف بازار در محدوده ۱٬۹۵۰٬۰۰۰ واحد است که البته ارزش معاملات خرد هم موید همین مسئله است.

وی با بیان اینکه بازار صرفا منتظر اخبار مثبتی بود تا حرکت خود را آغاز کند، تصریح کرد: نمی‌توان این رشد را فقط به تجدید ارزیابی‌ها مرتبط دانست؛ بلکه کلیت بازار در شرایط ایده‌آلی قرار داشت و به نقطه اشباع فروش رسیده بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها اما به عنوان یک نیرو محرکه قوی در صحنه حاضر شد که اکنون اثرات آن را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: این اثرگذاری از مخابره شدن خبر، برگزاری نشست هلدینگ‌ها با سازمان و شفاف‌سازی برخی از شرکت‌ها رفته رفته پر رنگ‌تر نیز شده است؛ ضمن اینکه ارزش معاملات خرد نیز رشد قابل توجهی داشته که برای تداوم این روند ضروری است.

گلوانی در خصوص رشد بازار تصریح کرد: با توجه به ظرفیت خود بازار و البته اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عنوان محرک این ظرفیت، می‌توان مدعی بود در صورت شفاف سازی شرکت‌ها در این زمینه و انتشار آن در سامانه کدال، شاخص کل توان برگشت به سقف قبلی اردیبهشت ماه یعنی ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ واحد را دارا است.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که این اخبار فاقد پشتوانه قوی بنیادی هستند، نمی‌توان انتظار عبور شاخص از سقف قبلی را در کوتاه مدت داشت؛ ضمن اینکه دلایل تاثیرگذار دیگری مانند نرخ خوراک، آزادسازی قیمت‌ها علی الخصوص خودرو و تغییر سیاست بانک مرکزی به سیاست‌های انبساطی آن هم بعد از ۲ سال، میتوانند زمینه ساز رشد حداکثری شاخص شوند.

گلوانی در خصوص صنایع و نمادهای پر اقبال بازار نیز گفت: قاعدتا صنایعی که دارایی زیادی دارند می‌توانند به صنایع جذاب سرمایه‌گذاری تبدیل شوند که نمونه آن، صنایع زراعت، بانک‌ها و هلدینگ‌های چند رشته ای است که در صدر این لیست جای خواهند داشت.

وی افزود: البته افزایش سرمایه از محل تجدید در شرکتهای بزرگ فرآیند طولانی دارد و اگر افزایش سرمایه از محل سرمایه گذاریها در شرکتهای سرمایه پذیر را نیز شامل شود، طولانی تر خواهد شد؛ ضمن اینکه نمادهایی در صنایع مختلف وجود دارند که از افزایش سرمایه آن‌ها سالیان سال است که می‌گذرد؛ بنابراین طبیعتا تجدید ارزیابی اجباری برای این دسته از نمادها هم اتفاقی شگفت انگیز را رقم خواهد زد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا