بازارهای داخلی

افزایش قیمت فلزات گرانبها با انتشار داده‌های جدید اقتصادی

 شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در حالی افزایش بیش از انتظار یافت که تحلیل‌گران دلیل آن را افزایش قیمت گاز عنوان کرده‌اند، روندی که بر صعودی شدن بازار امن سرمایه‌گذاری تاثیرگذار بود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی ژوئن با ۱۱.۵۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۴۴.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک ۰.۵۴۳ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۴۱ دلار در هر اونس معامله شد.

شاخص قیمت مصرف کننده ماه مارس افزایش ۰.۶ درصدی نسبت به ماه فوریه و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۶ درصدی به ثبت رساند. در حالی که انتظار می‌رفت این شاخص نسبت به ماه فوریه افزایش ۰.۵ درصدی و نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش داشته باشد. گزارش قیمت مصرف کننده در حالی بر خلاف انتظارات نشان داد که هفته گذشته هم شاخص قیمت تولیدکننده افزایش بیش از انتظار نشان داده بود. هر دو شاخص قیمت مصرف کننده و قیمت تولیدکننده بر این انتظار دامن می‌زنند که تورم پیشتر و بیش از آنچه که تصور می‌شد روند افزایشی گرفته است.

بر اساس اخبار روز گذشته، سازمان غذا و داروی ایالات متحده دستور توقف تولید واکسن کرونای جانسون اند جانسون را صادر کرد که دلیل آن لختگی خون در برخی از دریافت کنندگان واکسن عنوان شده است. توقف تولید واکسن جانسون اند جانسون تنها بر معاملات روز گذشته شاخص داو جونز اثرگذار بود. 

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند، در ایالات متحده آمریکا هم به غیر از شاخص داو جونز که به دلیل سقوط سهام جانسون اند جانسون عقب نشینی کرد، دو شاخص اس‌اندپی۵۰۰ و نزدک روند افزایشی داشتند. نگرش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای سهام در شرایط فعلی همچنان مثبت مانده است. 

اخبار روز گذشته همچنین حاکی از آن بود که چین اطلاعات اقتصادی بیشتری منتشر کرده که بیانگر ادامه روند رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است. صادرات چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰.۶ درصدی داشت و همزمان واردات نیز در این کشور افزایش ۳۸.۱ درصدی به ثبت رسانده است.

در بازارهای مالی روز گذشته همچنین افزایش قیمت بیت‌کوین منجر به ثبت رکوردهای جدیدی شد، بیت‌کوین با در پیش گرفتن روند صعودی از مرز ۶۳ هزار دلار هم عبور کرد. در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار روند نزولی در پیش گرفت. قیمت نفت خام نیمکس روند باثبات داشت و هر بشکه در حدود ۶۰.۳۰ دلار معامله شد. در حال حاضر بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در محدوده ۱.۶۸ درصدی معامله شد.

افزایش قیمت فلزات گرانبها با انتشار داده‌های جدید اقتصادی / افزایش غیرمنتظره شاخص قیمت مصرف کننده

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای زوئن همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است، اما تحرکات اخیر بازار بیانگر آن است که معاملات اندکی از روند نزولی فاصله گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا رسیدن به سطح مقاومت بالاتر از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۹.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح معاملات ماه آوریل یعنی ۱۷۵۹.۴۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۳.۲۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۱۷۲۱.۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

افزایش قیمت فلزات گرانبها با انتشار داده‌های جدید اقتصادی / افزایش غیرمنتظره شاخص قیمت مصرف کننده

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره می همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر یک روند نزولی ده هفته‌ای هستند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۶ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۳.۷۴ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۶۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم نقره ۲۶ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۶۸ دلار در هر اونس مشاهده شده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا