ارز دیجیتال

آیا S2F قیمت بیت کوین را به درستی پیش بینی کرده است؟

یکی از نظرها و مدل‌های پیش‌بینی قیمت بیت کوین که در سال‌های گذشته سرو صدای زیادی ایجاد کرده است  مدل انباشت به جریان یا Stock to Flow است. آیا روند قیمت ارز دیجیتال BTC از این مدل پیروی خواهد کرد؟

آیا بیت کوین یک سرمایه است؟ تعداد بسیاری از مراجع نظارتی مانند کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) آن را یک کالا می‌دانند. حال باید بدانیم که آیا Bitcoin یک سرمایه و دارایی برای ذخیره ارزش است؟ به نظر می‌رسد نظر جمعی نیز همین باشد؛ بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین را به عنوان یک دارایی برای ذخیره ارزش می‌دانند و آن را طلای دوم نامیده اند.

با این تفاسیر باید بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار از مدل انباشت به جریان (S2F) پیروی نماید. یا حداقل تا قسمتی از این مدل را دنبال کرده باشد. در این مدل تعداد کل موجودی از دارایی بر تولید سالانه آن تقسیم میگردد. این نسبت، میزان کمیاب بودن آن دارایی را مشخص می‌کند.

تحلیل‌گر مشهوری با نام مستعار PlanB که خالق این مدل میباشد معتقد است که با توجه به مدل انباشت به جریان و اطلاعات روی زنجیره‌ای، هنوز تا بالاترین قیمت این چرخه فاصله زیادی باقی مانده است. براساس مدل S2F قیمت بیت کوین به زودی در آینده نزدیک به ۱۰۰،۰۰۰ دلار خواهد رسید.

مدل انباشت به جریان قیمت بیت کوین
مدل انباشت به جریان قیمت بیت کوین

برخی از تحلیل‌گران نسبت به ثبات نسبی ماه‌های باقیمانده ابراز نگرانی کرده‌اند. و سایرافراد از این موضوع خوشحالندکه قیمت بیت کوین برای یک ماه کامل بالاتر از ۵۰،۰۰۰ دلار باقی مانده.

حالا سوال اینجاست که آیا بازار Bitcoin درحال تثبیت قیمت میباشد یا رفته رفته افق‌های بازار نزولی نمایان می‌شود؟ بنا به تحلیل کارشناسان، نقطه بسته شدن کندل امشب بسیار حیاتی و ضروری است زیرا بیت کوین می‌تواند روند صعودی شروع شده از مارس ۲۰۲۰ را از دست دهد. یکی از این کارشناسان به نام تونی اسپیلوترو معتقد است:

از دست دادن خط روند کنونی باعث می‌شود تا قیمت به سطوح بسیار پایین‌تری سقوط کند که برای ادامه دادن روند صعودی نیاز به بازگشت بسیار قوی خواهد داشت.

نمودار قیمت بیت کوین

PlanB دو مدل را ارائه داده است. مدل S2F یک سری زمانی است و تنها انباشت به جریان بیت کوین را اندازه می‌گیرد. در حالیکه مدل S2FX یک سری زمانی نیست و داده‌های BTC و طلا و نقره و الماس و املاک را در محاسبه منظور می‌نماید. مدل ابتدایی قیمت ۱۰۰ هزار دلار را برای این چرخه پیش‌بینی کرده اند؛ در حالیکه مدل S2FX تا قیمت ۲۸۸۰۰۰ دلار بالا می‌رود.

با اینکه اطلاعات این مدل با وضعیت روند قیمت بیت کوین هم‌خوانی دارد، با این حال مدل انباشت به جریان اثبات شده نیست و به صورت جهانی مورد تایید قرار نگرفته است. یک اقتصاد دان به نام الکس کروگر سال گذشته در مصاحبه با فوربز گفت:

تمام این مدل بر پایه فرضیه‌ای غلط با مفهوم هم‌انباشتگی قیمت و کمیاب بودن شکل گرفته است.

یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری به نام نیکو کوردیرو می‌گوید از نظر تئوری، مدل انباشت به جریان بر پایه فرضیه‌ای قرار دارد که می‌گوید ارزش بازار دلاری یک کالا مانند طلا و یا نقره، مستقیما تحت تاثیر نسبت عرضه آن قرار دارد. تا کنون هیچ تحقیق و شواهدی این نظریه را ثابت نکرده است.

او معتقد است که قیمت طلا در ۱۰۰ سال گذشته از این مدل پیروی نکرده است. در نقطه مقابل این نظر پلن‌بی در مدل اصلی S2F اذعان داشته است که طلا و نقره که بازارهایی متفاوت از ارزهای دیجیتال هستند با مدل بیت کوین همخوانی دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا