بازارهای خارجی

تاثیر قرارداد ایران و چین بر بازار ارز

 برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند تاثیر این همکاری، در کوتاه‌مدت هیچ اثری بر بازار ارز ایران ندارد چون دسترسی ما به منابع ارزی همچنان محدود است. اما عده دیگری معتقدند این قرارداد می‌تواند نرخ دلار را بشکند.

یکی از مهمترین مواردی که در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین عنوان می‌شود این است که چین واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد. در شرایط کنونی که میزان صادرات نفت ایران به کمترین میزان خود رسیده، هر افزایشی در روند صادرات نفت می‌تواند منجر به ارزآوری و کاهش قیمت دلار در اقتصاد ما شود.

بر این اساس است که برخی می‌گویند این قرارداد می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار شود. از طرف دیگر گفته می‌شود توافق همکاری‌های اقتصادی بین چین و ایران شامل سرمایه‌‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری پکن در تهران است. این سرمایه‌گذاری هم می‌تواند بر بازار ارز اثر بگذارد.

اما آنگونه که علی سعدوندی، اقتصاددان پیش از این مطرح کرده بود قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند بر بازار ارز تاثیر بگذارد اما در کوتاه‌مدت همچنان دسترسی ما به ارز محدود است.

به عبارتی شاید نتوان انتظار داشت که قیمت دلار بلافاصله تغییر چندانی داشته باشد. به خصوص که برخی گزارش‌ها می‌گوید بر اساس مفاد این قرارداد، چین پول حاصل از فروش نفت ایران را در قالب کالا و یوآن به ایران باز می‌‌گرداند و نه دلار و یورو. همین مساله ممکن است سبب شود که قیمت ارز در ایران تغییر محسوسی نداشته باشد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند این قرارداد می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت دلار در ایران داشته باشد. از آن جمله ستار عزیزی، کارشناس اقتصادی چندی پیش در گفتگو با ایمنا گفته بود: توسعه ارتباطات اقتصادی و بین‌المللی با کشورهای توسعه یافته و دارای بنیه اقتصادی در قاره آسیا و اقیانوسیه می‌تواند بخشی از نیاز بازار آزاد ارز را تأمین کند بنابراین قرارداد ۲۵ ساله با چین، نرخ دلار را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش میدهد.

اما نکته بسیار مهم‌تری که اکثر کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است که تا زمانی که FATF در ایران به نتیجه نرسد، منابع ارزی ایران امکان برگشت به کشور را ندارد و قیمت ارز تغییر محسوسی نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا