بازارهای داخلی

اتاق قسمتی از حاکمیت است

اتاق قسمتی از حاکمیت است
حمیدیان، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: جلسات هیات نمایندگان سالیان سال است که به این منوال انجام میشود. سبک و سیاق این موضوع می‌طلبد در دور جدید این مساله را عوض کنیم. جمع حاضر، قیمت تمام‌شده بالایی دارد. معطوف به چیزی که اتاق هزینه میکند نیست. افراد وقت میگذارند و به اتاق می‌ایند تا در جلسه حاضر شوند.

وی افزود: اقتضای تشکیل کمیسیون‌ها مشخص شدن اهداف اتاق است. براساس این کمیسیون‌ها به عنوان بازوی مشورتی تشکیل میشود. اینکه کمیسیون‌ها را براساس افرادی که داریم تعریف کنیم، پسندیده نیست. پیشنهاد من این است که کمیسیون‌ها ۶ ماه به همین منوال کار خود را ادامه دهند و سپس بازتعریفی برای کمیسیون‌ها داشته باشیم.

حمیدیان ادامه داد: اینکه بخواهیم براساس اشخاص کار را انجام دهیم درست نیست. در خصوص مباحث امروز مملکت باید بپذیریم اتاق قسمتی از حاکمیت است. حذف اتاق از مراکز تصمیم‌گیری شایسته نیست. نباید بگذاریم اتاق ایران ضربه ببیند.

صورت مالی و بودجه اتاق را شفاف منتشر کنیم
بارزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: ما سالیان سال میگوییم اتاق شفاف. شاخص اتاق شفاف چیست. تعریفش کنید. همچنین من میخواهم صورت مالی و بودجه اتاق را روی سایت اتاق قرار بدهیم.ما میگوییم اتاق چابک. اتاق بازرگانی یکی از بزرگ‌ترین بروکراسی‌های کشور را دارد. اتاق بازرگانی در این دوره نیاز دارد تغییر روند دهد و به اتاقی چابک بدل شود. اتاق سیستم کارمندمحوری دارد اکنون.

وی افزود: برخی مخالف اتاق هستند. باید آنان را دعوت کنیم که حرف بزنند. قطعا بخشی از صحبت‌هایشان درست است. برای اتاق خوب نیست که در رسانه‌ها دعوا کنیم. اقای سلاح‌ورزی برنامه خود را به رای بگذارید و در نهایت گزارش دهید. دوره گذشته یک خط از برنامه اجرا نشد. مکانیزم اعمال نظر ما چیست؟ مکانیزم اعمال نظر هیات نمایندگان باید مشخص شود. اتاق برخی تکالیف قانونی دارد. ما در مورد تکالیف خود کاری نکردم و در مورد نظارت هم ضعیف عمل کردیم. هیات رییسه را باید دو ساله کنیم. این سبب میشود هم دوستان فکر کنند صندلی لرزان است و بهتر کار میکند و هم دموکراسی داریم.

اجازه نمیدهیم اتاق بازرگانی پناهگاه سیاسیون شود
حاجی آقامیری گفت: دو ماه از اغاز به کار دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران گذشته است. ما به عنوان وکلای فعالان اقتصادی تعهد دادیم در شرایط سختی که عرصه بر بازرگانان تنگ میشود، حامی و صدای آنان باشیم. وکیل‌المله باشیم و اتاقی کارامد بسازیم.برای نیل به این اهداف شروط زیادی دارد. اما بدون استقلال هیچ یک از این اهداف ممکن نیست. چیزی که در این دو ماه مورد هحمه قرار گرفت.

وی گفت: برخی گمان میکنند اتاق در این دو ماه فرصت‌های زیادی از دست داد. اما من گمان میکنم اتاق دوره دهم عملکرد درخشانی در صیانت از رای خود به نمایش گذاشت. همه دلسوزانه از هیات رییسه قانونی و منتخب حمایت کردند. هیات رییسه اهل تعامل با دولت بود و رییس محور نیست و عزم خود را برای تقویت و کمک به اقتصاد ملی جذب کرده است. شما هیات رییسه همه هیات نمایندگان هستید.

حاجی آقامیری افزود: اتحاد اتاق وابسته به عملکرد شماست. شرایط نابه‌سامان اقتصادی ایجاب میکند موافقین و مخالفین در کنار هم بکوشند. گذشتن از دوگانه‌های اتاق تهران، شهرستان و… فقط از این طریق ممکن است. اتاق تشکیلات سیاسی نیست؛ مجموعه اقتصادی است که در جهت منافع ملی عمل میکند. اجازه نمیدهیم اتاق بازرگانی پناهگاه سیاسیون شود. حمایت از هیات رییسه حمایت از فرد نیست. حمایت از خود ماست. استقلال خود را حذف کنیم. حتی اگر باید هزینه‌اش را بپردازیم. برای ساختن اتاقی کارامد ایستاده‌ایم. اتاقی نه درگیر دیروز که برای فردا.

خدا را شاکرم که تیر بدخواهان اتاق به ثمر ننشست
کهولی گفت: خدا را شاکرم که تیر بدخواهان اتاق به ثمر ننشست. پنج درخواست ساده در حوزه دیپلماسی اقتصادی از دوستان هیات رییسه و کمیسیون‌ها دارم. طی دو سال گذشته ما انتقاداتی داشتیم که باید به بخشی از آنان توجه کرد. در حوزه توسعه تجارت خارجی مهم‌ترین ابزار در دست اتاق، اتاق‌های مشترک ماست. تعداد اتاق‌های مشترکی که توانستند به وظایف خود عمل کنند از انگشتان یک دست نمیگذرد. ما باید با فعال کردن اتاق‌های مشترک مسایل روی زمین مانده اقتصاد را حل کنیم.

وی گفت: درخواست دوم ما این است که جای اتاق در فضای گفتوگوهای دولتی بین‌الملل خالی است. ما انتظار داریم هیات رییسه فضای گفت‌وگوی بین‌المللی را باز کند. مساله دیگر سرمایه‌گذاری خارجی است. تصورم این است که کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق باید روی تسریع محورهای تفاهم بین‌المللی عمل کنند. محور چهارم بحث توسعه صادرات فنی مهندسی است که تصور من این است که هم هیات رییسه باید به این موضوع توجه کند و هم کمیسیون احداث.

کهولی افزود: در اخر ما انتظار داریم همانطور که هیات رییسه مسنجم برنامه خود را پیگیری میکند در بدنه هم سازمانی چابک داشته باشیم.

خوشحال میشوم که بعد دو سال اعضای هیات نمایندگان ما را به ارزیابی بگذارند و اعتماد یا عدم اعتماد خود را به ما منتقل کنند
سلاح ورزی، رییس اتاق ایران در این نشست گفت: در مورد بودجه اتاق سال‌های گذشته هم منتشر میشده و روی سایت قرار میگرفته. از امسال یادداشت‌های توضیحی هم منتشر میشود. ما هم موافقیم که فرایندها در اتاق بروکراسی پیچیده‌ای دارد. اصلاح ساختار اتاق از برنامه‌های اتاق دهم است.

وی ادامه داد: رای هیات نمایندگان به هیات رییسه منتخب رای به برنامه‌ها بود. به عنوان عضو هیات رییسه خوشحال میشوم که بعد دو سال اعضای هیات نمایندگان ما را به ارزیابی بگذارند و اعتماد یا عدم اعتماد خود را به ما منتقل کنند. برنامه‌های جدی برای حضور در مجامع بین‌الملل داریم.

تهدید به مصادره اموال فعالان اقتصادی، به نفع کشور نیست
سلاح ورزی، افزود: بحث صادرات این روزها با کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی خصوصا در عراق مواجه است. برخی سیاست‌های بانک مرکزی سبب شده رقابت پذیری کالاهای ایرانی در عراق کاهش یابد. دولت باید در این حوزه کمی فعالتر عمل کند. نکته دیگر الزام عرضه ارز حاصل از صادرات کالاهای کشاورزی در نیماست. اما ما میدانیم بسیاری از کالاهای کشاورزی از مواد ارزان و سوبسید بهره‌مند نیست. الزام عرضه ارز این کالاها در نیما سبب میشود صادرکنندگان از صادرات کناره‌گیری کنند.

وی گفت: همه دست‌اندرکاران کشور باید هم و غم خود را صرف فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه کنند. بنابراین مصادره اموال بنگاه‌ها به نفع کشور نیست. موضوع حفاظت از مالکیت مساله‌ای است که سبب تقویت سرمایه‌گذاری میشود.

سلاح ورزی افزود: تهدید به مصادره اموال فعالان اقتصادی در شرایطی که نه مقام معظم رهبری و نه سران قوا این نگرش را ندارند، به نفع کشور نیست. قانون پایانه‌های فروشگاهی موضوع مهم دیگر کشور است. طبق این قانون مرجع نهایی ثبت، صدور استعلام و صورت حساب الکترونیکی همین سامانه مودیان است. در حال حاضر اغلب فعالین اقتصادی بزرگ در سامانه مودیان حضور دارند و فعال هستند. به دولت محترم تاکید داریم که اهداف اصلی قانون یعنی حذف ممیزمحوری در ساز و کارهای مالیاتی کشور را فراموش نکنند.

تشدید واردات و سرکوب قیمت از پیامدهای احتمالی تفکیک وزارت صمت است
سلاح ورزی همچنین گفت: در مورد تفکیک وزارت صمت باید بگویم از زمان طرح موضوع اتاق سعی کرد نظرات اعضا و تشکل‌ها را جمع کند. عمده فعالان اقتصادی موافق تفکیک وزارت صمت ندارند. این تفکیک سبب جلوگیری از اتخاذ سیاست‌های یکپارچه در حوزه تجارت و تولید میشود.

وی افزود: تشدید واردات و سرکوب قیمت از پیامدهای احتمالی این سیاست خواهد بود. ما معتقدیم که بزرگ شدن بدنه دولت نتیجه حتمی این تفکیک خواهد بود. پیشنهاد ما این است که در دو سال باقی مانده، وقت دولتمردان صرف هماهنگی بیشتر شود.

شاه ویسی به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی ایران معرفی شد

شاه ویسی به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی ایران توسط حسین سلاح ورزی معرفی شد.

شبکه اقتصاد محصول یک روز و یک‌ دولت نیست. در ایران محصول تمام سیاستهای تجاری، ارزی، مالی و پولی ۶۰سال اخیر است
قاسمی، رییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت: همه ما می‌شنویم که قرار است کشور یک استراتژی توسعه صنعتی داشته باشد. شاید نزدیک پنج دهه است که این حرف‌ها تکرار میشود. اما واقعیت این است که این موضوع جریان فیل مولانا شده است. برای اخرین بار دو سال قبل مقام معظم رهبری به معاون اول این ماموریت را دارند که نقشه راه توسعه صنعتی را فراهم کنید. همانجا بود که ما سعی کردیم شبکه اقتصاد ایران را به تصویر بکشیم.

وی افزود: شبکه اقتصاد یعنی بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و… چطور به هم تنیده شدند؟ ارتباطی دارند یا خیر و درجه این ارتباط چقدر است؟ شبکه اقتصاد محصول یک روز و یک‌ دولت نیست. در ایران محصول تمام سیاستهای تجاری، ارزی، مالی و پولی ۶۰سال اخیر است. مسیولین کشور و فعالان اقتصادی هر هنری داشتند در این شبکه پدیدار است و نشان میدهد نقشه‌ای در کار نبوده است. کشور فاقد یک نقشه است و افراد به اساس سود، انگیزه و… کار انجام میدادند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا