بازارهای داخلی

کدام استان‌ها بیشترین چک برگشتی را دارند؟

براساس آمار بانک مرکزی، بیش از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بـالغ بر ۲۰۳۴ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ۹۹ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲ درصد و از نظر مبلغ ۷.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۹۷۸ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

۴۹.۳ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در بهمن ماه ۹۹ در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۰.۷ درصد، ۱۰.۹ درصد و ۷.۷ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۱.۴ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۴۸.۱ درصد)، اصفهان (۷.۳ درصد) و خراسان رضوی (۶ درصد) مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

چک‌های وصولی

بیش از ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۸۰۷ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ۹۹ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲ درصد و از نظر مبلـغ ۷.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۹۱.۹ درصد و ۸۸.۸ درصد وصـول شده اسـت. درصـد تعـداد و مبلـغ چکهای وصول شده در دی ماه ۱۳۹۹ به ترتیب معادل ۹۲ درصد و ۸۸.۹ درصد و در بهمن ماه ۹۸ به ترتیب برابر ۹۱.۶ درصد و ۹۰.۵ درصد بوده است.

در بهمن ماه ۱۳۹۹ در استان تهران حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزشـی بـیش از ۸۸۸ هزار میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد ۹۳ درصـد و از نظر ارزش ۹۰.۸ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۴.۲ درصد)، البرز (۹۲.۸ درصد) و یزد (۹۲.۵ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۲.۷ درصد)، لرستان (۸۷.۲ درصد) و خراسان شـمالی (۸۷.۷ درصـد) پـایین‌ترین نسبت تعداد چک‌هـای وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر اسـتان‌های کشـور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های بوشهر (۸۹.۶ درصد)، البرز (۸۹.۴ درصد) و هرمزگان (۸۹.۳ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (۷۶.۷ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (۸۱.۴ درصد) و لرستان (۸۴.۴ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خوداختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی

حدود ۶۹۷ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۲۲۷ هـزار میلیارد ریال در بهمن ماه ۱۳۹۹ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲.۷ درصد و ۸.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۸.۱ درصد و ۱۱.۲ درصد برگشت داده شـده اسـت. درصـد تعـداد و مبلـغ چک‌های برگشت داده شده در دی ماه ۱۳۹۹ به‌ترتیب معادل ۸ درصد و ۱۱.۱ درصد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به ترتیب برابر ۸.۴ درصد و ۹.۵ درصد بوده است.

در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از ۱۸۵ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۷ درصد و از نظر ارزش ۹.۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت تعـداد چک‌های برگشـتی به کل چک‌های ‌مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۱۷.۳ درصد)، لرستان (۱۲.۸ درصد) و خراسان شمالی(۱۲.۳ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (۵.۸ درصـد)، البرز (۷.۲ درصد) و یزد ( ۷.۵ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کـل تعـداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به‌ترتیب به استان‌های‌ گیلان (۲۳.۳ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (۱۸.۶ درصد) و لرستان (۱۵.۶ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های بوشهر (۱۰.۴ درصد)، البرز (۱۰.۶ درصد) و هرمزگان (۱۰.۷ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا