بازارهای خارجی

تلاش بایدن برای تغییر شکل اقتصاد آمریکا

به گزارش رویترز بایدن قصد دارد آمریکا را در ابتدای مسیری قرار دهد که انتظار می‌رود همزمان با اجرای بخش دوم این برنامه اقتصادی در ماه آوریل این مبلغ به چهار تریلیون دلار هم برسد.

همراه با اختصاص بسته کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری ویروس کرونا که اخیرا از سوی وی به تصویب رسید و مراحل اجرایی شدن را طی می‌کند، ابتکار عمل بایدن در اجرای امور زیرساختی باعث شده تا دولت وی نقش بزرگتری در اقتصاد ایالات متحده نسبت به روسای جمهوری پیشین خود داشته باشد، اقدامی که حداقل ۲۰ درصد تولید سالیانه را شامل می‌شود.

این اقدام بایدن که امروز چهارشنبه در رویدادی در پیتسبورگ قرار است اعلام شود، زمینه را برای مناظره‌های حزبی آتی کنگره فراهم می‌کند که در آن اعضا عمدتا با انجام سرمایه‌گذاری اعلام موافقت می‌کنند اما از نظر پرداخت هزینه‌ها و اختصاص آنها به هر بخش ممکن است میان دو حزب توافق نباشد.

اگرچه بایدن در شرایطی این برنامه‌ها را مطرح می‌کند که وعده‌های انتخاباتی خود را نادیده گرفته و همچنان از دریافت مالیات از ثروتمندان آمریکایی امتناع کرده است. به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، اجرای این طرح مالیات شرکت‌ها را از ۲۱ به ۲۸ درصد افزایش و قانون مالیاتی را تغییر می‌دهد تا خلاهایی را که شرکت‌ها سود خود را از آن طریق به دیگر کشورها منتقل می‌کردند، مسدود کند.

این طرح شامل افزایش مورد انتظار در بالاترین نرخ مالیات حاشیه‌ای یا مالیات بر سود سرمایه نخواهد شد. این مقام ارشد دولتی تاکید کرد: این طرح هزینه پروژه‌هایی را در یک دوره هشت ساله گسترش خواهد داد و هدف آن پرداخت هزینه در طول ۱۵ سال عنوان شده است.

لازم به توضیح است که این طرح شامل ۶۲۱ میلیارد دلار هزینه برای بازسازی زیرساخت‌هایی از جمله جاده، پل، بزرگراه‌ها و بنادر است که از جمله آن سرمایه‌گذاری ۱۷۴ میلیارد دلاری در بازار وسایل نقلیه الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ در سراسر آمریکا تا سال ۲۰۳۰ عنوان شده است.

در این راستا از کنگره تقاضا خواهد شد که ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه برای توسعه دسترسی به آسایشگاه‌ها یا مراقبت‌های مبتنی بر جامعه برای سالمندان آمریکایی و افراد معلول در نظر گرفته شود.

۲۱۳ میلیارد دلار برای ساخت و مقاوم سازی آسایشگاه‌ها، در کنار صدها میلیارد دلار برای حمایت از تولید ایالات متحده، تقویت شبکه برق، تقویت پهنای باند با سرعت بالا در سراسر کشور و نوسازی سیستم‌های آب‌رسانی در نظر گرفته شده است.

بسته قانونی دوم

بایدن با تلاش گسترده و انجام امور زیرساختی در حال پیشبرد اهداف اقتصادی است و در یک دوره زمانی بلندمدت و بلندپروازانه برای تامین واکسن کرونا برای همه بزرگسالان تا پایان ماه می اقدام کرده است.

کاخ سفید علاوه بر مساله تامین واکسن کرونا و مسائل اقتصادی، همچنین با افزایش تعداد مهاجران در مرزهای جنوبی، مساله تیراندازی‌های جمعی و … روبروست. این طرح بخشی از دستور کار «بازسازی گذشته» را تشکیل می‌دهد، کاخ سفید تاکید کرده است که دولت ظرف چند هفته آینده بسته قانونی دوم را معرفی خواهد کرد. مسئولان درباره بسته دوم تصریح کرده‌اند که بسته دوم شامل گسترش پوشش بیمه درمانی، تمدید مزایای مالیاتی خانواده‌های دارای فرزند و افزایش مرخصی استحقاقی خانوادگی و پزشکی است.

البته مقامات کاخ سفید هنوز توضیح نداده‌اند که آیا قصد دارند هر دو بسته قانونی را به صورت همزمان پیش ببرند یا ابتدا بسته نخست را را در کنگره به تصویب رسانده و سپس بسته دوم را پیش خواهند برد. دموکرات‌های میانه رو تاکید کرده‌اند که این بسته باید بیشتر اهداف زیرساختی و زیربنایی را هدف قرار دهد تا بتواند رای جمهوری‌خواهان را جلب کند.

قانون گذاران لیبرال قصد دارند با استفاده از اکثریت ناچیز حزب در کنگره برخی از بزرگترین مشکلات کشور از جمله تغییرات اقلیمی و نابرابری اقتصادی را با منابعی که رفع کننده این چالش‌هاست برطرف کنند.

پرامیلا جیاپال نماینده دموکرات مترقی پیشرو روز گذشته تاکید کرد که گروه‌های خارجی همچون “آمریکایی‌ها برای عدالت مالیاتی” در راستای برنامه‌های زیرساختی و مشاغلی که بایدن در طول مبارزات انتخاباتی بین ۶.۵ تا ۱۱ تریلیون دلار در طول ده سال آینده وعده داده بود، تلاش کرده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا