ارز دیجیتال

به‌روزرسانی EIP-1559 اتریوم، قادر نیست مشکل کارمزدهای بالا را حل نماید

بلاک‌هایی که ظرفیت آنها بالاست ، دلیل اصلی افزایش کارمزد گس اتریوم و رسیدن به یک رکورد جدید است.

در گزارش کوین متریکس (Coin Metrics) در خصوص کارمزد تراکنش‌های اتریوم یادآور شده است که کارمزد این شبکه هم‌چنان در بالاترین سطح خود قرار گرفته و حتی به‌روزرسانی شبکه نیز بعید است بتواند این مشکل را برطرف نماید.

طبق گزارش گس اتریوم که توسط کوین متریکس منتشر گردیده است، افزایش قیمت خود اتر نیز منجر به افزایش کارمزد گس شده است. از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، قیمت اتر ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشته و به قیمت کنونی خود رسیده است. هرچند در همین مدت، میانگین کارمزد گس ۵۳۲ درصد افزایش یافته است.

انواع مختلف تراکنش‌ها به مقدار های مختلف گس نیاز دارند. یک انتقال ساده توکن ERC-20 گس بسیار کمتری نسبت به اجرای قرارداد هوشمند پیچیده برای بازارساز خودکار استفاده می‌کند. هرچند خاطرنشان شده است که دیفای دلیل اصلی افزایش کارمزد گس نیست و صرفا افزایش تراکنش‌ها منجر به این موضوع شده است.

در این گزارش آمده است:

از ماه ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون، مقدار گس استفاده شده برای هر تراکنش کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که افزایش پیچیدگی تراکنش‌ها، دلیل افزایش کارمزد نیست.

در حال حاضر تراکنش‌های اتریوم به صورت مزایده‌ای انجام می‌شود، به طوری که کسانی که گس بیشتری پرداخت می‌کنند در اولویت ماینرها قرار می‌گیرند و تراکنش‌های آنها سریعتر از تراکنش‌هایی با گس کمتر تایید و پردازش می‌شود.

در این گزارش خاطرنشان شده است که سطح بالای کارمزد به دلیل آن است که تقریبا ۹۵ درصد بلاک‌ها دیگر ظرفیتی ندارند و این شرایط از اواسط سال ۲۰۲۰ و رشد چشمگیر دیفای به وجود آمده است. در ماه مارس ۲۰۲۱، ۹۷ الی ۹۸ درصد حجم بلاک های اتریوم پر بوده‌اند.

پر شدن بلاک اتریوم - کارمزد گس اتریوم
بلاک اتریوم با ظرفیت پر شده

در این گزارشات امده است که ماینرها باید مشخص کنند که هنگام ماینینگ بلاک‌های جدید، کدام تراکنش در این بلاک‌ها جای بگیرند و هر بلاک نیز به دلیل حجم بلاک، فقط می‌تواند تعداد محدودی تراکنش (به طور میانگین ۱۶۰ الی ۲۰۰ تراکنش) در خود جای دهد.

بنابراین ماینرها به اولویت بندی تراکنش‌ها بر اساس کارمزد گس می‌پردازند، زیرا از این تراکنش‌ها سود بیشتری بدست می اورند .

در پایان این گزارش آمده است که به‌روزرسانی به‌شدت موردانتظار EIP-1559 نیز بعید است که مشکل کارمزدهای زیاد را برطرف کند و فقط راهکارهای مقیاس‌پذیری یک راه‌حل بلندمدت به حساب می‌آیند. به‌روزرسانی EIP-1559 برای تغییر مکانیزم مزایده و سوزاندن مقداری از کارمزدها طراحی شده است.

کوین متریکس بیان کرده است که این به‌روزرسانی فقط به این موضوع کمک می‌کند که بتوانیم مقدار کارمزد را پیش‌بینی کنیم، زیرا دلیل اصلی کارمزد بالای شبکه، مشکل مقیاس‌پذیری است.

اگر اتریوم فقط قادر باشد چند صد تراکنش در هر بلاک پردازش کند، هم‌چنان با سطح بالای کارمزدها مواجه خواهیم گشت زیرا استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز در حال افزایش است. تا زمانی که رقابت شدیدی برای استفاده از حجم بلاک وجود دارد، مشکل کارمزد زیاد شبکه پابرجا خواهد ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا