بازارهای خارجی

موفقیت ۷۹درصدی واکسن کرونای آسترازنکا

تحلیل ایمنی و کارآیی بر اساس مشاهدات بر روی ۳۲ هزار و ۴۴۹ شرکت کننده داوطلب در سه فاز آزمایشی به دست آمده است.

برای مقایسه، مشخص گردیده است که واکسن مدرنا بیش از ۹۴ درصد در پیشگیری از ابتلا به کووید – ۱۹ و واکسن فایزر – بایون‌تک تا ۹۵ درصد در این هدف موثر واقع گشته است.

شرکت آسترازنکا در این باره بیان کرده است که تجزیه و تحلیل داده‌ها و آماده سازی دیگر آزمایشات برای ارائه و ارسال به اداره غذا و داروی ایالات متحده و دریافت مجوز استفاده اضطراری از این سازمان در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت .

اندکی پس از هجوم اخبار مبنی بر لختگی خون به دلیل استفاده از واکسن آسترازنکا در برخی افراد واکسینه شده، استفاده از این واکسن برای مدتی متوقف گشت . کارشناسان بهداشتی با استناد به تعداد بسیار اندک موارد و داده‌های مطرح شده از این موضوع انتقاد کردند.

آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از جمله کشورهایی میباشند که بعد از تایید مقررات دارویی اروپا از عوارض جانبی احتمالی و اعلام این مساله که این واکسن در برابر ویروس هم ایمن و موثر است، استفاده از واکسن آسترازنکا- آکسفورد را از سر گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین‌المللی ترومبوز و هموستاز توصیه کرده‌اند که در شرایط کنونی کشورهایی که از واکسن آسترازنکا استفاده کرده اند به استفاده از آن ادامه دهند.

آسترازنکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک گروه مستقل که این واکسن را استفاده کردند هیچ نگرانی درباره مشکلات ناشی از تزریق این واکسن گزارش نکرده‌اند. بر اساس این بیانیه، این گروه مستقل همچنین با کمک یک متخصص مغز و اعصاب مستقل، بر روی مساله لختگی خون و ترومبوز سینوس وریدی مغزی (CVST) ناشی از تزریق واکسن بررسی‌هایی انجام داده اند و هیچ موردی مشاهده نکرده اند .

آن فالسی، استاد پزشکی دانشگاه روچستر ایالات متحده و محقق اصلی این آزمایش اعلام کرد:‌ این تجزیه و تحلیل اعتبار واکسن کووید – ۱۹ آسترازنکا را به عنوان یک گزینه واکسیناسیون بیشتر مورد تایید قرار می‌گیرد و همچنین اطمینان می‌ دهد که بزرگسالان در هر سنی می‌توانند با استفاده از این واکسن از محافظت در برابر ویروس کرونا بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است که واکسن آسترازنکا – اکسفورد در شرکت کنندگان بالای ۶۵ سال و جلوگیری از ابتلای آنها به ویروس کووید – ۱۹ تاکنون ۸۰ درصد موفقیت نشان داده است.

منه پانگالوس معاون اجرایی بی‌اندپی در زمینه تحقیق و توسعه در آسترازنکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ این نتایج در کنار شواهد بسیار زیادی قرار می‌گیرد که بیانگر موفقیت این واکسن در تمام افراد استفاده کننده از آن در گروه‌های مختلف سنی و در برابر ویروس کرونا بوده است.

پانگالوس تاکید کرد: اطمینان داریم این واکسن می‌تواند نقش مهمی در محافظت از میلیون‌ها انسان در سراسر جهان و در برابر این ویروس کشنده ایفا کند.

در پایان گفتنی است که در میان شرکت کنندگان در تجزیه و تحلیل موقت، تقریبا ۲۰ درصد افراد از سنین ۶۵ سال به بالا برخوردار بوده‌اند در حالی که تقریبا ۶۰ درصد شرکت کنندگان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت و یا بیماری قلبی بوده‌اند که خطر ابتلا به ویروس کرونا در آنها چندین برابر گزارش شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا