بازارهای داخلی

تجارت ۲۰میلیون تنی کشور در شهریور ۱۴۰۰

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: سرجمع تجارت غیر نفتی کشور در رویه های صادرات و واردات در ششمین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۹ میلیون و ۸۴۱ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۶۳۵میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۱روز)، ۱۴ میلیون و ۵۲۲هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در شهریور ماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی ۷۵درصد و از لحاظ ارزش نیز رشد  ۵۶ درصدی داشته است. 

وی افزود: صادرات کشور در شهریور نسبت به مرداد ماه امسال با رشد ۱۰۳ درصدی در وزن و ۲۵ درصدی در ارزش همراه بوده است. 

لطیفی در خصوص مقاصد کالاهای ایرانی در شهریور ماه گفت: ترکیه با پنج میلیون و ۸۳۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار با رشد هزار و ۵۱۲ درصدی در وزن و ۵۵۳ درصدی در ارزش نسبت به ماه گذشته و رشد یک هزار و ۴۲۰درصدی در وزن و ۶۹۶ درصدی در ارزش نسبت به شهریور سال گذشته در رتبه نخست قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بعد از ترکیه، کشور عراق با یک میلیون و ۸۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۶۷۷ میلیون دلار با رشد ۳۰ درصدی در وزن و ۱۹ درصدی در ارزش نسبت به شهریور سال ۹۹ و رشد ۷۲ درصدی در وزن و ۸۶ درصدی در ارزش کالاهای صادراتی ایران نسبت به مرداد ماه در رتبه دوم قرار دارد.

لطیفی افزود: کشور چین که در ماه‌های گذشته در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار داشت در شهریور ماه با دو میلیون و ۵۰۹ هزار تن به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت، صادرات کشورمان به چین در شهریور رشد ۱۱ درصدی در وزن و کاهش یک درصدی در ارزش را نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ داشته است اما نسبت به مرداد ماه امسال ۳ درصد در وزن رشد و ۵۶ درصد در ارزش کاهش داشته است.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: امارات هم با ۸۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۳۱ میلیون دلار با کاهش ۳۳ درصدی در وزن و ۱۲ درصدی در ارزش نسبت به شهریور ۹۹ و رشد ۱۱۵ درصدی در وزن و ۱۶ درصدی در ارزش نسبت به ماه گذشته در رتبه چهارم قرار گرفت و نهایتا افغانستان با ۳۵۱هزار تن خرید کالا از ایران به ارزش ۱۴۴میلیون دلار در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال قبل ۵۰درصد در وزن و ۳۹درصد در ارزش کاهش داشته است و نسبت به ماه قبل ۳ درصد در وزن کاهش و ۱۳ درصد در ارزش افزایش را شاهد بودیم.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات در ششمین  ماه سال گفت: در ۳۱ روز شهریور ماه امسال پنج میلیون و ۳۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۴۹۰میلیون دلار به صورت ترخیص قطعی وارد کشور شد که نسبت به واردات در شهریور ماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۹۲درصد و از لحاظ ارزش ۱۰۷درصد رشد داشته است. اما در مقایسه با مرداد ماه ۱۴۰۰ رشد ۳۰۶ درصدی در وزن و ۲۱۶ درصدی در ارزش را نشان می دهد. که این امر با اهتمام دولت مردمی سیزدهم و هماهنگی های صورت گرفته برای تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور صورت چشم گیری در شهریور ماه داشته است. 

وی در خصوص کشورهای مبدا خرید کالاهای وارداتی کشورمان گفت: امارات با یک میلیون و ۴۸۵هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار نسبت به مردادماه رشد ۳۰۳ درصدی در وزن و ۱۶۹ درصدی در ارزش و نسبت به شهریور سال قبل ۲۵۴ درصد در وزن و ۱۴۲ درصد در ارزش رشد داشته است  چین با ۴۱۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار  نسبت به ماه قبل رشد ۲۲۹ درصدی در وزن و ۲۰۱ درصدی در ارزش را تجربه کرده است، ترکیه با ۵۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۱ میلیون دلار رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۷۶ درصدی در ارزش صادرات به ایران را نسبت به مردادماه را داشته، سوئیس با ۳۷۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار نسبت به مرداد ماه رشد ۱۷۵۰ درصدی در وزن و ۸۹۳ درصدی در ارزش را به خود اختصاص داده است و  آلمان با ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار کاهش ۸۱ درصدی در وزن و رشد ۳۵ درصدی در ارزش کالاهای معامله شده برای بازار ایران را نسبت به مرداد ماه داشته است.

لطیفی در خصوص کالاهای عبوری از ایران در ششمین ماه سال گفت: در شهریور ماه  امسال یک میلیون و ۱۲۹ هزار تن کالا ی خارجی از مسیر ایران عبور کرده است که نسبت به کالای عبوری از کشورمان در مرداد ماه ۱۶ درصد رشد و نسبت به شهریور  99 رشد ۶۳ درصدی داشته است و این میزان کالای عبوری از ایران بیشترین حد نصاب در ماههای اخیر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا