اقتصادی

قیمت بنزین ایران یک چهلم آمریکا و یک شصتم انگلیس

به نقل از فایننشال تایمز، یارانه‌های سنگین دولتی تضمین می‌کند که قیمت‌های ایران فقط از ۰.۰۳ دلار در لیتر شروع می‌شود، کسری از ۱.۱۰ دلاری که در پمپ‌های ایالات متحده پرداخت می‌شود یا ۱.۸۸ دلاری که رانندگان در بریتانیا برای پر کردن خودروهای خود دریافت می‌کنند.

ایران نفت‌خیز با لیبی و ونزوئلا که دارای ذخایر نفتی بیشتر از عربستان سعودی هستند به عنوان کشورهای دارای ارزان ترین بنزین در جهان رقابت می‌کند.

اما اکنون افزایش شکاف بین عرضه – که به دلیل ظرفیت پالایش داخلی محدود شده است – و افزایش تقاضا، مقامات ایران را مجبور کرده است که از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنند و برای اولین بار در یک دهه گذشته بنزین وارد کنند.

مقامات ایرانی گفته‌اند که تقاضای سوخت پالایش شده از ماه مارس به میزان یک پنجم افزایش یافته است، اما محدودیت در ظرفیت پالایش باعث شده است که این کشور نتواند نفت خام خود را بیشتر به محصولات مورد استفاده در وسایل نقلیه تبدیل کند.

از آنجایی که دولت با واردات سوخت با نرخ های بازار و سپس فروش آن به مصرف کنندگان با قیمت بسیار پایین تر ضرر قابل توجهی می کند، فشار برای پایان دادن به سال‌ها بنزین فوق‌العاده ارزانی که ایرانی‌ها به آن عادت کرده‌اند، افزایش یافته است.

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مجلس، این هفته به رسانه‌های محلی گفت که یارانه سوخت اکنون سه برابر کل بودجه عمرانی کشور است، اما «کسی جرأت نمی‌کند درباره افزایش قیمت بنزین صحبت کند».

عواقب بنزین ارزان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا