اقتصادی

خواب پاییزی فلزات گرانبها در بازار

رکود بهای فلزات گرانبها در میانه ناآرامی‌ها و عدم قطعیت‌های جهانی چشمگیر است؛ هر چند آتش بس موقت بخش اندکی از نگرانی ها در بازارهای جهانی را برطرف کرده، اما چشم انداز بسیاری از معاملات آتی، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و معامله گران سرگردان با عدم قطعیت ها دست و پنجه نرم می کنند. در این میان، قیمت پالادیوم کاهش سریعی را تجربه کرد و وارد یک روند نزولی شد. قیمت پلاتین نسبتاً ثابت ماند و جهت بازار مشخصی را نشان نداد.

در این میان، قیمت طلا در ابتدا افزایش یافت، اما اکنون در یک روند خنثی قرار گرفته است، در حالی که نقره تلاش می‌کند تا یک گریز قوی صعودی را نشان دهد. تمام اینها در شرایطی است که شاخص جهانی فلزات گرانبها MMI (شاخص فلزات ماهانه) یک بار دیگر روند نزولی را حفظ کرد و این بار تنها ۲.۰۷ درصد افزایش یافت.

با این حال، آینده کلی قیمت فلزات گرانبها اخیراً روشن شده است. به عنوان مثال، تا ماه اکتبر، طلا حدود ۱۵۰ دلار در هر اونس افزایش یافت. با این حال، تغییرات متعددی در قیمت فلزات گرانبها بین ۱ اکتبر و ۱ نوامبر وجود داشت. البته عوامل متعددی از جمله شرایط کلان اقتصاد، سیاست‌ بانکهای مرکزی و تنش های ژئوپلیتیکی به طور قابل توجهی بر این تغییرات تأثیر گذاشتند.

قیمت پالادیوم

برخلاف دیگر قیمت‌های فلزات گرانبها، پالادیوم با شروع درگیری در خاورمیانه در اوایل ماه گذشته به سرعت کاهش یافت. تحلیلگران در حال حاضر مشاهده می‌کنند که قیمت پالادیوم به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و در عین حال نمی‌تواند به سمت صعود بازگردد. این بدان معناست که روند در حال حاضر نزولی است و برای خریدارانی که مایل به شرکت در این بازار هستند نامشخص باقی خواهد ماند.

قیمت پلاتین

در همین حال، قیمت پلاتین به طور کلی تحت تأثیر درگیری در خاورمیانه قرار نگرفت. در واقع، قیمت‌ها به صورت خنثی باقی می‌مانند و هیچ قدرت واقعی برای هیچ یک از طرفین عرضه و تقاضا وجود ندارد. در حال حاضر، جهت کلی بازار برای این فلز نامشخص است.

قیمت طلا

اگرچه قیمت‌ها به دلیل درگیری در خاورمیانه به سرعت جهش کردند، اما به نظر می‌رسد با ادامه سطوح مقاومت تاریخی به فشار بر قیمت‌ها، روند قیمت طلا در حال شکل‌گیری روندی خنثی است. با توجه به اینکه قیمت‌ها در حال حاضر کمتر از اوج اخیر شکل گرفته معامله می‌شوند، روند کلی قیمت نه صعودی و نه نزولی به نظر می‌رسد.

نقره از طلا عقب ماند

برخلاف طلا، قیمت نقره هنوز با قدرت قابل توجهی از بالاترین سطح قبلی عبور نکرده است. اگرچه آنها موفق به شکستن بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۲۳ شدند، اما قیمت‌ها نتوانستند گذار به یک روند صعودی را تأیید کنند. در همین حال، روند قیمت به سیر صعودی خود ادامه نداده است. از آنجایی که فشار نزولی ناشی از سطوح مقاومت تاریخی همچنان بر نقره فشار می‌آورد، شاخص می‌تواند وارد روندی خنثی شود. در نهایت، جهت کلی قیمت نامشخص است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا