بازارهای خارجی

زباله غذایی یک معضل جهانی

مسئله هدر رفتن مواد غذایی جهانی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ است. بر اساس شاخص ضایعات مواد غذایی برای سال ۲۰۲۱ که توسط برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد گردآوری شده، جهان سالانه ۹۳۱میلیون تن زباله مواد غذایی تولید می‌کند که ۵۶۹تن آن متعلق به خانوارها است. مقدار باقی‌مانده به خدمات غذایی (۲۴۴تن) و بخش خرده‌فروشی (۱۱۸میلیون تن) اختصاص دارد.

گفتنی است که خانوارهای سراسر جهان به طور میانگین سرانه ۷۴کیلوگرم زباله مواد غذایی تولید می‌کنند که این رقم در میان گروه‌های درآمدی سراسر کشور کاملا مشابه است و نشان می‌دهد که برای مقابله با این مشکل نیاز به بهبود گسترده وجود دارد.

این شاخص نشان می‌دهد که اگر ضایعات مواد غذایی یک کشور بود، سومین منبع بزرگ تولید گازهای گلخانه‌ای در کره زمین به شمار می‌رفت. بر اساس برآوردهای انجام شده، در حال حاضر بیشترین زباله مواد غذایی توسط چین تولید می‌شود که میزان آن به صورت سالانه به ۹۱.۶میلیون تن می‌رسد، در حالی که این رقم برای هند ۶۸.۸میلیون تن است. آمریکا که در جایگاه سوم این لیست قرار دارد، سالانه ۱۹.۴میلیون تن ضایعات مواد غذایی تولید می‌کند، در حالی که این آمار در اروپا، برای فرانسه و آلمان بین پنج تا شش میلیون تن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا