بازارهای داخلی

تشدید تورم در آینده‌ای نزدیک

علی مروی، اقتصاددان در صفحه توییتر خود نوشت: بعید می‌دانم که خود سیاسیون آمریکایی هم این حد از تکرار اشتباهات توسط مسئولین و سیاستگذاران کشورمان را پیش‌‍بینی کرده باشند. اشتباهاتی که مسیر را برای تسلیم و وادادگی ایران (تحت عناوین مختلفی مانند مصلحت یا حفظ نظام یا …) در آینده‌ای نزدیک هموار خواهد کرد.

یکی از این اشتباهات، بودجه۱۴۰۰ بوده که تا اینجا قربانی رویکرد غیرمسئولانه دولت و مواجهه پوپولیستی مجلس شده است. پیام این بودجه به طرف مقابل این است که نقدا باید صبر کند؛ چرا که ایران در آینده‌ای نزدیک دچار تشدید تورم خواهد شد مگر اینکه ارزهای وافر نفتی نصیبش شود.

بنابراین در آینده‌ای نزدیک، ایران نیاز شدید و عاجلی به ارزهای نفتی پیدا خواهد کرد و مجبور به دادن امتیازات بزرگی می‌شود. ضمن اینکه، استفاده از ارزهای نفتی برای مهار تورم، ناگزیر منجر به تولیدزدایی و وابستگی بیشتر ایران به واردات و همچنین فشرده شدن فنر ارزی خواهد شد.

اتفاقی که به زانو درآوردن ایران طی سال‌های بعد ۱۴۰۰ را تسهیل می‌کند. البته شخص رییس جمهور و مسئولین دولتی هم با دادن وعده کاهش نرخ دلار و گره زدن آن به حیثیت شخصی خودشان، عملا تعارض منافع شخصی-ملی برای خودشان ایجاد و این پازل رو تکمیل کرده‌اند.

اوضاع در قضیه FATF هم تعریفی ندارد. با رفتن ترامپ و آمدن بایدن، باز هم همان دو قطبی سنتی و ساده‌اندیشانه احیا شده است: «عدم هرگونه مذاکره» در برابر «مذاکره و تعامل غیراستراتژیک».

وی در پایان تاکید کرد: باید از برگ FATF به عنوان ابزاری برای گرفتن امتیازات کلیدی همچون قطعیت عضویت در WTO استفاده کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا