بورس

پیش بینی بورس دوشنبه ۴ مهر

پرونده تابستانی بورس در حالی به پایان رسید که اگر معیار را تغییرات شاخص کل و شاخص هم وزن قرار دهیم، بدترین عملکرد سه ماهه دوم ۱۵ سال گذشته ثبت شد. معامله گرانی که خسته از تابستان سرد بودند،‌ اولین روز معاملاتی پاییز را در حالی آغاز کردند که نه تنها شرایط بهبود نیافت که یکی از بدترین روزهای سال ۱۴۰۱ را تجربه کردند.

افت محسوس شاخص کل و شاخص هم وزن

شاخص کل در اولین روز معاملاتی پاییز افت حدود ۲ درصدی (معادل ۲۷هزار واحد) را تجربه کرد تا ضمن ثبت دومین ریزش بزرگ سال ۱۴۰۱ تا سطح یک میلیون و ۳۲۸هزار واحدی کاهش پیدا کند. نگاهی به روند شاخص کل در طول روز شنبه نشان می دهد که از همان ابتدای صبح فشار فروش بالا بود؛ به گونه ای که در یک ساعت ابتدایی شاخص کل افت حدود ۱۰هزار واحدی را ثبت کرد.

شاخص کل

شاخص هم وزن هم رکورد افت روزانه سال ۱۴۰۱ را ثبت کرد و با کاهش بیش از ۹ هزار واحدی (معادل ۲.۳ درصد) تا سطح ۳۸۶هزار واحدی پایین آمد تا نشان دهد که برخلاف هفته های گذشته فشار فروش در همه نمادهای بالا است.

شاخص هم وزن

ارزش معاملات خرد بهتر شد اما بدتر شد!!

در جریان معاملات روز شنبه،‌ ارزش معاملات خرد که در آخرین روزهای تابستان به سطح دو هزار میلیارد تومان هم رسید کمی بهبود یافت و برابر با ۲هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان بود. با این وجود افزایش ارزش معاملات خرد با تشدید خروج پول حقیقی همراه شد؛ به گونه ای که حقیقی های بازار در اولین روز معاملاتی پاییز حدود ۶۳۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. به بیان دیگر حدود ۲۵ درصد ارزش معاملات مربوط به خروج پول حقیقی بود که شدیدترین موج خروج پول حقیقی از بورس در سال ۱۴۰۱ محسوب می شود.

ارزش معاملات خرد

خروج پول حقیقیپیش بینی بورس فردا دوشنبه ۴ مهر

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بسیاری از نمادهای بازار در قیمت های ارزشمند هستند و عملاً به کف قیمتی خود رسیدند. کاهش نسبت PبهE بازار به کم تر از میانگین بلند مدت را هم می توان به عنوان نمودی از این گفته در نظر گرفت. در این میان گفته می شود که گزارش های ماهانه و همچنین سه ماهه دوم بسیاری از شرکت ها می تواند به عنوان محرکی برای بازگشت نقدینگی به بازار سهام باشد. اما بیاییم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا یک کالای ارزشمند را باید خرید؟

اگر نگاهمان بلندمدت باشد،‌ قطعاً  باید آن کالای ارزشمند را خرید. اما مشکل بورس این است که نگاه بلندمدت ندارد. در شرایطی که ریسک های بازار به شدت افزایش یافته و هر روز بر ابعاد آن نیز اضافه می شود هم نباید انتظار داشت که معامله گران دیدبلند مدت داشته باشند.

با این وجود نگاهی به چارت شاخص کل در تایم فریم هفتگی نشان می دهد که بازار سهام به مرحله اشباع فروش رسیده و عملاً زهر فروشنده باید کاهش یابد و به تدریج شاخص بازگشت برخی خریداران بورس باشیم. با این وجود چند سیگنال افزایش تقاضا و بازگشت شاخص کل را با تردید روبرو می سازد.

با درنظر گرفتن چند سیگنال به نظر می رسد بازار سهام روز دوشنبه نیز با فشار فروش و یا به عبارت دقیق تر کمبود تقاضا و نقدینگی همراه باشد. اولین سیگنال، به معاملات پایانی روز شنبه باز می گردد؛ جاییکه فشار فروش نسبت به میانه های بازار افزایش پیدا کرد؛ تشدید شتاب کاهش شاخص کل و شاخص هم وزن و همچنین پایین تر بودن قیمت آخرین معامله نسبت به قیمت پایانی نیز نمودی از این موضوع است. سیگنال دوم به تعطیلی روز سه شنبه باز می گردد؛ به طور معمول در روزهای منتهی به تعطیلی شاهد کاهش تقاضا و ارزش معاملات هستیم. با این پیش فرض در شرایطی که فضای اقتصادی و سیاسی کشور نیز مبهم است،‌ این روند یعنی کاهش تقاضا در روزهای منتهی به تعطیلات تشدید می شود. بر این اساس به نظر می رسد که روز دوشنبه شاخص بازار قرمزی باشیم؛ هر چند احتمالا کمی از زهر فروش نسبت به روز شنبه کاسته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا