اقتصادی

وضعیت بازار خودرو هفته سوم فروردین ماه

یکی از داغ ترین موضوعات بازار خودرو در این هفته مسئله قیمت گذاری شورای رقابت بود، روز سه شنبه هفته جاری افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت مصوب شد و رییس مرکز روابط عمومی مرکز ملی رقابت اعلام کرد که مصوبه افزایش قیمت‌ خودروها بعد از تصویب اعضا برای ابلاغ به خودروسازان به وزارت صمت ارسال می‌شود. هر چند به طور رسمی قیمتی اعلام نشد خبرهای اولیه حاکی از این بود که قیمت کارخانه ای خودروها ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت خبری که بازار خودرو را به شدت ملتهب کرد اما در نهایت تکذیب شد.

سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما درباره قیمت‌گذاری خودرو گفته بود:‌ دو شرکت خودروسازی ایران به علل مختلف مدیریتی و مداخلات، دچار مشکل شده‌اند و چند سال است که از دولت گذشته قیمت خودروها ثابت نگه داشته شده که موجب شده خودروسازان دچار زیان انباشته شوند. همچنین شجاعی از مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد زیرا به اعتقاد این شورا، به ضرر مردم و مصرف‌کنندگان بود.

هفدهم فروردین ماه بود که امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در پیامی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: همکاران رسانه ای از وزارت صمت پیگیر مصوبه شورای رقابت بودند. قاعدتا مسئولیت زمان و نحوه اطلاع رسانی و پاسخگویی هر تصمیمی با نهاد تصمیم گیر شورای رقابت است و در گذشته هم چنین بوده است. سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: ضمن اینکه تاکنون مصوبه ای هم به وزارت صمت نرسیده است.

بعد از توییت سخنگوی وزارت صمت، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در نامه ای خطاب به رییس شورا و مرکز ملی رقابت، قیمت های پایه ای کارخانه ای ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد. در نامه معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه اصلاح یکباره قیمت ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواسته شده تا در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت گذاری مذکور اقدام شود.

ساعتی بعد از این اتفاقات، سخنگوی شورای رقابت اسماعیل شجاعی در واکنش به نامه معاون اول رییس جمهور مبنی بر تجدید نظر شورا در مصوبه افزایش قیمت خودرو با اشاره به اینکه شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است و به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: دخالت دستوری در قیمت خودرو نتیجه مثبت ندارد. سخنگوی شورای رقابت با اعلام اینکه وزارت صمت به عنوان مجری، می تواند مصوبه افزایش قیمت خودرو را اجرا نکند، گفت: اگر دولت بخواهد قیمت‌ها تغییر نکند، مکلف است مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را از محل اعتبارات و منابع دولتی پرداخت کند.

با وجودی که این هفته قیمت رسمی ای اعلام نشده است با این حال به نظر می رسد افزایش قیمت تا ۷۰ درصدی چندان دور از واقعیت نبوده که معاون اول رییسی مجبور به واکنش و درخواست تجدید نظر بوده. حالا باید منتظر بود و دید که سرنوشت قیمت گذاری کارخانه ای محصولات تولید داخل در هفته بعد به کجا خواهد رسید. هر چند که زمزمه های این افزایش خود به تنهایی تاثیر زیادی بر بازار خودرو طی این هفته داشت.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا می گوید: ریشه اصلی هرج و مرج موجود در بازار خودرو را باید در دولت جستجو کرد. زیرا اساسی‌ترین مشکل موجود همین دولتی یا به عبارتی خصولتی بودن بازار خودرو است. اگر دولت دست از سر بازار خودرو و خودروسازی بردارد و صرفا نظارت کند، قطعا شرایط سر و سامان پیدا خواهد کرد. دولت صرفا باید اثرگذاریش در حد پایش برنامه‌های خودروسازان باشد نه بیشتر. الان یکی از مشکلات اساسی بازار خودرو همین قیمت گذاری دستوری در بازار است که توسط دولت انجام می‌شود. زیرا این قیمت گذاری تکلیفی باعث شده که خودروسازان طی چندین سال مرتبا دچار زیان شوند. نکته عجیب‌تر این است که این قیمت‌گذاری‌ها کاملا غیرقانونی انجام می‌شود. قانونا دولت‌ها می‌توانند در خصوص کالا‌های استراتژیک و اساسی قیمت‌گذاری کنند، اما خودرو در این مجموعه قرار نمی‌گیرد. اصلا عملا تنها کشوری که در آن دولت برای خودرو قیمت‌گذاری تکلیفی انجام می‌دهد، ایران است.

در ادامه آخرین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲ و تغییرات آنها در هفته گذشته را می‌خوانید؛ برخی از خودروهای داخلی در طی این هفته ۵۰ تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. لازم به ذکر است که با توجه به تعطیلات نوروز، هفته معاملاتی از دوشنبه ۱۴ فروردین ماه آغاز شده بود.

قیمت محصولات ایران خودرو
سورن پلاس تیپ ۱ در پایان هفته ۶۴۰ میلیون قیمت خورد؛ قیمت این خودرو در ابتدای هفته ۵۲۹ میلیون تومان بود.

دنا پلاس تیپ ۱ نیز روز گذشته ۸۰۰ میلیون تومان شد؛ دنا پلاس در آغاز هفته ۶۵۵ میلیون بود.

قیمت پژو پارس سفارشی ELX به ۶۴۸ میلیون تومان رسید؛ در ابتدای هفته این خودرو ۶۱۵ میلیون تومان قیمت داشت.

آخرین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شد، پژو ۲۰۶ در آغاز هفته ۵۵۵ میلیون بود.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما نیز به ۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان رسید، قیمت این خودرو در آغاز هفته ۷۱۰ میلیون تومان بود.

رانا پلاس پانوراما در آخرین روز معاملاتی هفته ۶۷۰ میلیون قیمت خورد، رانا پلاس پانوراما در ابتدای هفته ۵۴۶ میلیون بود.

قیمت تارا اتوماتیک نیز به ۹۹۰ میلیون تومان رسید. این خودرو در آغاز هفته ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خورده بود.

قیمت خودروهای سایپا
قیمت تیبا در بازار خودرو به ۳۸۰ و قیمت تیبا ۲ به ۳۹۲ میلیون تومان رسیده است. تیبا و تیبا ۲ در ابتدای هفته به ترتیب ۳۴۲ و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت داشتند.

قیمت خودرو ساینا در آخر هفته به ۳۹۱ میلیون رسید؛ ساینا S نیز ۳۹۳ میلیون شد. قیمت این دو خودرو در آغاز هفته به ترتیب ۳۵۵ و ۳۷۰ میلیون تومان بود.

کوییک R پلاس اتوماتیک به ۵۰۰ میلیون تومان رسید. قیمت این خودرو در آغاز هفته ۴۲۲ میلیون بود.

قیمت شاهین سایپا نیز ۶۸۵ میلیون تومان شد. قیمت این خودرو در آغاز هفته ۶۰۰ میلیون بود.

سایپا ۱۵۱ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۲۹۸ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو در آغاز هفته ۲۷۰ میلیون قیمت داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا