اقتصادی

مسئولان وعده یکسان سازی قیمت آرد نان صنعتی و سنتی را دادند

 محسن لزومیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین تصمیمات در حوزه نان های صنعتی پس از ابلاغ نرخ های جدید آرد، اظهار کرد: امروز جلسه ای با حضور مسئولان وزارت جهادکشاورزی و‌ تولیدکنندگان نان صنعتی برگزار شد تا درباره نحوه تخصیص آرد با نرخ جدید و قیمت نان های صنعتی و مشکلات احتمالی بحث و گفتگو کنیم.

وی ادامه داد: قرار بر این شد که، واحدهای نان های صنعتی که همچنان در انبارهای خود آرد با نرخ قبلی دارند بدون تغییر قیمت، نان را در اختیار مصرف کننده قرار دهند و پس از افزوده شدن آرد با نرخ جدید، مابه التفاوت محاسبه و به نرخ نان ها اضافه شود.

لزومیان با بیان اینکه هم اکنون نیز سهیمه آراد صنایع با نرخ جدید در سامانه توزیع وجود دارد، افزود: مشکلی در تامین آرد نداریم اما، در قیمت گذاری ها در ابتدا سردرگمی اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی؛ به تدریج عرضه و تقاضا قیمت در بازار نان های صنعتی را تعیین خواهد کرد.

وی معتقد است؛ هر چند مسئول با افزایش قیمت آرد به دنبال ساماندهی به یارانه هستند اما، با توجه به اینکه افزایش قیمت فقط در آرد نان های صنعتی بوده است می توان مشکلات بزرگی به دنبال داشته باشد.

لزومیان از جمله این مشکلات را فساد اجتناب ناپذیر حاصل از دو نرخی آرد با فاصله قیمت بسیار زیاد عنوان کرد.

وی تصریح کرد: فاصله قیمتی آنقدر زیاد شده است که احتمالا تشدید نشت سهمیه آرد نانوایان سنتی به بازار آزاد وجود دارد.

لزومیان همچنین کاهش ۵۰ درصدی تقاضا در بازار نان های صنعتی را محتمل دانست که منتج به کاهش تولید و از دست رفتن اشتغال خواهد شد.

وی همچنین حذف نان های مسطح صنعتی از خط تولید را قطعی دانست که شامل نان های لواش و تافتون صنعتی می شوند چرا که مشابه سنتی دارند.

لزومیان تنها راهکار جلوگیری از این مشکلات را یکسان سازی قیمت آرد برای صنف، صنعت و نانوایان سنتی دانست.

وی از وعده مسئولان برای یکسان سازی قیمت آرد نان صنعتی و سنتی خبر داد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کشور گفت: مسئولان از مشکلات احتمالی ناشی از دو نرخی آرد با خبر هستند و وعده دادند به زودی آراد برای تمامی بخش ها صنف و صنعت و نانوایی های سنتی یکسان خواهد شد.

لزومیان همچنین با اشاره به سخنان اخیر وزیر جهاد کشاورزی درباره نان، گفت: همانگونه که وزیر اعلام کرده است، تصمیم بر این است که ارز ترجیحی حذف و یارانه ها به طور مستقیم به مردم پرداخت شود و پرداخت این یارانه ها، افزایش قیمت کالاهای اساسی که به مردم تحمیل می شود را جبران خواهد کرد.

وی افزود: وزیر وعده داده است، مبلغی که در قالب یارانه مستقیم به مردم پرداخت می شود بیش از هزینه ای باشد که با حذف ارز ترجیحی به آنان تحمیل می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا