ارز دیجیتال

امور مالی خصوصی اصلی‌ترین کاتالیزور رشد عرصه ارز دیجیتال!

حواشی ایجاد شده همچون ماجرای Gamestop به نفع بازار ارزهای دیجیتال تمام خواهد شد. ابن بازار با ارائه راهکارهای حفظ حریم خصوصی روی زنجیره‌ای و استخرهای دارایی مصنوعی که در فضای ارز دیجیتال تولید می‌شوند، روند صعودی امور مالی خصوصی را سرعت می‌دهد.

مدت‌هاست که رمز ارزها به ابزاری برای فعالیت‌های آزمایشی در فضای رمزنگاری تبدیل شده است. سال ۲۰۲۰ سال مهمی برای این عرصه بود و ارزهای دیجیتا‌ل گام‌های بزرگی به سوی مقبولیت در میان عامه مردم برداشتند زیرا دولت‌ها، سازمان‌های چند ملیتی و نهادهای شرکتی به صنعتی ورود کردند که در مجموع  آن را فضای دارایی دیجیتال می‌نامند.

طبق نظر برخی محققین، رمزنگاری و ویژگی اصلی آن یعنی حریم خصوصی از نقش اصلی خود که پیش از این به عنوان جاذبه‌های اصلی ارز دیجیتال بود، دور شده است. به جای آنها گستره‌ای از برنامه‌های دیفای در پس نقدینگی افزایش یافته، ییلد فارمینگ(Yield Farming) و مدل‌های اقتصادی بی‌سابقه مورد توجه قرار گرفته است.

دیفای عنصر انقلابی این عرصه است

روند قیمتی ارزهای دیجیتال در شروع سال ۲۰۲۱ پیشرفت بیشتری داشته‌اند. امور مالی غیرمتمرکز به طور متقاعدکننده‌ای بیش از چشم انداز ارز دیجیتال گسترش یافته و سرمایه گذاران و علاقه مندان را به خود جلب کرده است که اولویت‌های آنها به تنهایی بیانگر این موارد است: نرخ‌های سود سالانه دو رقمی دیفای و تجربه کاربری یکپارچه نسبت به مزایای سیستمی که صرافی حریم خصوصی محور ارائه می‌دهد، جذاب‌تر است.

تا زمانی که مزایای دیفای با از دست رفتن امتیاز حریم خصوصی به رشد خود ادامه می‌دهد، چه کسی می‌تواند کاربران را سرزنش کند. این دیگر فقدان آگاهی نیست که علاقه عمومی را نسبت به حریم خصوصی متوقف می‌کند بلکه جریانی از تجارت‌های در حال گسترش است که افراد برای حفظ آن باید از حریم خصوصی دست بکشند. برای آنکه حریم خصوصی به ویژگی ذاتی سیستم‌های مبادله ما در آینده تبدیل شود باید از زیر بار انحصارطلبی متقابل خارج شود؛ تنها در این صورت است که می‌تواند به شکل یک ویژگی سازگار جهانی درآید – یک ویژگی جانبی تقریبا بی هزینه.

امور مالی خصوصی در راه است

چنین ضرورتی باعث ظهور بخش جدیدی در حوزه بلاک چین شده است. بخشی که می‌تواند صنعت نوپای ارز دیجیتال را که پیش از این به دلیل پتانسیل مخرب خود مشهور بود، به هم بزند. کمپین امور مالی خصوصی که به PriFi معروف شده است، حریم خصوصی را با روی زنجیره‌ای کردن آن مجددا به روی صحنه می‌آورد؛ یعنی در اکوسیستم‌های اتریوم و پولکادات برای ادغام حریم خصوصی در یک شبکه قدرتمند از برنامه‌های توسعه یافته امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود. تاکنون راهکارهای حفظ حریم خصوصی جدا از ویژگی‌های همیشه در حال گسترش حوزه دیفای، در بلاک چین‌های مستقل و حریم خصوصی محور محصور شده‌اند.

GameStop کاتالیزور است

از زمان شکل گیری ارز دیجیتال در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸، هیچ چیز بیشتر از وضعیت عجیب اواخر ژانویه، خرده سرمایه‌گذاران بازار را متحد نکرده است؛ اتفاقی که NBC آن را به”هیجان GameStop” تعبیر کرده است. هنگامی که تعدادی از صندوق‌های پوشش ریسک مشهور بیش از حد پوزیشن‌های شورت(short) را مورد استفاده قرار دادند، خرده سرمایه‌گذاران در یک انجمن آنلاین ردیت به نام r / Wallstreetbets جمع شدند تا قیمت دارایی‌های ذکر شده پوزیشن‌های شورت صندوق‌ها را خرید کرده تا باعث افزایش قیمت آن شوند که قابل توجه‌ترین آنها سهام GameStop و AMC است.

پس از یک سلسله فشارهای استقراضی(short squeezes) که در آن صندوق‌هایی با لوریج سنگین برای پرداخت پوزیشن‌های شورت خود مجبور به پرداخت میلیاردها دلار بودند، شرکت‌های متمرکز مانند رابین هود، چارلز شواب، TD Ameritrade و دیگران معاملات این دارایی‌ها را متوقف کرده و در نتیجه توانستند از سرمایه باقیمانده خود محافظت کنند. خرده فروشان خشمگین و سردرگم تنها می‌توانستند اعمال نفوذ صاحبان قدرت را نظاره کرده و شاهد افزایش زیان خود باشند.

اما مانند همه هیجانات امور مالی و غیره، ضرر و ناراحتی فرصت‌هایی را برای یادگیری و سازگاری فراهم می‌کند. این اتفاق باعث شد خرده فروشان سال ۲۰۲۱ به یک فهم منطقی دست پیدا کنند: بازارهای متمرکز تنها تا زمانی که در خدمت قدرت‌های متمرکز باشند آزاد می‌مانند و این نظارت از ویژگی‌های اصلی پشتیبانی از این ساختارهای قدرت است.

با توجه به محدودیت‌های تجاری که روی GameStop و AMC اعمال شده، موج جدیدی از سرمایه گذاران خرده برای انجام حرکت بعدی خود به فضای ارز دیجیتال روی آورده است. اما این بار نه برای دارایی‌های دیجیتال بومی کریپتویی بلکه برای سری جدید اوراق مشتقه نوظهور: دارایی‌های مصنوعی کاملاً خصوصی و روی زنجیره‌ای که ارزش آنها کاملا به ابزارهای مالی سنتی مانند سهام، کالاها، اوراق قرضه، محصولات بیمه و غیره وابسته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا