بازارهای خارجی

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، امروز یکشنبه به پکن رفت و دیدارهای خود را با مقامات چینی آغاز کرد. با وجود سردی روابط دوجانبه و دورنمای ضعیف برای هر گونه پیشرفت در اختلافات زیاد بین دو اقتصاد بزرگ جهان، او اولین دیپلمات ارشد آمریکایی است که در پنج سال گذشته به چین سفر کرده است.

بلینکن که سفر ماه فوریه خود را پس از قضیه بالن جاسوسی چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده به تعویق انداخت، بالاترین مقام دولت آمریکاست که از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ به چین سفر کرده است.

به نقل از رویترز، پس از ورود به اتاق جلسه، نه بلینکن و نه کین در مقابل خبرنگارانی که برای مدت کوتاهی اجازه ورود پیدا کردند، اظهار نظری نکردند. هوآ چونینگ، دستیار وزیر امور خارجه چین که در این نشست حضور داشت، با انتشار تصویری از دست دادن کین و بلینکن در توییتر نوشت: «امیدوارم این دیدار بتواند به بازگرداندن روابط چین و ایالات متحده به آنچه که دو رئیس جمهور در نشست بالی بر سر آن توافق کردند، کمک کند.»

انتظار می‌رود بلینکن در طول اقامت خود تا روز دوشنبه با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین و احتمالا شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار کند.

مقامات ایالات متحده از هفته گذشته انتظار پیشرفت بزرگی را در نتیجه این سفر نداشته‌اند اما گفته‌اند که هدف اولیه بلینکن ایجاد کانال‌های ارتباطی باز و بادوام برای اطمینان از عدم تضاد رقابت استراتژیک بین دو کشور است.

مقامات و تحلیلگران آمریکایی انتظار دارند که سفر بلینکن راه را برای دیدارهای دوجانبه بیشتر بین واشنگتن و پکن در ماه‌های آینده، از جمله سفر احتمالی جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، هموار کند. این سفر همچنین می‌تواند زمینه را برای دیدارهای شی و بایدن در نشست‌های چندجانبه اواخر سال فراهم آورد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در صحبت با خبرنگاران در مورد حادثه بالن جاسوسی در ماه فوریه گفت که او فکر نمی‌کند که رهبری چین اطلاعات زیادی در مورد مکان بالن یا کاربرد آن، داشته باشد. او افزود امیدوار است به زودی با شی جین پینگ ملاقات کند. بایدن گفت: «امیدوارم طی چند ماه آینده، دوباره با شی دیدار کنم و در مورد اختلافاتی که با هم داریم و همچنین در مورد اینکه چگونه می‌توانیم با هم کنار بیاییم، صحبت کنیم».

بایدن و شی اولین گفتگوی خود از این نوع را در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ در ماه نوامبر در جزیره بالی اندونزی انجام دادند که در آن مذاکراتی صریح بر سر تایوان و کره شمالی انجام دادند، همچنین متعهد شدند که ارتباط بیشتری داشته باشند. این جلسه برای مدت کوتاهی ترس از یک جنگ سرد جدید را کاهش داد اما پرواز بالن چینی بر فراز ایالات متحده چند ماه بعد تنش را تشدید کرد و از آن زمان تاکنون ارتباطاتی در سطح بالا وجود نداشته است.

اهمیت سفر آنتونی بلینکن به چین

چین و آمریکا علاوه بر جزیره تایوان، بر سر موضوعات مختلفی مانند تجارت، تلاش‌های ایالات متحده برای عقب راندن صنعت قطعات چین و مسائل حقوق بشر با هم اختلاف دارند.

سفر بلینکن به پکن برای بقیه جهان نیز حائز اهمیت است، زیرا هر گونه تشدید تنش بین ابرقدرت‌ها می‌تواند پیامدهای جهانی در بخش‌های مختلف از جمله بازارهای مالی، مسیرها و شیوه‌های تجارت و زنجیره‌های تامین جهانی داشته باشد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه هنگام توقف سوخت‌گیری در توکیو به خبرنگاران گفت: «هر دو طرف قبول دارند که باید کانال‌های ارتباطی در سطح ارشد داشته باشند». تمایل نداشتن پکن به شرکت در مذاکرات منظم نظامی با واشنگتن یکی از نگرانی‌های همسایگان این کشور بوده است.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه قبل از عزیمت به پکن گفت که سفرش سه هدف اصلی دارد: ایجاد مکانیزم‌هایی برای مدیریت بحران، پیشبرد منافع ایالات متحده و متحدان آن و صحبت مستقیم در مورد نگرانی‌های مرتبط و بررسی زمینه‌های احتمالی همکاری.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که بلینکن و هیات همراه او احتمالاً در مورد افزایش پروازهای تجاری بین دو کشور نیز گفتگو خواهند کرد، اما اشاره کردند که نباید نسبت به موفقیت این گفتگوها انتظارات زیادی داشت.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «هر دو طرف به خوبی از وضعیت فعلی روابط دوجانبه آگاه هستند. ما به اینجا آمده‌ایم تا مطمئن شویم که می‌توانیم مسئولانه آن را مدیریت کنیم».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا