بازارهای خارجی

دور زدن تحریم ها با راه اندازی پالایشگاه در ونزوئلا، واقعیت یا خیال ؟

 روز گذشته وزیر نفت، خبر از راه اندازی یک پالایشگاه فراسرزمینی، با نام «ال‌پالیتو» در ونزوئلا داد و این اتفاق را محقق شدن یک آرزوی چهل‌وسه ساله برای ایران عنوان کرد. اما باید دید این اقدام در ادامه تا چه اندازه می‌تواند فروش فرآورده‌های نفتی ایران را در شرایط تحریم، آن هم در کشوری که خود دچار تحریم است، تضمین کند.

اگرچه راه‌اندازی پالایشگاه «ال‌پالیتو»، خبر خوشی برای صنعت نفت ایران است اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که چنین سرمایه‌گذاری‌ای در شرایط تحریمی و در کشوری تحریم‌زده که ارتباطش با جهان محدود است صورت گرفته؛ اگرچه راه‌اندازی این پالایشگاه تا حدی می‌تواند صنعت نفت ایران را امیدوار کند اما باید دید در ادامه چه چیزی در انتظار ماست.

این اولین بار نیست که ایران از راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی خبر می‌دهد؛ ما در دهه‌های چهل و پنجاه نیز پالایشگاه‌هایی در خارج از کشور ساخته و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودیم.

در حال حضر ما چیزی حدود پنجاه درصد از نفت خام خود را پالایش می‌کنیم و مابقی صادر می‌شود، این در حالی است که نیاز ما به فرآورده‌های نفتی بسیار بیش از این است و نیازمند پالایش بیشتر هستیم و در چنین شرایطی است که خبر پالایشگاه فراسرزمینی به گوش می‌رسد. این باور در میان کارشناسان وجود دارد که سیاست تجهیز و بازسازی پالایشگاه‌های فرا سرزمینی در وضعیت تحریم، حائز اهمیت فراوان است و می‌تواند برای صادرات نفت خام، مفید باشد.

 مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس انرژی، در گفتگو با اقتصادآنلاین درخصوص تاریخچه‌ی پالایشگاه‌های فراسرزمینی بیان کرد: این اولین بار نیست که ما شاهد راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی هستیم؛ ایران پیش از انقلاب در کشورهایی همچون آفریقای جنوبی و هند نیز این اقدام را انجام داده و قرار بر توسعه‌ی آن و رفتن به سمت آمریکا و اروپا بود.

به گفته‌ی این کارشناس، کشورهایی همچون عربستان و کویت، سال‌هاست که در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، سرمایه‌گذاری می کنند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه داشتن پالایشگاه فراسرزمینی در شرایط فعلی می‌تواند تضمین کننده‌ی امنیت ما باشد اظهار کرد: به عنوان مثال اگر سیستم توزیع در یک کشور اروپایی داشته باشیم، می‌توانیم بخشی از تولیدات نفتی خود را سکیور و به راحتی صادر کنیم اما در نظر داشته باشید که اگر مسأله‌ی تحریم‌ها حل نشوند ما عملاٌ امکان ورود به بازارهای جهانی را نداریم.  

او ادامه داد: در شرایط تحریم ایران فقط می‌تواند پالایشگاه‌های فراسرزمینی خود را در کشورهایی همچون ونزوئلا که خود نیز تحریم است راه‌اندازی کند همانطور که پالایشگاه ما در آفریقای جنوبی کار می‌کرد اما به دلیل تحریم های آپارتاید، مجبور به فروش سهام آن شدیم.

بهروزی‌فر بیان کرد: اگرچه راه‌اندازی پالایشگاه در ونزوئلا، نقطه‌ی آغاز توسعه است اما این فرض که با داشتن پالایشگاه در خارج از کشور می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، تقریباً یک فرض باطل است.

این کارشناس انرژی در پایان سخنان خود گفت: اگر تحریم‌های برچیده شوند، امکان سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای ما مهیا خواهد شد همانطور که کشورهایی مثل کویت و عربستان، از این فرصت، نهایت استفاده را می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا