ارز دیجیتال

بایننس موقتا برداشت اتریوم و توکن‌های ERC-20 را متوقف کرد

صرافی بایننس بدون ارائه توضیح منطقی، برداشت اتریوم و توکن های ERC-20 را متوقف کرد. این موضوع باعث شد که پیش‌بینی‌های مختلفی درباره این اقدام بایننس به وجود آید.

بایننس روز جمعه در خصوص برداشت اتر و تمام توکن‌های ERC-20 با مشکل مواجه شد، به طوری که کاربران به مدت تقریبا یک ساعت نمی‌توانستند به هیچکدام از ارزهای دیجیتال خود که بر بستر اتریوم هستند دسترسی پیدا کنند. این توقف برداشت‌ها ناگهان رخ داد و حساب توییتر این صرافی به کاربران اطلاع داد که بایننس به طور موقت، برداشت اتر و توکن‌های مبتنی بر اتریوم را به حالت تعلیق درآورده است تا به مسائل مرتبط با ازدحام شبکه رسیدگی کند.

بایننس اطمینان خاطر داده است که سرمایه‌ها در امنیت کامل قرار دارند، اما جزییات بیشتری در خصوص این موضوع ارائه نداد. تقریبا یک ساعت پس از شروع این ماجرا، برداشت توکن‌ها به حالت قبل بازگشت، اما بایننس توضیح نداد که چه مشکلی آنها را مجبور به متوقف ساختن برداشت‌ها کرده است.

به نظر می‌رسد انگیزه مبهمی همانند مسائل مرتبط با ازدحام شبکه و کارمزد زیاد گس اتریوم با این موضوع ارتباط دارد. جامعه اتریوم نسبت به توضیح بایننس جبهه گرفته و بدبین شدند. یکی از مدیران جامعه Harvest Finance این موضوع را مرتبط با پیدایش و رشد بایننس اسمارت چین می‌دانند. وی گفت:

ازدحام شبکه اتریوم در روز گذشته بدتر از شرایط هفته اخیر نبوده است. بنابراین زمانبندی بایننس ممکن است این شک را به وجود آورد که می‌خواهند در جدالی ذهنی، فکر کاربران را به سمت خود جلب کند.

البته اطلاعات نشان می‌دهند که ازدحام بلاک چین روز جمعه تفاوتی با روزهای دیگر نداشته است. الکس کروگر (Alex Kroeger) از Dune Analytics بیان کرده است که قیمت‌ها در روز جمعه مطابق با دو روز قبل از آن بوده است.

میانگین قیمت یک ساعت قیمت گس اتریوم - برداشت اتریوم
میانگین یک ساعت قیمت گس اتریوم

طبق اطلاعات Etherscan، اکنون میانگین قیمت گس کمتر از ابتدای ماه فوریه است. این موضوع باعث می‌شود که بیانیه اخیر بایننس، سردرگم کننده‌تر شود. به هر حال، ازدحام به خودی خود نمی‌تواند مسأله مهمی برای صرافی‌ها باشد.

این موارد، شک و شبهاتی را در خصوص انگیزه‌های بایننس به وجود آورده است، به طوری که هاسو (Hasu) تحلیلگر معروف اذعان داشته است که این اقدام بایننس، اعلان جنگ رسمی علیه اتریوم است. اگرچه پس از اظهارنظر هاسو، برداشت‌ها مجددا امکان‌پذیر شد، اما جامعه اتریوم هم‌چنان سردرگم است که واقعا چه اتفاقی رخ داده است.

یک نقص فنی می‌تواند توضیح مناسب و منطقی برای این موضوع باشد. سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) مدیرعامل شرکت FTX خاطرنشان کرده است که بایننس و FTX از دسترس خارج شده بودند و این موضوع، مسائلی را برای این پلتفرم‌ها ایجاد کرده است. هرچند، بنکمن فراید به گزارشاتی مبنی بر حملات DDoS نیز اشاره کرده است.

سخنگوی بایننس هیچگونه جزییات بیشتری در این خصوص ارائه نداده است و صرفا آن را مسأله کوچکی خوانده است.

نکته جالب این است که بلافاصله پس از اعلام برداشت توکن‌های موردنظر، قیمت بایننس کوین (BNB) از ۲۶۰ به ۳۵۰ دلار رسید. در این مدت، قیمت اتر نیز از ۱۹۳۰ به ۱۹۱۶ دلار کاهش یافت که می‌توان آن را یک نوسان عادی در نظر گرفت.

بسیاری از افراد، روند صعودی قیمت BNB را به دلیل افزایش استفاده از بایننس اسمارت چین می‌دانند. گفتنی است تراکنش‌های روزانه بایننس اسمارت چین در حال حاضر دو برابر اتریوم است. شاید به نظر برسد که بایننس دلیلی برای سرکوب کردن بلاک چین اتریوم ندارد، اما عدم ارائه توضیحات و ایجاد ارتباط مناسب از جانب بایننس باعث می‌شود پیش‌بینی‌های مختلفی در این خصوص صورت بگیرد. پاتریک مگوایر (Patrick Maguire) سرپرست عملیات شرکت ارائه‌دهنده زیرساخت نودهای Patrick Network در خصوص اهمیت این موضوع گفته است:

فرقی ندارد که این موضوع صرفا یک تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده باشد یا یک اتفاق عمدی و زمان‌بندی‌شده. نکته مهم این است که صرافی‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که کاربران چه زمانی از توکن‌های موردنظر آنها استفاده کنند بدون آنکه به آنها اطلاعی بدهند. این موضوع غیراخلاقی است و با ماهیت غیرمتمرکزسازی در تضاد است.

موجودی صفر حساب کاربران

گفتنی است در مدتی که برداشت اتر و توکن‌های مبتنی بر اتریوم متوقف شده بود، میزان موجودی این توکن‌ها در صرافی بایننس صفر نشان داده می شد. بایننس بدون هیچ توضیحی در این خصوص موجودی کاربران را صفر نشان می داد که باعث نگرانی کاربران زیادی شد و موجب ترند شدن هشتگ بایننس در توییتر شد.

تقریبا بک ساعت پس از این جریان بایننس به حالت عادی بازگشت اما این مسائل باعث کاهش قیمت بایننس کوین از ۳۳۰ به ۲۷۰ دلار شد. در حال انتشار این خبر بایننس کوین در محدوده ۲۹۷ دلار معامله می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا