ارز دیجیتال

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

 مدتی است که سیستم‌های مالی به تامین مالی متمرکز (CeFi) و تامین مالی غیر متمرکز (DeFi) تقسیم شده‌اند. CeFi یک سیستم مالی سنتی و دارای قابلیت‌هایی مانند بانک‌ها است، در حالی که DeFi مبتنی بر ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند است.

CeDeFi چیست؟

CeDeFi ترکیبی از CeFi و DeFi است که بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر دو نوع دو سیستم مالی را با هم ترکیب می‌کند. سیستم جدید “CeDeFi”، ترکیبی از تامین مالی متمرکز و غیر متمرکز بوده و در حال رشد است. بنابراین لازم است بدانیم CeDeFi چیست و چگونه کار می‌کند؟ CeDeFi همان ویژگی‌های پروتکل‌های DeFi را ارائه می‌کند، در حالی که متمرکز هستند، در واقع به افراد اجازه می‌دهد، به محصولات DeFi مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، جمع‌آوری‌کننده نقدینگی، ابزارهای استخراج بازده و پروتکل‌های وام‌دهی دسترسی داشته باشند، اما همچنان از مزایای سیستم‌های CeFi استفاده می‌کنند.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

برخلاف DeFi، که بدون مجوز و برای استفاده توسط هر کسی در دسترس است، پروژه‌های CeDeFi بیشتر به سمت متمرکز شدن گرایش دارند. آنها اغلب توسط یک گروه واحد یا کوچک از نهادها اداره می‌شوند که به آنها امکان کنترل بیشتری می‌دهد (شبیه به CeFi). به طور کلی، اکوسیستم CeDeFi، که ترکیبی از مدل‌های متمرکز و غیر متمرکز است، با هدف بهبود مدل ارزهای دیجیتال سنتی، امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر، بهبود امنیت، حجم تراکنش‌های بیشتر و کارمزدهای نسبتاً پایین‌تری را نسبت به سیستم‌های سنتی دارد.

آیا هیچ پروتکل CeDeFi در حال حاضر وجود دارد؟

برخی از محبوب‌ترین نمونه‌های پروتکل‌های CeDeFi عبارتند؛ از MakerDAO، Synthetix و Compound که قابلیت‌های DeFi مانند را ارائه می‌کنند و در عین حال متمرکز باقی می‌مانند. یک پلتفرم سرمایه گذاری رمزنگاری‌شده مانند میداس اینوستمنت (Midas.Investments) مثال دیگری است.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

MakerDAO، Synthetix و Compound همگی بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند. اما میداس اینوستمنت پلتفرم خود را در آگوست ۲۰۲۲ به روز کرد تا استراتژی‌های CeDeFi را در خود جای دهد. به گفته تیم میداس، رویکرد جدید با ایجاد قراردادهای هوشمند برای مدیریت دارایی‌ها تحت پروتکل‌های مختلف وام دهی، هدف از انعکاس DeFi است. اینها شامل وام دادن، استقراض و اهرم گرفتن، است که به طور ایده آل اجازه هجوم سرمایه به فضای DeFi را می‌دهد. مانند بسیاری از تلاش‌های CeDeFi، میداس قصد دارد تا به مشتریان خود گزینه‌های DeFi متناسب با مشخصات ریسک آنها را ارائه دهد و در عین حال امکان دسترسی به ابزارهای پوشش ‌دار از CeFi را فراهم کند. برای درک بهتر CeDeFi، اجازه دهید، ابتدا CeFi و DeFi را درک کنیم.

CeFi چیست؟

CeFi یک موسسه مالی، ساختار یافته است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از طریق یک صرافی کنترل‌ شده، ارزهای دیجیتال را قرض یا وام دهند. عملکردی مشابه با صنعت بانکداری مرسوم دارد. کاربران هنگام قرض گرفتن، پول از ارز دیجیتال خود به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند یا هنگام وام دادن از آن بهره می‌گیرند. پلتفرم‌های CeFi به عنوان “نگهبان” دارایی‌های دیجیتال شما عمل می‌کند. زمانی که پلتفرم CeFi برای کسب درآمد از آن محافظت می‌کند، کنترل ارز دیجیتال خود را رها می‌کنید. اگر پلتفرم هک شود، دارایی‌های شما ممکن است در خطر باشد.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

در حال حاضر، CeFi سهم بازار بیشتری نسبت به DeFi دارد، زیرا پلتفرم‌های CeFi بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بایننس، کوین‌بیس و Diem از جمله پلتفرم‌های محبوب CeFi هستند. با این حال، به دلیل هزینه‌های بالا در تراکنش CeFi که توسط دخالت‌های شخص ثالث، عدم شفافیت و مالکیت کامل بر دارایی‌های دیجیتال شما ایجاد می‌شود، DeFi نیز محبوب شده است.

DeFi چیست؟

DeFi به طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مالی بر اساس فناوری‌های بلاکچین در فضای عمومی بلاکچین اشاره دارد. خارج از سیستم‌های متمرکز سنتی مانند بانک‌ها و کارت‌های اعتباری عمل می‌کنند. این نوع پلتفرم‌ها از طریق برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) قابل دسترسی هستند که به صورت همتا به همتا عمل می‌کنند و نیاز به مقامات متمرکز مانند بانک‌ها، شرکت‌های کارت اعتباری یا کارگزاران را از بین می‌برند. با DeFi، هر کسی می‌تواند به سیستم‌های مالی جایگزین مانند وام دادن و استقراض دسترسی پیدا کند.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

در CeFi، یک صرافی متمرکز تمام معاملات ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهد، به این معنی که کاربران به کلیدهای خصوصی دسترسی ندارند یا واقعاً مالک رمزارز خود نیستند. آنها همچنین مشمول شرایط و ضوابط بورس، قیمت‌ها و هزینه‌های گاز هستند. در مقابل، کاربران DeFi کنترل کامل وجوه خود را دارند، زیرا هیچ مرجع متمرکزی تراکنش‌ها را مدیریت نمی‌کند. در عوض، یک پروتکل مبتنی بر بلاکچین به کاربران اجازه می‌دهد تا هر طور که می‌خواهند، خرید، فروش، ذخیره و معامله کنند. DeFi و CeFi هر دو مزایا و معایب خود را دارند. CeFi بر خلاف DeFi، تبدیل فیات به کریپتو را آسان‌تر می‌کند. اما DeFi بدون مجوز است و نیازی به فرآیند KYC ندارد.

چه کسی CeDeFi را به بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرد؟

بایننس نقش مهمی در ظهور CeDeFi ایفا می‌کند، این مدیر عامل بایننس، چانگ پنگ ژائو بود که اصطلاح CeDeFi را در سپتامبر ۲۰۲۰ در جریان راه‌ اندازی زنجیره هوشمند بایننس ابداع کرد. با توجه به اینکه محبوبیت اتریوم به عملکرد قراردادهای هوشمند مربوط می‌شود، بایننس همچنین متوجه شد که باید شبکه بلاکچین دیگری برای رقابت با اتریوم و اکوسیستم DeFi آن ایجاد کند. در نتیجه، بایننس شبکه بلاکچین موجود خود را به BNB اسمارت چین، یک شاخه اتریوم با بهینه‌سازی برای کارمزدهای پایین و توان عملیاتی بالا تغییر نام داد.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

این اقدام بایننس، در حالی که مقاومت غیر متمرکز و سانسور را قربانی می‌کند، به نظر می‌رسد، هنوز هم نتیجه می‌دهد. اگر چه توسط حامیان تمرکززدایی مورد انتقاد قرار گرفت، زنجیره BNB از سپتامبر ۲۰۲۰ به طور تصاعدی رشد کرد، به لطف توانایی آن در تأمین مالی سریع پروژه‌ها، منجر به ظهور CeDeFi شد.

علاوه بر بایننس، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق تاکتیک‌های دیجیتالی موجود با استفاده از پلت‌فرم سرمایه‌گذاری ترکیبی CeDeFi، میداس، برای درآمد غیر فعال قابل اعتماد، جریان‌های بازدهی محافظت ‌شده، ایجاد کنند. علاوه بر این، میداس ادعا می‌کند که شبکه گسترده‌ای از رویه‌های باطن را در بازار بی‌ثبات ارزهای دیجیتال دارد که به دنبال پوشش و محافظت از گزینه‌های سرمایه‌گذاری جلویی ارائه شده به افراد است. ادغام با فناوری نگهبانی و انتقال ارز دیجیتال، Fireblocks، بسیار ایمن از اکوسیستم دیجیتال میداس محافظت کرده است. برای دارایی‌های نگهداری شده، FireBlocks حفاظت دیجیتالی درجه تجاری را ارائه می‌دهد.

مزایای CeDeFi چیست؟

از جمله مزایای CeDeFi، می‌توان به هزینه‌های کمتر، امنیت بهتر، دسترسی، سرعت و هزینه کمتر اشاره کرد. رویکرد نوآورانه CeDeFi برای بانکداری غیر متمرکز، کاربران را قادر می‌سازد تا دارایی‌های رمزنگاری شده CeDeFi را بدون نیاز به تبادل متمرکز معامله کنند. این بدان معناست که کاربران ممکن است، مستقیماً با یکدیگر معامله کنند و نیاز به واسطه را از بین ببرند.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

از جمله مزایای اصلی CeDeFi هزینه کمتر است. هزینه تراکنش‌های CeDeFi کمتر از تراکنش‌های موجود در پلتفرم‌های مشابه است، زیرا واسطه‌های کمتری درگیر هستند، به خصوص در شبکه‌هایی که مبتنی بر اتریوم نیستند. به عنوان مثال، اتریوم هزینه‌های گاز بسیار بالایی دارد، مثلاً تراکنش‌های DEX به صدها دلار می‌رسد. همچنین اغلب باعث مشکلات تراکم شبکه می‌شود که منجر به تاخیر می‎شود. بایننس CeDeFi، از طرف دیگر، کارمزدهای بسیار کمتری دارد و با اجازه دادن به کاربران برای پذیرش کارمزد در چند ثانیه، تراکنش‌ها را سرعت می‌بخشد.

یکی دیگر از مزایای قابل توجه، بهبود امنیت است. نفوذ به شبکه CeDeFi برای هکرها بسیار دشوارتر از سیستم‌های بانکی سنتی است، زیرا ساختار غیر متمرکز شبکه وجود دارد. علاوه بر این، CeDeFi به‌طور باور نکردنی، در دسترس است. زیرا هر کسی که کیف پول اتریوم دارد، می‌تواند از پروتکل‌های CeDeFi استفاده کند. موانع ورود کاربران کم‌تجربه را کاهش می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا با ارائه گزینه‌های تجاری تأیید شده که با معیارهای متعدد، از جمله KYC، هزینه‌ها و موارد دیگر بررسی می‌شوند، بیشتر درباره DeFi کاوش کنند.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

تراکنش‌های مالی که از طریق CeDeFi انجام می‌شوند نیز می‌توانند بسیار سریع‌تر از تراکنش‌های انجام‌ شده از طریق سیستم‌های مالی سنتی باشند. این به این دلیل است که CeDeFi نیازی به منتظر ماندن برای تأیید شخص ثالث ندارد که اغلب ممکن است، چند روز تا چند هفته طول بکشد. فن‌آوری‌های CeDeFi نسبت به سیستم‌های مالی معمولی انعطاف‌پذیرتر هستند و به آنها اجازه می‌دهند تا برای رفع نیازهای هر کاربر تغییر کنند. به عنوان مثال، استراتژی سبد بازدهی خودکار (YAP) توسط میداس با قرار دادن سرمایه‌گذاران در معرض انواع دارایی‌ها بدون بار خرید دارایی‌های کریپتو جداگانه، ریسک پرتفوی را متنوع می‌کند. مهم‌تر از همه، YAPها برای به حداکثر رساندن سود، بدون هیچ هزینه اضافی برای سرمایه‌گذاران، تعادل مجدد ماهیانه را انجام می‌دهند. با تضمین سود از دارایی‌های با عملکرد بهتر و در عین حال سرمایه‌گذاری مجدد در دارایی‌های با عملکرد ضعیف، این تعادل مجدد به میداس امکان می‌دهد، تا از نوسانات بازار به امید ایجاد رشد پرتفوی ثابت در بلندمدت استفاده کند.

علاوه بر این، با ارزیابی و ممیزی کامل پروژه‌ها و توکن‌ها توسط صرافی‌های CeDeFi، تراکنش‌های امن تر، امکان پذیر است. CeDeFi حریم خصوصی بیشتری نسبت به سیستم‌های پرداخت معمولی فراهم می‌کند، زیرا شبکه غیر متمرکز آن ردیابی تراکنش‌های کاربر را برای طرف‌های خارجی سخت‌تر می‌کند.

معایب CeDeFi چیست؟

در حال حاضر، نقطه ضعف اصلی CeDeFi منحنی یادگیری بالا مرتبط با پروتکل‌های آن به دلیل پیچیدگی آنها است. این مفهوم هنوز جوان است و رابط‌های بصری و کاربر پسندتر به مرور زمان ظاهر می‌شوند. CeDeFi همچنین به شدت به اتریوم متکی است، با توجه به اینکه بیشتر پروتکل‌های CeDeFi هنوز بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند. اگر اتریوم شکست بخورد، CeDeFi نیز احتمالاً از کار خواهد افتاد. با این حال، این خطر با این واقعیت کاهش می‌یابد که سایر بلاکچین‌ها شروع به پذیرش پروتکل‌های CeDeFi کرده‌اند.

CeDeFi چیست و چرا اهمیت دارد؟

یکی دیگر از معایب CeDeFi این است که هنوز نسبتا جدید و اثبات نشده است. در حالی که این بخش در سال گذشته رشد فوق العاده‌ای داشته است، هنوز در مراحل اولیه خود است. به این ترتیب، پروتکل‌های CeDeFi در معرض نوسانات بالایی هستند و بنابراین ممکن است هنوز برای پذیرش انبوه آماده نباشند. در نهایت، CeDeFi از کلاهبرداری بی بهره نیست. به دلیل نبود مقررات، چندین کلاهبرداری در فضای CeDeFi صورت گرفته است. بنابراین، ضروری است که مراقب باشید، فقط از پروتکل‌های معتبر CeDeFi استفاده کنید و CeDeFi را به عنوان یک راه حل ممکن برای ادغام محصولات و برنامه‌های DeFi در سیستم‌های مالی اصلی، مشاهده کنید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا