اقتصادی

۴ پیش بینی از قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه در حالی روز چهارشنبه را به پایان بردند که سکه امامی به کانال ۲۷ میلیونی سقوط کرد و سکه بهار آزادی نیز با کاهش قیمت وارد کانال ۲۴ میلیون تومانی شد.

با این حال اما به دنبال انتشار داده‌های تورم اقتصاد آمریکا در اواخر روز گذشته، قیمت طلای جهانی بیشتر از ۲۰ دلار بالا رفت. بر همین اساس در حال حاضر رشد ناگهانی قیمت طلای جهانی به‌عنوان محرک قیمت طلای داخلی شناسایی می‌شود. اما آیا این اهرم در برابر اهرمی قوی مانند قیمت دلار که این روزها در روند ساید قرار گرفته، توان اثرگذاری دارد؟

سایه رکود در بازارهای مالی

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره روند بازار طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به رویدادهای سیاسی هفته گذشته رکود خاصی در بازار طلا و سکه حاکم شده است. باید توجه داشت در ماه‌های گذشته رکود بازار به این میزان نبوده است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اونس جهانی طلا را فاکتوری اثرگذار بر بازار طلا عنوان کرد و افزود: «زمانی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد، به تبع آن در بازار داخلی نیز اثرگذار است. اگرچه زمانی که اونس جهانی کاهش پیدا می‌کند، در مقابل نرخ ارز در کشور بالا می‌رود که این اتفاق بر صعودی شدن قیمت طلا و سکه اثرگذار خواهد بود.»

تاثیر مثبت روابط مساعد سیاسی بر روند بازار طلا

سهراب اشرفی، کارشناس و فعال بازار طلا و سکه هم با اشاره به اثر روند کاهشی قیمت دلار بر بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: «اثر اخبار سیاسی مثبت هفته‌های گذشته را نمی‌توان بر بازار ارز نادیده گرفت. برقراری روابط سیاسی با سایر کشورها تجربه موفقی در پایین آمدن قیمت دلار و طلا و سکه بود.»

وی با تاکید بر تاثیر روند تقاضا بر بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «برخی مواقع، تقاضای بیشتری وارد بازار می‌شود؛ در نتیجه ورود تقاضای بیشتر یا کاهش خرید در بازار، باعث افزایش و کاهش قیمت در بازار سکه و طلا می‌شود.»

این فعال بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «تحریم مشکلی است که بازارهای داخلی را متاثر کرده است؛ اما با این وجود نباید تاثیر بانک مرکزی در مدیریت بازار را نادیده گرفت.»

آرامش در بازار طلا

محمد کشتی‌آرای، فعال بازار طلا و سکه درباره وضعیت فعلی این بازار به تجارت‌نیوز گفت: «اینکه بازار طلا و سکه در ثبات و آرامش به سر ببرد و قیمت‌ها نوسان خاصی نداشته باشند، امر مثبتی است.» وی افزود: «تقریبا سه هفته است که هم تغییرات قیمت انس جهانی طلا کم بوده و هم دلار نوسان خاصی نداشته است.»

کشتی‌آرای ادامه داد: «ثبات قیمت دلار نکته قابل توجهی است و آن چیزی است که اقتصاد ما به دنبال آن بوده است؛ اگر با کسانی که در کار اقتصادی هستند، صحبت کنید، اولین دغدغه آنها نوسان قیمت ارز است.»

وی اضافه کرد: «این دغدغه خوشبختانه برطرف شده و حدود سه هفته‌ای است که آرامش خاصی در بازار ارز وجود دارد و این آرامش به بازار طلا و سکه هم منتقل شده است.»

خروج تقاضای سفته‌بازانه
کشتی‌آرای درباره وضعیت معاملات در بازار طلا و سکه اظهار کرد: «در حال حاضر با این آرامش، داد و ستدها بسیار بیشتر شده است. اما آنچه کم شده، سوداگری در بازار است.»

وی افزود: «وقتی که بازار نوسان زیادی داشته باشد، سوداگری در بازار زیاد می‌شود. این سوداگری به بازار آسیب می‌رساند اما وقتی که آرامش باشد، در آرامش داد وستدها انجام می‌شود و بازار روال عادی خود را دارد.»

کشتی‌آرای بیان کرد: «به دلیل اینکه سیاست‌های بانک مرکزی و اقداماتی که در زمینه ثابت بازار ارز انجام گرفته اقداماتی است که دارد به تثبیت نرخ ارز کمک می‌کند، بنابراین پیش بینی این است که ما در چند هفته آینده هم همین ثبات قیمت را داشته باشیم؛ مخصوصا که ما در تقریبا ۱۰ روز دیگر وارد ماه محرم می‌شویم و طبیعتا مقداری داد و ستدها با توجه به تعطیلی‌ها و وضعیتی که در این شرایط وجود دارد کاسته می‌شود. ولی این آرامش و این ثبات قیمت ادامه دارد.»

خط حمایتی قیمت سکه کجاست؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، چند سناریو را برای وضعیت بازار طلا و سکه مطرح کرده است. او با اشاره به سکه امامی عنوان کرد: «قبلا اشاره کرده بودم که قیمت ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای سکه منطقه بسیار مهمی است و اگر این منطقه مقاومتی بشکند، ریتم صعودی به سکه برمی‌گردد که البته این اتفاق به وقوع نپیوست.»

وی افزود: «اکنون منطقه ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای ما بسیار مهم است. در حال حاضر این مناطق را به‌عنوان مناطق حمایتی با اردر بالا زیر نظر داریم که احتمالا سفارش خرید خوبی را در آن شاهد باشیم. اما اگر این منطقه هم از دست برود، منطقه ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را به‌عنوان منطقه بعدی از دید حمایت زیر نظر داریم.»

استراتژی مناسب برای خرید چیست؟

دیبا در ادامه بیان کرد: «همان‌طور که بارها درباره خرید طلا و سکه اشاره شده است، خریداران نباید به دنبال مناطق ورود به صورت نقطه‌ای باشند؛ بهتر است متقاضیان، خریدهای خود را در راستای درآمد یچینید و ورودها را به صورت پله پله انجام دهند؛ زیرا به هر حال خاصیت بازار طلا و سکه و دلار این است که با توجه به اخبار، موضوع خود را به یکباره عوض می‌کنند.»

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: «اما فعلا عمق اخبار بد برای برجام و کلا توافق به گونه‌ای نیست که بازار را به سمت بالا تکان دهد و از طرفی اخبار پشت پرده‌ای که به زعم کارشناسان مدلی از توافق تعبیر می‌شود هم می‌تواند بازار را به سمت پایین تر سوق دهد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا