بازارهای داخلی

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۵بهمن

بازار ارز از اواسط هفته پیش برخلاف تصور برخی معامله‌گران که همچنان انتظار روند کاهشی داشتند، روی دیگری از خود نشان داد و قیمت دلار بار دیگر تحت تاثیر اخبار منفی درمورد برجام افزایش یافت و وارد کانال غافلگیرکننده ۲۵هزار تومان شد.

واکنش بازار ارز به اظهارات بایدن

اگرچه با روی کار آمدن بایدن بنظر می‌رسید رییس جمهور جدید آمریکا رویکرد متفاوتی در مقایسه با ترامپ نسبت به موضوع برجام و تحریم‌های ایران داشته باشد و همین تصورات باعث شده بود قیمت دلار به کف ۲۱هزار تومان برسد، ولی با گذشت حدود یک ماه از حضور او در کاخ سفید انتظارات تغییر کرد.

بعد از شرط‌و‌شروط‌های وزیر امور خارجه آمریکا برای بازگشت به برجام درصورت ایفای تعهدات ایران، مقامات کشور و همچنین رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ایران گام نخست را برای مذاکره بر‌نخواهد داشت و توافق با آمریکا منوط به لغو کامل تحریم‌ها است؛ اما پنجشنبه هفته پیش بایدن طی مصاحبه‌ای با اعلام موضع خود نسبت به برجام برای اولین بار، اظهار کرد که تحریم‌ها را برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره لغو نخواهد کرد.

با تشدید تنش‌های لفظی بین مقامات ایران و آمریکا، تب بازار ارز بالا‌تر رفت تا جاییکه روز سه‌شنبه دلار از مرز ۲۵هزار تومان عبور کرد و قیمت آن به ۲۵۱۰۰تومان رسید؛ با وجود تعطیلی بازار نقدی در روز چهارشنبه و کاهش حجم خرید، اما قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی متاثر از انتظارات افزایشی معامله‌گران تا ۲۵۴۰۰تومان صعود کرد.

صعود دلار به کانال ۲۶هزارتومان در معاملات پشت‌خطی

در آخرین روز هفته اظهار‌ات جدیدی از سوی مسئولان دو کشور با همان مضمون قبلی منتشر شد که سرعت افزایش قیمت دلار را بیشتر کرد؛ محمدجواد ظریف مجددا اعلام کرد که بایدن باید از سیاست ترامپ بازگردد و نیازی نیست ایران قدم اول را بردارد، در مقابل سخنگوی کاخ سفید هم اظهار کرد که اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بازگردد، آمریکا هم کار مشابه انجام خواهد داد و یقینا این نخستین گامی است که باید برداشته شود.

در نتیجه این اظهارنظر‌ها، از روز پنجشنبه تقاضا در بازار ارز بیشتر شد و دلار در ساعتی از معاملات تا ۲۵۸۰۰تومان هم صعود کرد و در نهایت با قیمت ۲۵۵۰۰تومان به کار خود پایان داد؛ با اتمام معاملات نقدی در این نرخ فرصت خوبی برای نوسان‌گیران فراهم شد تا با سوء‌استفاده از اخبار برجام قیمت دلار را در معاملات پشت‌خطی روز جمعه تا کانال ۲۶هزار تومان بالا ببرند.

با روندی که دلار در سومین هفته بهمن ماه پیش گرفت و باتوجه به انتظارات منفی حاکم در بازار، و نیز عدم تمایل د‌و کشور برای عقب‌نشینی از موضع برجامی خود بنظر نمی‌رسد بازار ارز فعلا مسیر کاهشی در پیش داشته باشد؛ البته عده‌ای بر این باورند که پایان این کشمکش‌ها روشن است و باتوجه به میانجی‌گری برخی کشور‌ها بین ایران و واشنگتن، می‌توان به توافق آن‌ها در آینده نزدیک امیدوار بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا