بازارهای خارجی

بررسی وضعیت بهبود تجارت جهانی/ صادرات کالاها و خدمات در سال جدید چه تغییری می‌کند؟

به گزارش رویترز، به گفته سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود بهبود تجارت جهانی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ مجددا کند شود؛ زیرا تجارت جهانی پس از تجربه انقباض ۹درصدی در سال ۲۰۲۰، همچنان به دلیل اختلال ایجاد شده در صنعت گردشگری توسط ویروس کرونا، تحت تاثیر قرار گرفته است.

پس از اینکه تجارت جهانی به دلیل اعمال قرنطینه‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ شاهد سقوط ۱۵درصدی بود، در نیمه دوم سال بازگشت را تجربه کرد. به گفته کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)، تجارت جهانی کالاها در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم، ۸درصد افزایش یافت. این موضوع بیشتر به دلیل پیشرفت کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آسیای شرقی بود که تجارت کالاهای این مناطق در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲درصد افزایش یافت.

آنکتاد گفت: “اقتصادهای آسیای شرقی با رشد صادرات و افزایش سهم بازار جهانی، در روند بهبود پیشتاز بوده‌اند. علاوه بر بخش انرژی و حمل و نقل، اکثر بخش‌های تولیدی در سه ماهه چهارم، بازگشت را تجربه کردند.

با این وجود، تجارت خدمات در سطح سه ماهه سوم باقی ماند و صادرات خدمات از چین و هند نسبتا کمی بهتر از سایر کشورها بوده است.

بر اساس پیش‌بینی انجام شده توسط آنکتاد، انتظار می‌رود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، تجارت کالاها نسبت به فصل گذشته، ۱.۵درصد، و تجارت خدمات ۷درصد کاهش یابد. هر چند این پیش‌بینی‌ها به دلیل بیماری همه‌گیر و عدم اطمینان در خصوص بسته‌های محرک، از قاطعیت برخوردار نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا