بازارهای داخلی

افزایش بهای نفت با تصمیم جدید اوپک پلاس

قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از ۲ درصد افزایش یافت؛ زیرا انتظار می‌رود کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس پس از نشست کشورهای عضو در اوایل هفته آینده، اعلام شود.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۷۱ دلار یا ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۸۲.۳۲ دلار در هر بشکه رسید. در عین حال، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در ماه دسامبر به ۷۷.۶۰ دلار رسید که ۱.۷۱ دلار یا ۲.۳ درصد افزایش یافت.

معاملات آتی به ۷۷.۸۳ دلار رسید که ۱.۸ درصد افزایش داشت و هر دو شاخص به مدت چهار هفته متوالی سقوط کرده اند، اما در روز جمعه شروع به بازگشت کردند و با افزایش ۴ درصدی سود و پس از اینکه سه منبع اوپک پلاس به رویترز گفتند که گروه تولیدکننده، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، شروع به بازگشت کردند، تصمیم گرفته است در ۲۶ نوامبر در نظر بگیرد که آیا عرضه را کاهش دهد یا خیر.

اعضای اوپک پلاس یکشنبه آینده برای بحث در مورد سیاست تولید جلسه خواهند داشت و رویترز به نقل از سه منبع ناشناس از این کارتل می گوید که اوپک پلاس در مورد کاهش بیشتر تولید بحث خواهد کرد. این بحث پس از چهار هفته شکست نفت در حالی صورت می گیرد که هزینه جنگ بین اسرائیل و حماس از بین رفته است.

جان کیلداف، شریک Again Capital LLC، گفت: اظهار نظر اوپک که نشان دهنده کاهش بیشتر بود، دقیقاً به‌عنوان سرنخ بود. سعودی‌ها آنقدر تولید را کاهش داده‌اند که نمی‌دانم چقدر بیشتر می‌توانند انجام دهند.» گلدمن ساکس گفت که بر اساس مدل آماری خود از تصمیمات اوپک، با توجه به افت جایگاه سفته‌بازی و زمان‌بندی، و بالاتر از حد انتظار موجودی انبارها، نباید کاهش عمیق‌تر را رد کرد.

قیمت نفت از اواخر سپتامبر تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافته است زیرا تولید نفت خام در ایالات متحده، بزرگترین تولیدکننده جهان، در بالاترین حد خود باقی مانده است، در حالی که بازار نگران رشد تقاضا، به ویژه از چین، واردکننده شماره ۱ نفت بود.

هفته گذشته، اسپردهای بین ماهانه برای برنت و WTI به کانتانگو کاهش یافت، جایی که بشکه‌های فوری ارزان‌تر از ماه‌های آینده هستند که نشان‌دهنده عرضه کافی است.

معامله گران همچنین به دنبال نشانه هایی از تخریب تقاضا از رکود احتمالی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ بودند و همچنین هشدار هفته گذشته در مورد کاهش تورم احتمالی Walmart (WMT.N)، بزرگترین خرده فروش ایالات متحده را در نظر گرفتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا