بازارهای خارجی

هیچ راهی برای خروج بدون آشوب از افغانستان نداشتیم

 جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر برای اینکه بتواند افکار عمومی را نسبت به اقدامات اخیر خود در افغانستان و خروج نظامی از این کشور آرام و مثبت کند و بار دیگر محبوب شود، جلوی دوربین شبکه ای‌بی‌سی نیوز رفت و به مصاحبه پرداخت.

وی با بیان اینکه توافق دولت قبل واشنگتن با طالبان بود که مانع حملات آن‌ها به نظامیان آمریکایی شد، فرار نظامی و سریع از افغانستان را که سبب سقوط کابل شد با این صحبت توجیه کرد که؛ راهی به جز این نداشتیم.

بایدن در رابطه با این موضوع که آیا آمریکا می‌توانست موضوع خروج نظامی از افغانستان را به نحوی بهتر مدیریت و اجرا کند، گفت: در حقیقت باید بدانیم که این تفکر که راهی برای خروج نظامی از افغانستان وجود داشت که آشوبی نیز رخ ندهد درست نیست و من از نحوه رخ دادن آن اطلاعی ندارم.

رییس جمهور آمریکا با اشاره به استقرار نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل گفت: تصاویری که از افغانستان منتشر می‌شد، ضرورت اقدامی سریع و بدست گرفتن کنترل اوضاع و فرودگاه کابل را حس کردم و دقیقا همان را اجرا کردیم.

بایدن با اشاره به ورود طالبان به کاخ ریاست جمهوری افغانستان، گفت: اشرف غنی، رییس جمهور سابق افغانستان سریعا به هواپیما از کشورش خارج شد و به نقطه‌ای دیگر سفر کرد.

وی افزود: از سوی دیگر نیز با تسلیم شدن نیرو‌های افغانستانی که تحت آموزش ما بودند مواجه شدیم که سلاح خود را بر روی زمین گذاشتند.

رییس جمهور آمریکا در ادامه به توافق صورت گرفته میان دولت پیشین این کشور به ریاست دونالد ترامپ با گروه طالبان، اشاره کرد و گفت: در حقیقت این توافق سبب شد تا حمله‌ای به نظامیان آمریکایی صورت نگیرد.

بایدن در ادامه اظهارات خود موضوعی را مطرح کرد که تعجب همگان را برانگیخت و سوژه کاربران شد.

وی درباره تصاویر منتشر شده از بی اعتنایی نظامیان آمریکایی به شهروندان افغانستانی که سعی داشتند سوار هواپیما‌های این کشور در فرودگاه کابل شوند و در نهایت چندین نفر جان خود را از دست دادند و یا از ارتفاع سقوط کردند، با عصبانیت گفت: این اتفاق برای چهار، پنج روز پیش بوده است!؛ در حالی که این اتفاق هولناک تنها ۲ روز پیش در فرودگاه کابل به وقوع پیوسته بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا