بازارهای داخلی

برجام راه‌های سازندگی را باز کرد/ سدهایی که ساخته ‌می‌شود حاصل برجام است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روز سه شنبه در مراسم افتتاح ۲۳۲ طرح ملی وزارتخانه های نیرو و ورزش و جوانان با تاکید براینکه این دولت به خاطر جنگ اقتصادی سه ساله همانند شناگری بود که با دست بسته در حال شنا است و در حالی که دنیا با دست باز بود، اما ما عقب نماندیم و نخواهیم ماند و امیدوارم همه کسانی که در صحنه تبلیغات فعالند، واقعیت ها و اقدامات دولت را ببینند و درست حرف بزنند.

رییس جمهور با بیان اینکه واکسیناسیون در کشور به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم بود، به تزریق واکسن به فرزند وزیر بهداشت به عنوان اولین فرد دریافت کننده واکسن اشاره و تاکید کرد: این نشانگر آن است که اگر اقدامی در مقابله با کووید-۱۹ انجام شد بر مبنای برنامه‌های حساب شده، تخصصی و علمی بود چرا که سلامت و جان مردم برای دولت مهم‌ترین مساله است.

روحانی تصریح کرد: همه مسوولین کشور آمادگی دارند در صورت احساس خطر پیشگام باشند تا مردم بدانند برنامه‌ای بدون حساب و مطالعه در کشور انجام نمی‌شود.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به افتتاح‌های بزرگ در بخش آب و برق و همچنین بهره برداری از ۵۰ سد در ۷ ونیم سال گذشته، گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید ۵۷ سد به بهره‌برداری می‌رسد و شاید چنین دستاوردی در ابتدا برای مردم باورکردنی نبود.

روحانی با بیان اینکه با اعمال تحریم‌ها جلوی آب برای ملت را گرفتند، خاطرنشان کرد: تصور کنید اگر تحریم در کشور نبود می‌توانستیم تا ۸۰ سد در کشور بسازیم و دشمنان با اعمال تحریم‌ها جلوی میلیون‌ها مترمکعب آب برای مردم ایران را گرفتند.

رییس جمهور ادامه داد: یکی از فواید برجام باز شدن راه سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۹۴ و ۹۵ و افتتاح سدهای مختلف در کشور بود.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه اگر در زمان مقابله با بیماری و شیوع کرونا آب و برق در کشور قطع می‌شد، مدافعین سلامت و مردم با مشکلات جدی روبرو می‌شدند، گفت: بروز یک حادثه کوچک و قطعی آب و برق در چند ساعت و در یک منطقه فرصتی است که مردم لمس کنند زیربناها چه اهمیتی برای کشور دارند و گاهی خدماتی که دولت به طور مرتب و عادی در اختیار مردم قرار می‌دهد فراموش می‌شود.

رییس جمهور افتتاح طرح‌های بزرگ آب و برق در شرایط تحریم را تحولی بزرگ برای اقتصاد کشور و زمینه ساز ایجاد زیربناها، اشتغال‌زایی، آسایش کشور و نشاط آفرینی مردم توصیف و تاکید کرد: در زمینه آب و برق کار بسیار ارزشمندی در دولت تدبیر و امید و هم‌تراز با کشورهای پیشرفته انجام شده است.

روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ورزش برای سلامت روح و جسم مردم و غرورآفرینی ملی، خاطرنشان کرد: حضور در میدان‌های ورزشی بین‌المللی و افتخارآفرینی و دریافت مدال‌های ورزشی در دولت تدبیر و امید افزایش یافت.

رییس جمهور به افزایش فضاهای ورزشی در کشور از ۴۰هزار به ۶۱هزار اشاره و تاکید کرد: این مهم تحولی بزرگ در عرصه ورزش کشور و نشانگر آن است که در این دولت ۵۰درصد به فضاهای ورزشی کشور افزوده شده است.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشحالم که در این ایام بسیار پربرکت و مبارک هر روزه شاهد افتتاح‌های متنوع در سراسر کشور هستیم و  امروز هم افتتاح بسیار مهمی داشتیم. آغاز واکسیناسیون در کشور که یکی از مطالبات مردم و یکی از دغدغه‌های مردم بود، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار بسیار خوبی کردند که این واکسیناسیون را از فرزند دانشجوی جوان خودشان آغاز کردند تا مردم ما بدانند که اگر اقدامی در زمینه مقابله با این کووید ۱۹ می‌شود همه بر مبنای برنامه‌های حساب شده تخصصی و علمی این کار انجام می‌گیرد.

جان و سلامت مردم برای ما مهمترین مساله است و همه مسوولین کشور آماده هستند هر کجا که احساس دغدغه و خطری می‌شود آنها پیشگام و در جلو باشند تا همه بدانند که یک وقتی برنامه‌ای بی حساب و بی مطالعه برای مردم مدنظر قرار نگرفته است.

من تعجب می‌کنم که این خارج ‌نشین‌ها از امروز به بعد چه دارند، مدت زیادی بود که می‌گفتند چند کشور واکسیناسیون را شروع کردند چرا ایران شروع نکرده؟ امروز که شروع کردیم آن بنده‌های خدا چه کار کنند؟ دومرتبه باید بروند چیز دیگری را پیدا کنند باز فریادشان بلند شود به یک بهانه دیگر. آنها خیال‌شان راحت باشد مردم ما مردم بزرگی هستند، مسوولین کشور منتخبین مردم و به عنوان خادمان این سرزمین هستند و همه اقدامات لازمی که در توان داریم انجام می‌دهیم.

من یک بار دیگر هم گفتم که ما با دست بسته شنا می‌کنیم و دنیا با دست باز، اینها در این سه سال ما را در یک جنگ اقتصادی بردند، علیرغم اینکه دست ما بسته است اما از دیگران عقب نخواهیم ماند، آن هم به برکت لطف خداوند، همت ، ایثار و فداکاری مردم ما هست.

دومین افتتاح بزرگی که امروز داشتیم در زمینه آب بود. گاهی وقت‌ها آب و خاک هست ولی امروز آب و برق هست یعنی هم افتتاح بزرگ در برق ۱۶۰ مگاواتی در اردبیل و هم افتتاح سد داشتیم و همچنین افتتاح تصفیه‌خانه آب و تصفیه‌خانه فاضلاب داشتیم.

اینکه امروز دولت تدبیر و امید بعد از ۷ سال و نیم به افتتاح پنجاهمین سد رسید بسیار ارزشمند است. اگر روزهای اول ما به مردم می‌گفتیم در این دولت می‌خواهیم ۵۰ سد – که انشاءالله تا پایان دولت بیشتر هم می‌شود انشاءالله ۵۷ سد می‌شود –  و می‌خواهیم ۵۷ سد به افتتاح برسانیم، چه سدهایی که آغاز آن ممکن است دولت قبل بوده چه سدهایی که ما آغاز کردیم چه سدهایی که ما از پارسال و امسال آغاز کردیم برای دولت بعد، که این جریان دارد،.

۵۰ سد تا امروز به افتتاح رسیده و تا پایان دولت ۵۷ سد در شرایط تحریم به افتتاح می‌رسد اگر تحریم نبود چه می‌شد؟ آنکه من یکبار گفتم که در تحریم آمریکایی‌ها جلوی آب را هم گرفتند و البته بعضی‌ها این حرف را نفهمیدند یعنی سدهایی که می‌توانستیم بسازیم اگر تحریم نبود به جای این ۵۰ سد ۷۰ سد ، ۸۰ سد بود که افتتاح می‌شد اینها جلوی ۳۰ سد را گرفتند بنابراین جلوی میلیون‌ها متر مکعب آب را جلوی مردم گرفته‌اند.

بله تحریم مانع آب شد و برجام یکی از مسیرهایش این بود که این راهها را باز کرد. الان خیلی از این سدهایی که افتتاح می‌کنیم حاصل برجام است یعنی از سال ۹۴ که دست ما کمی باز شد، سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر شد الان سدهایی که امسال افتتاح می‌شود بخشی از آنهایی است که از  ۹۴، ۹۵ شروع شده و امروز به ثمر رسیده است.

بنابراین دلم می‌خواهد همه آنهایی که در صحنه تبلیغات حرف می‌زنند، درست حرف بزنند، همه ابعاد مساله را در نظر بگیرند.بحمدالله در زمینه آب و برق که مساله بسیار مهمی است، می‌بینید در این کشور دو ساعت، سه ساعت برق قطع می‌شود آن هم نه در سراسر کشور یک، دو، سه استان قطع می‌شود، چه وضعی برای مردم پیش می‌آید؟ مردم گله‌مند می‌شود و حق هم دارند برای اینکه برنامه‌های‌شان، زندگی‌شان، بعضی از اجناس‌شان از بین می‌رود.

آن وقت ببینید اگر در این شرایط کرونا از آب و برق دچار مشکل بودیم، چه کار می‌توانستیم بکنیم؟ مدافعین سلامت ما چه کار می‌توانستند بکنند؟ مگر چقدر برق اضطراری وجود دارد؟ تا چند ساعت می‌توانند از برق اضطراری استفاده کنند؟ اینکه بحمدالله در فصل تابستان در گرما آب قطع نشد و در اختیار مردم بود، برق قطع نشد.

وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد یک جایی آب برای چند ساعت قطع می‌شود یا برق برای چند ساعت قطع می‌شود البته نباید قطع شود، باید تلاش کنیم همان چند ساعت هم نشود اما در عین حال فرصتی است که مردم کاملا لمس می‌کنند که این زیربناها چیست یعنی اگر این گاز یک ساعت قطع شود ببینید چه می‌شود در سرمای زمستان یا در فصل تابستان فرقی نمی‌کند به هر حال سرمای زمستان ملموس‌تر است.

اگر بخواهد بنزین و گازوئیل برای یک روز قطع شود ببینید چه می‌شود، یعنی خدماتی که دولت به طور مرتب انجام می‌دهد از بس این خدمات به طور عادی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مثلا نمی‌شود به یک جایی برویم که می‌خواهیم از بنزین استفاده کنیم و ببینیم بنزین نیست و قطع شده یا گازوئیل یا گاز قطع شده است یا آب قطع شده یا برق قطع شده، اینها چون کم اتفاق می‌افتد فرد یادش می‌رود مثل ماهی که در آب است و حس نمی‌کند در آب هست.

خدماتی که در دوران تحریم انجام گرفت و کار بسیار بزرگ پایش الف-ب ایران که از سال گذشته شروع شد، امسال هم ادامه پیدا کرد، کار بسیار ارزشمندی بود و غیر از طرح‌های بزرگی که افتتاح می‌شود نشاط برای مردم ایجاد می‌کند اینکه امسال به خاطر کرونا سفرهای ما قطع شد اما ویدئوکنفرانسی توانستیم هر پنجشنبه و امروز چهل و نهمین افتتاح امسال هست. هر پنجشنبه افتتاح داشته باشیم و در دهه فجر البته روزهای غیرپنجشنبه هم به خاطر این ایام مبارک اضافه شد تحول بزرگ در اقتصاد کشور و مسائل زیربنایی کشور هست، در اشتغال و آسایش مردم هست و یک نشاط بزرگی هم برای مردم ایجاد می‌شود، مردم می‌بینند که جوان‌ها و کارگران و کشاورزان و مهندسین و مدیران ما یک لحظه دست روی دست نگذاشتند.

در شرایط تحریم، در طول سال افتتاح‌های بسیار بزرگی داشتیم. در یک افتتاح ۴هزار میلیارد، ۵هزار میلیارد، ۱۲هزار میلیارد، ۱۶هزار میلیارد، ۳۰ هزار میلیارد، البته طرح‌هایی که داشتیم متفاوت بود.

بسیار خوشحالم که در زمینه آب و برق کارِ‌ بسیار ارزشمند و بزرگی در این دولت انجام گرفت. در تراز کشورهایی که پیشرفته هستند و تلاش می‌کند و وقتی با دولت‌های گذشته مقایسه می‌کنیم شرایط ما الحمدالله امسال برغم همه فشارها، شرایط بهتری بوده است و من تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

نکته آخرم راجع به ورزش است که امروز یک افتتاح ورزشی هم داشتیم و طرح‌های بزرگ ورزشی افتتاح شد. ورزش خیلی مهم است یعنی ظاهر آن ممکن است یک چیز لاکچری مثلا تجملی به ذهن بیاید ولی ورزش یعنی سلامت، ورزش یعنی سلامت روح و جسم با هم، ورزش یعنی نشاط، ورزش یعنی تحرک، غرور ملی هم در کنار آن هست و در ورزش‌هایی که مسابقات جهانی حضور پیدا می‌کنیم آنجا غرور ملی هم هست.

بحمدالله در این دولت هم حضور در میدان‌های ورزشی بین‌المللی بیشتر بوده و هم مدال‌هایی که در اختیار قرار گرفته، چه آقایان چه خانم‌ها مدال‌‌هایی که به دست آوردند و همچنین معلوم شد فضاهای ورزشی یعنی فضاهای ورزشی از ۴۰ هزار فضای ورزشی در سال ۹۲ امروز ۶۱ هزار فضای ورزشی داریم، این یک تحول بزرگ هست که شاهد هستیم که ۵۰ درصد آنچه تاکنون فضای ورزشی بوده در این دولت ایجاد شده است. نشانه این است که همه مردم ما فعال هستند، بخش خصوصی فعال است، وزارتخانه‌ها فعال هستند، مخصوصا وزارت ورزش جوانان من از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنم به خاطر افتتاح‌هایی که امروز داشتیم و  در طول سال و افتتاح‌هایی که در آینده خواهیم داشت.

بار دیگر به مردم عزیز ایام دهه مبارک فجر را تبریک می‌گویم، انشاءالله همه این طرح‌ها برای مردم عزیز ایران، برای مردم فارس و اردبیل مبارک باشد انشاءالله.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا