بازارهای خارجی

ثبت رکورد افزایش در سپرده‌های بانکی ژاپن

به گزارش رویترز، داده‌های ارائه شده در روز دوشنبه نشان داد؛ روند جمع‌آوری پول نقد توسط شرکت‌ها و خانوارها برای جلوگیری از آسیب‌های طولانی مدت بیماری همه‌گیر ویروس کرونا باعث شد تا سپرده‌های بانکی ژاپن در ماه ژانویه با ثبت رکورد سالانه افزایش چشمگیری یابد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی ژاپن، کل سپرده‌ها در بانک‌های تجاری این کشور در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته ۹.۸درصد افزایش یافت و به ۸۰۶.۲تریلیون ین (۷.۶تریلیون دلار) رسید، در حالی که دستاورد ماه دسامبر ۹.۳درصد بود.

یکی از مقامات بانک مرکزی ژاپن به خبرنگاران گفت که شرکت‌ها در حال جمع‌آوری پول یارانه‌ها و وام‌هایی بودند که به عنوان کمک در دوران بحران کرونا دریافت کردند، در حالی که خانوار به دلیل موج سوم شیوع ویروس کرونا هزینه‌های خود را کاهش دادند. از سویی، سرعت رشد در دریافت وام‌های بانکی نیز کاهش یافت، زیرا وام‌گیرندگان بزرگ در فضای بیماری همه‌گیر با احتیاط بیشتری وام گرفتند.

داده‌های ارائه شده نشان داد که وام‌های قابل توجه در اختیار چهار دسته اصلی بانک‌های ژاپن در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته ۶.۱درصد افزایش یافته و به رکورد ۵۷۸.۱تریلیون ین رسیده است.

برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط در حال گرفتن وام بیشتری هستند اما به نظر می‌رسد که افزایش تقاضای وام‌های اضافی زیاد نباشد. تقاضا برای هزینه‌های سرمایه‌ای نیز ضعیف باقی مانده است.

بانک مرکزی ژاپن در سال گذشته دو بار سیاست پولی را به منظور کاهش ضرر اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ تسهیل کرد که از جمله می‌توان به ایجاد تسهیلات جدید وام با هدف هدایت وجوه به شرکت‌های دارای پول نقد از طریق موسسات مالی اشاره کرد.

در حالی که وام دادن توسط شرکت‌های داری پول نقد به اوج رسیده، تصمیم دولت برای اعمال محدودیت‌های جدید در شرایط اضطراری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از ماه ژانویه، چشم‌انداز سومین اقتصاد بزرگ جهان را تاریک کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا