ارز دیجیتال

ورود سلبریتی ها به فضای ارز دیجیتال در سالی که گذشت

در سال ۲۰۲۰ تعداد زیادی از افراد مشهور، موج رویدادهای مختلفی را در فضای ارز دیجیتال ایجاد کردند. این رویدادها از شهرهایی که فعالیت‌های مبتنی بر رمزارز دارند و پرونده‌های قضایی SEC گرفته تا تازه‌واردین به حوزه بیت کوین را شامل میشد.

همواره در همه دوران از سلبریتی‌ها استفاده می‌شود تا برندها یا مارک‌های تجاری، محصولات و خدمات در درجات و سطوح مختلف را تبلیغ کنند و میزان موفقیت این بسترها را افزایش دهند و فضای ارزهای دیجیتال نیز از این مقاعده مستثنی نیست. در طول سال‌های گذشته، بزرگترین نام‌های دنیای رسانه‌ای و حیطه سرگرمی موجب به وجود آمدن موج‌های تبلیغاتی مختلف در حوزه رمزارزها شده‌اند تا از این طریق مهر تایید خود را در راستای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ارز دیجیتال، توکن‌ها و شرکت‌های مرتبط به ثبت برسانند. برخی از این افراد هنوز هم در این زمینه فعالیت می‌کنند و برخی دیگر نیز این زمینه را ترک کرده‌اند و خیلی از آنها نیز سرمایه خود را از دست دادند.

در طول سال ۲۰۲۰ شاهد ورود افراد مشهور از اقشار مختلف به فضای رمزارز بودیم و طبق معمول، جامعه ارزهای دیجیتال نسبت به این تازه‌واردان و ارتباط آنها با این حوزه علاقه زیادی نشان داد. بنابراین، بیایید فعالیت‌های بعضی از پراهمیت‌ترین سلبریتی‌ها که وارد این حوزه شدند و آنهایی که این فضا را ترک کردند را مورد بررسی قرار دهیم.

حضور سلبریتی ها در فضای ارز دیجیتال

در سال ۲۰۲۰ تعداد افراد زیادی جذب دنیای کریپتو و رمزارزها شدند، پس در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین اشخاص آن خواهیم پرداخت

ایکان (Akon): چشم اندازهای یک شهر آفریقایی رمزنگاری شده

Akon ، ستاره موسیقی سنگالی-آمریکایی، شخصی است که نه تنها به دلیل جایگاهش در دنیای موسیقی پاپ بلکه به دلیل فعالیت‌های خیرخواهانه و کارآفرینانه خود در طول سال ۲۰۲۰ مورد تمجید بسیاری از افراد قرار گرفته است. ابتکار عمل او در پروژه Lightning Africa در راستای ارائه راه حل‌های تولید انرژی موجب شد تا امروزه ۲۸ کشور در سراسر قاره آفریقا بتوانند از انرژی خورشیدی استفاده کنند. همچنین او به یکی از طرفداران استفاده از ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین نیز تبدیل شده است.


در سال ۲۰۱۸، Akon از برنامه‌های خود در راستای راه اندازی یک ارز دیجیتال به نام Akoin رونمایی کرد و قرار است که این ارز به ارز بومی رایج شهری که او امید ساخت آن را در کشور زادگاهش یعنی سنگال دارد تبدیل شود. تنها بعد از گذشتن دو سال از این برنامه شاهد این بودیم که در سال ۲۰۲۰ جامه عمل به این نقشه‌ها پوشانده شد و اخبار آن برای عموم منتشر شد.

شهر Akon یا همان Akon City شهری است که با ارزش ۶ میلیارد دلار متکی بر ارز دیجیتال بوده و در ابعاد ۲۰۰۰ جریب معادل تقریبی ۸۰۹ هکتار بنا خواهد شد که طبق گزارشات، توسط رئیس جمهور سنگال یعنی Macky Sall به او هدیه داده شده است. مکان بنا شدن این شهر در نزدیکی پایتخت سنگال یعنی داکار (Dakar) است.

انتظار می‌رود که تا چند ماه آینده فاز صفر ساخت Akon City آغاز شود و اینطور گفته می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۳ فرایند ساخت این شهر به پایان می‌رسد. قرارداد ساخت آن نیز پیش از این به یک شرکت مهندسی آمریکایی داده شده است.

زیرساخت‌های اولیه این شهر مثل جاده‌ها، خدمات جمع‌آوری و دفع زباله و نیروگاه خورشیدی نیز علاوه بر محوطه بیمارستان، مرکز خرید، اماکن مسکونی، هتل‌ها و ایستگاه‌های پلیس در فاز اول پروژه ساخته می‌شود. علاوه بر این، پارک‌ها، استادیوم ورزشی، یک مجتمع صنعتی و یک دانشگاه نیز از مواردی هستند که برای ساخته شدن در فاز یک پروژه در نظر گرفته شده‌اند. این شهر تا حد زیادی به انرژی خورشیدی تجدیدپذیر متکی خواهد بود.

با توجه به جزئیاتی که وایت پیپر این پروژه در اختیار ما قرار می‌دهد، انتظار می‌رود که فاز دوم توسعه پروژه در مدت زمان پنج سال از سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ اتفاق بیافتد و با تکمیل Akon City و اجرای روند اقتصادی این شهر، آن هم تنها با اتکا به ارز دیجیتال Akoin و اکوسیستم رمزارز به اوج خود برسد.

با توجه به اینکه ممکن است Akon City تنها در سال ۲۰۳۰ به شهری زنده، پویا و مجهز به رمزارز تبدیل شود اما دورنگاه Akon و قابلیت او در اجرای این برنامه در سال ۲۰۲۰ بدون شک موجب جای داشتن نام او در این لیست شده است.

آریا استارک به بیت کوین علاقه‌مند شد

ممکن است فصل اول سریال بازی تاج و تخت بسیاری از طرفداران را تحت فشار زیادی قرار داده باشد و بازیگران واقعی این مجموعه جای خود را در دل مردم دنیا باز کردند و در سراسر دنیا بسیار محبوب شدند. Maisie Williams، که در این سریال نقش آریا استارک (Arya Stark) کوچک اما مرگبار را بازی می‌کند یکی دیگر از افرادی مشهوری است که در سال ۲۰۲۰ به جامعه رمزارز پیوست.

در ماه نوامبر، Williams به توییتر مراجعه کرد و از ۲.۷ میلیون نفر فالوئر خود پرسید که آیا در زمینه بیت کوین به صورت بلند مدت سرمایه‌گذاری کند یا خیر. بیش از ۹۰۰۰۰۰ نفر در این نظرسنجی رای خود را ثبت کردند و ۳۴۰۰ دفعه آن را ریتوییت کردند و ۳۷۰۰ نظر یا کامنت نیز در آن به ثبت رسید و ۱۶۰۰۰ لایک دریافت کرد.


با توجه به اینکه نتیجه آرا در پایان ماه دسامبر به این ختم شد که ۵۳ درصد از رای‌دهندگان نظر منفی به این سوال داده بودند، تعداد زیادی از شخصیت‌های تاثیرگذار فضای ارز دیجیتال، بلاک چین و حیطه‌های دیگر نظر خود را به این پست افزودند.

میزبان مشهور پادکست در حوزه رمزارز آقای Peter McCormack در اظهار نظر به پرسش Williams پاسخ خود را ارائه کرد و گفت: بیت کوین و دیگر هیچ. این در حالی بود که Barry Silbert به بیماری مرگباری در داستان تاج و تخت تحت عنوان فلس خاکستری (greyscale) اشاره کرد و به Williams پیشنهاد کرد تا به دنبال سرمایه‌گذاری کردن در زمینه دارایی‌های دیجیتال Greyscale مورد اعتماد باشد.

در پایان این ماجرا، Williams دل خود را به دریا زد و مقداری رمزارز خریداری کرد. آریا استارک همواره کار خودش را انجام می‌دهد!

پاریس هیلتون (Paris Hilton)

پاریس هیلتون یک بازیگر، مدل، ستاره تلویزیون و خواننده آمریکایی، است که با فعالیت داشتن در زمینه کارآفرینی خرده فروشان به شهرت جدیدی دست یافته است.

در سال ۲۰۱۷، Hilton در زمان اوج استقبال مردم از عرضه اولیه کوین (ICO) بخش کوچکی از سرمایه خود را وارد فضای ارز دیجیتال کرد. در مجموعه‌ای از پست‌های توییتری که در حال حاضر پاک شده‌اند، Hilton در مورد علاقه‌اش به روند ICO یکی از کوین ها به نام LydianCoin صحبت کرد که بعدها به درگیری‌های جدی حقوقی ختم شد.

 


بعدها پس از محکومیت بنیانگذار LydianCoin به جرم خشونت و ضرب و شتم، Hilton از این پروژه فاصله گرفت و اینطور به نظر می‌رسد که او از فضای ارز دیجیتال دور شده است و این تا جایی بود که به سال ۲۰۲۰ رسیدیم.

در ماه آگوست، Hilton پس از اینکه اعلام کرد یک قطعه هنری دیجیتال از گربه خود، Munchkin، را به ارزش ۴۰ اتر (ETH) که در آن زمان حدودا ۱۷۰۰۰ دلار می‌شد را به فروش رسانده است، تیترهای خبری جدید از خود ایجاد کرد. نقاشی دیجیتال Hilton در یک پلتفرم فروش مبتنی بر اتریوم تحت عنوان Cryptograph فروخته شد.

Hilton دریافتی حاصل از این حراج را به سه خیریه مستقر در آمریکا اختصاص داد.

خرید بیت کوین توسط خواننده موسیقی رپ به نام Logic

اخیرا رپر آمریکایی به نام Logic نیز به واسطه شور و شوق فضای بیت کوین یا بهتر است بگوییم توسط حشره بیت کوین گزیده شد. در یک ویدئوی کوتاه که در روز بیستم ماه نوامبر در استوری اینستاگرام او منتشر شد، Logic گفت در ماه اکتبر به میزان ۶ میلیون دلار بیت کوین (BTC) خریداری کرده است و این درست پیش از این بود که او کلمه YOLO را به زبان بیاورد. این بدان معناست که شما تنها یک بار زندگی می‌کنید (You Only Live Once).

اگرچه جدی بودن صحبت این رپر ۳۰ ساله که به تازگی قرارداد انحصاری خود با توییچ (Twitch) را امضا کرده است کار دشواریست اما انتقال حجم عظیم پول او برای خرید بیت کوین موجب نوسانات صعودی چشمگیری در این ماه شد.

Logic می‌توانست ۴۳۳ بیت کوین را با قیمت حدود ۱۳۸۵۰ دلار خریداری کند. اگر او بیت کوین خود را هولد می‌کرد تنها در مدت زمان یک ماه بعد در ۲۰ ام ماه دسامبر ارزش پول او به ۹ میلیون دلار می‌رسید.

SEC استیون سیگال را درس عبرت قرار داد

در شرایطی که بعضی از سلبریتی ها یا وارد فضای ارز دیجیتال شدند و یا کمک‌های قابل توجهی در این حوزه به انجام رساندند، برخی دیگر از این افراد نیز در شرایطی نامتعارف از فضای ارز دیجیتال خارج شدند.

بازیگر آمریکایی آقای استیون سیگال (Steven Seagal) برنامه‌های خود را به یک پروژه سوال برانگیز رمزارز در سال ۲۰۱۸ به نام Bitcoiin2Gen اختصاص داد. این پروژه در آن زمان ادعا می‌کرد که نسخه برتر بیت کوین است. Seagal به عنوان نامی تجاری و یا یک برند و تحت عنوان نماینده روند ICO این پروژه وارد این ماجرا شد. این اقدام در نهایت او را وارد مشکلات جدی با سازمان امنیت آمریکا و کمیسیون صرافی و مبادلات کرد.

معامله Seagal با این پروژه به این صورت بود که او در ازای دریافت مبلغ ۲۵۰۰۰۰ دلار پول نقد و ۷۵۰۰۰۰ دلار توکن B2G در کانال رسانه‌ای خود روند ICO پروژه Bitcoiin2Gen را به مدت چند ماه تبلیغ کند. این پروژه توجه قانون‌گذاران سطح دولتی را به خود جلب کرد و دستور توقف فرایند و خروج Bitcoiin2Gen از این حوزه را صادر کردند. این در شرایطی بود که Seagal در نهایت به عنوان هدف اصلی برای طی کردن مراحل قانونی مورد هدف SEC قرار گرفت.

در ماه فوریه، به Seagal دستور داده شد تا غرامت مبلغ دریافتی خود از Bitcoiin2Gen را پرداخت کند. بر اساس اسنادی که توسط SEC ارائه شدند، Seagal اظهار کرد که تنها مبلغ ۱۵۷۰۰۰ دلار از دستمزد معامله تبلیغاتی خود را دریافت کرده است. در پایان، این بازیگر موافقت کرد تا با پرداخت ۳۳۰۰۰۰ دلار به کمیسیون، با SEC تسویه حساب کند.

سازمان SEC بار دیگر به سلبریتی‌ها هشدار داد که همه آنها موظف به اعلام هرگونه مبلغ دریافتی در ازای استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌ای اجتماعی خود در راستای افزایش سطوح امنیتی هستند.

کنجکاوی واقعی و یا تنها یک شوخی؟

در سال ۲۰۲۰ همچنین شاهد این بودیم که برخی از افراد مشهور با استفاده از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی خود به دنبال کشف فضای ارز دیجیتال بودند. با این وجود ممکن است که آنها تنها در حال دست انداختن افراد وفادار به فضای ارز دیجیتال بوده باشند.

J. K. Rowling نویسنده مشهور مجموعه هری پاتر در ماه می به توییتر آمد تا با روزنامه‌نگار حوزه رمزارز یعنی Leigh Cuen در مورد سوال موضوعیت بیت کوین که شاید آن را ساده می‌پنداشت صحبت کند.

درست مشابه شرایط William ، سوالی که Rowling پرسید موجب جلب توجه کلیه فعالان دنیای رمزارز شد. این امر موجب ورود افرادی مثل بنیانگذار اتریوم جناب ویتالیک بوترین، نویسنده رمزارز آقای Saifedean Ammous ، یکی از فعالان زمینه پادکست خانم Laura Shin و حتی ایلان ماسک به این بحث شد.

این بحث چند روز طول کشید و Rowling به صورت مداوم بیان می‌کرد که هنوز نحوه کارکرد رمزارز را به صورت کامل درک نکرده است. این نویسنده به قدری در پاسخ‌های دریافتی غرق شده بود که سرانجام یک روز بعد توییت کرد که شاید هرگز نتواند بدون مورد تمسخر قرار گرفتن به دلیل نداشتن بیت کوین، دوباره وارد پلتفرم رسانه‌های اجتماعی بشود. این رویداد حیرت‌انگیز و جواب‌های دریافت شده از جامعه رمزارز یادآوری از تاثیری است که سلبریتی‌ها می‌توانند بر روی این فضا داشته باشند.


Rowling تنها فرد مشهور شاخصی نبود که با فعالیتش در توییتر توانست به این فضا در سال ۲۰۲۰ رونق ببخشد. بیایید وارد ماجرای آقا ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا (Tesla) و بنیانگذار SpaceX بشویم. او مشهور به این است که گاهی اوقات وارد توییتر شده و با پست کردن توییت‌های مربوط به حیطه رمزارز جو موجود در فضای کریپتو را هدایت می‌کند.

دو بار در طول این سال، Musk باعث شد که قیمت دوج کوین (DOGE) تنها با گفتن نام این کوین در توییت خود افزایش ارزش داشته باشد. آخرین رویدادی که در ماه دسامبر در راستای تمسخر بیت کوین توسط ایلان ماسک اتفاق افتاد این بود که او بیت کوین را در رده ارز فیات قرار داد و آن را مزخرف دانست. او این مطلب را پیش از پست کردن توییت خود با مضمون یک کلمه: داج (Doge بیان کرد.

این توییت با افزایش ۲۵ درصدی ارزش Dogecoin در هنگام باب شدن این ارز دیجیتال در پلتفرم آن بود. این مجموعه توییت‌ها با جلب توجه شخصیت‌های تاثیرگذار در فضای ارز دیجیتال همزمان بود.

مدیرعامل شرکت اطلاعات تجاری MicroStrategy ، جناب Michael Saylor ، به این مکالمه پیوست و پیشنهاد داد تا استراتژی خرید بیت کوین خود را با ایلان ماسک در میان بگذارد.

اگر شما می‌خواهید به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار به سهامداران خود کمک کنید، ترازنامه تسلا را از USD به BTC تبدیل کنید. سایر شرکت‌های S&P 500 نیز از شما پیروی می‌کنند و با گذر زمان به رشد خود ادامه می‌دهند و به میزان ارزش سهام ۱ تریلیون دلار می‌رسند.

ماسک در مقابل قبل از اینکه Saylor کتاب مورد نظر خود را تحت عنوان از یک دانشمند موشکی به یک دانشمند دیگر به صورت آفلاین به او پیشنهاد کند  پرسید که آیا اصلا چنین معاملاتی امکان به انجام رسیدن دارند؟ مدیرعامل MicroStrategy دارنده دو مدرک تحصیلی از MIT در رشته‌های علوم فضانوردی و هواوفضا در زمینه علوم، تکنولوژی و جامعه شناسی است. بنابراین، بیایید امیدوار باشیم که این دو نخبه علمی واقعا نسبت به پیام‌های یکدیگر توجه نشان دهند و نوشته‌های خود را در رابطه با مطالب فضای ارز دیجیتال با هم مقایسه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا