بازارهای داخلی

چرا با اینماد مخالفت می شود؟

محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد که برای برخی از کسب و کارها مجوزی تعریف نشده و یا دریافت مجوز با ابهام همراه است، اجباری شدن اینماد، در سالی که به حمایت از تولید و رفع موانع مزین شده، سبب توقف بسیاری از این کسب و کارها می شود.

محمدرضا راوند در پاسخ به این سوال که آیا کسب و کارها برای درگاه پرداخت تن به اخذ اینماد می دهند یا مسیرهای جایگزین را انتخاب می کنند، عنوان کرد: در شرایط اقتصادی کشور، ارگان های دولتی و تشکل های اقتصادی وظیفه دارند راه کسب و کارها و مجوز دهی را تسهیل و راه  ورود کارآفرینان جدید را هموار و توسعه دهند؛ تصور من این است که اینماد نه تنها کمکی به شفافیت اقتصادی و رعایت قوانین نمی‌ کند، بلکه سبب افزایش سهم اقتصاد ناسالم هم می شود،مرحله ای شدن اینماد یکی از راهکارهای حل این مساله است.

وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه این است که، آیا مرکز توسعه تجارت الکترونیک به درجه ای از بلوغ رسیده که بتواند به عنوان یک مرکز مجوزدهی به کسب و کارهای نوپا تلقی شود و یا اساساً از نظر سازمانی وزارت صمت، وزارتخانه مناسبی برای اعطای چنین مجوزی به کسب و کارهای نوپا هست یا نه.

محمدرضا راوند در خصوص این که آیا اینماد توانایی تعریف استارتاپ های نوآور با ایده های خلاقانه را ذیل خود دارد هم اضافه کرد: اینماد بیشتر برای کسب و کارهای نوپای فروشگاهی و تجاری است، بسیاری از کسب و کارها برای اخذ درگاه پرداخت ملزم به گرفتن اینماد هستند.

وی درباره دلیل عدم استقبال کسب و کارها از اینماد هم اظهار کرد: وقتی در فرآیندهای سیاستگذاری و تفهیم سازی، کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا و نیز تشکل های آنها مشارکت داده نشوند، همراهی آنها با تصمیم ها قطعا با چالش مواجه خواهد شد، این تصمیم ها زمانی برای جامعه هدف، قابلیت اتکا دارند که دولت و نهادهای سیاستگذار قبل از تدوین سیاست‌ها و قوانین، با برگزاری سلسله جلسات و دعوت از صاحبان کسب و کار و تشکل های مرتبط با حوزه آنها، نظرات آنها را جویا شوند.

راوند در ادامه بیان کرد: دلیل عدم استقبال کسب و کارها از اجباری شدن اینماد این است که این تصمیم خیلی سریع گرفته شد و کار آفرینان آمادگی آن را نداشتند، در واقع بسترهای لازم برای اجباری شدن اینماد فراهم نشد؛ بنابراین اطاله بسیار زیاد در راه اندازی کسب و کار ایجاد می کند و این اطاله موجب دلسردی و ناامیدی می شود. 

دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران  اظهار داشت: تشکل‌های مرتبط با حوزه کسب و کارهای مجازی مانند اتحادیه فروشگاه های اینترنتی و انجمن کسب و کارهای مجازی و غیره، بهترین مشاوران و بازوهای مشورتی هستند که توان ارائه راه‌حل‌های مناسب به سیاستگذار را دارند؛ به نظر می رسد، آزمایشی و مرحله ای کردن و افزایش جنس نظارت نسبت به الزامی کردن چنین مجوزهایی و خیلی انحصاری و یک طرفه و خلق الساعه بودن اینگونه تصمیم ها ،اگر این به جای تصمیمات ناگهانی و ساعتی مفید تر خواهد بود.

وی در پایان نیز ابراز کرد: به جای گرفتن تصمیمات بدون کارشناسی بهتر بود برای چنین موضوعی آمادگی ذهنی ایجاد می‌شد و فعالان این بخش در این تصمیم گیری نیز مشارکت می کردند. از این جهت قطعا تشکل های مرتبط با کسب و کارهای مجازی و نوپا راه حل مناسبی برای آسیب کمتر به صاحبان کسب و کارهای مجازی پیشنهاد می کردند تا این افراد همراهی لازم را با چنین تصمیماتی به عمل می ارودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا