ارز دیجیتال

بیت ‌کوین املاک دیجیتالی است؟

این متن، یک مقاله نظری نوشته شده توسط لئون وانکام (Leon Wankum)، یکی از اولین دانشجویان اقتصاد مالی است که در سال ۲۰۱۵ پایان نامه‌ای درباره بیت‌کوین نوشت.

شبکه بیت‌کوین یک سیستم پردازش تراکنش است. از پردازش تراکنش‌ها، توانایی مبادله پول با استفاده از بیت‌کوین، ارز بومی شبکه که ارزش سیستم زیربنایی را نشان می‌دهد، به دست می‌آید. این فناوری هم یک شبکه پرداخت و هم دارایی است که توسط انعطاف پذیرترین شبکه کامپیوتری در جهان پشتیبانی می‌شود. اگر می‌توانستید مالک بخشی از اینترنت باشید، آیا قبول نمی‌کردید؟! در واقع، این مالکیت بیت‌کوین است. مالکیت سهام در یک پروتکل پیشرفت جدید که اینترنت را به فضایی تبدیل می‌کند که نه تنها اطلاعات، بلکه ارزش را نیز می‌توان آزادانه در آن مبادله کرد.

با بیت‌کوین، می توان در کل اینترنت با ارزش سهام مالکیت داشت. این هرگز با اینترنت اطلاعات، امکان پذیر نبود. مالکیت و جذب ارزش مستقیماً در شبکه ساخته شده است. این یک تغییر پارادایم است که سرمایه‌گذاران جدید برای درک پتانسیل کامل بیت‌کوین  باید «سر خود بپیچند» (تلاش و تحقیق زیادی بکنند).

بیت ‌کوین املاک دیجیتالی است؟

مایکل سیلور (Michael Saylor) خرید بیت‌کوین  را با خرید املاک و مستغلات در مرکز شهر منهتن در ۱۰۰ سال پیش مقایسه کرده است. برخی از ثروتمندترین خانواده‌های نیویورک با داشتن املاک و مستغلات ثروت خود را به دست آورده‌اند. وقتی چیزی که محدود است، تقاضای زیادی داشته باشد، ارزش آن افزایش می‌یابد. کمیابی ارتباط زیادی با ارزش چیزها دارد، به همین دلیل است که برخی از آثار هنری منحصر به فرد، ارزش زیادی دارند و به همین دلیل است که املاک و مستغلات در یک منطقه پرجمعیت گرانتر از یک منطقه غیر متراکم است. مطمئناً املاک و مستغلات ارزش دارد، زیرا مردم برای زندگی در آن اجاره می‌پردازند، اما ارزش در درجه اول با عرضه محدود زمین ساختمان تعیین می‌شود. فقط بسیاری املاک وجود دارد که باید در مکان‌های برتر ساخته شوند. جذابیت بیت‌کوین  همچنین از این واقعیت ناشی می‌شود که عرضه آن محدود است.

“هرگز بیش از ۲۱.۰۰۰.۰۰۰ بیت‌کوین  وجود نخواهد داشت”.

اما بیت‌کوین برخلاف املاک و مستغلات هیچ درآمدی ایجاد نمی‌کند. مثل این است که بیت‌کوین  یک ملک دیجیتالی است که اجاره‌ای به دست نمی‌آورد. بنابراین آیا فراخوانی زمین بیت‌کوین مقایسه دقیق تری نخواهد بود؟ (مقایسه بیت‌کوین با زمینی که هنوز خونه‎ای در آن ساخته نشده است). در واقع، همانطور که توسط ریچارد براون (Richard Brown) توصیف شده است، بیت‌کوین  به دلیل ساختار حسابداری شبکه خود، بسیار شبیه به زمین است. اما من می‌خواهم روی آن کار کنم و این مقایسه را گسترش دهم، زیرا بیت‌کوین در کاربرد آن پیچیدگی بسیار بالاتری نسبت به زمین دارد که برای آن املاک و مستغلات بهترین مقایسه است.

بیت ‌کوین املاک دیجیتالی است؟

از نظر تئوری، داشتن املاک و مستغلات مطلوب است، زیرا درآمدزایی (اجاره) دارد و می‎تواند به عنوان وسیله‎ای برای تولید استفاده شود. اما در بیشتر موارد، املاک و مستغلات اکنون هدف متفاوتی را دنبال می‌کند. با توجه به سطوح بالای تورم پولی در دهه‌های اخیر، صرف نگهداری پول در حساب پس انداز برای حفظ ارزش پول و همگام شدن با تورم کافی نیست. در نتیجه، بسیاری از جمله افراد ثروتمند، صندوق‌های بازنشستگی و مؤسسات معمولاً بخش قابل توجهی از نقدینگی خود را در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کنند که به یکی از فروشگاه‌های ارزش ترجیحی تبدیل شده است. اکثر مردم املاک و مستغلات نمی‌خواهند، تا بتوانند در آن زندگی کنند یا از آن برای تولید استفاده کنند. آنها املاک و مستغلات می خواهند تا بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند.

فروشگاه ارزش

بیت‌کوین به طور گسترده‌ای به عنوان یک ذخیره دیجیتال ارزش پذیرفته شده است که تنها در دنیایی که گسترش پولی در آن در حال افزایش است، منطقی است. در حالی که عرضه بیت‌کوین  محدود است، ویژگی‌های مرتبط با بیت‌کوین  آن را به یک ابزار ذخیره ایده آل از ارزش تبدیل می‌کند. به راحتی قابل حمل، تقسیم پذیر، بادوام، قابل تعویض، مقاوم در برابر سانسور و غیر حبس است.

بیت ‌کوین املاک دیجیتالی است؟

املاک و مستغلات نمی‌توانند با بیت‌کوین به عنوان ذخیره ارزش رقابت کنند. بیت‌کوین  کمیاب تر، منعطف تر، جابجایی آسان تر و مصادره آن سخت تر است. تقریباً بدون هیچ هزینه‌ای با سرعت نور می‌توان آن را به هر نقطه از جهان ارسال کرد. از سوی دیگر، املاک و مستغلات به راحتی مصادره می‌شوند و در مواقع بحران، نقدکردن آن‌ها بسیار دشوار است. این اخیرا در اوکراین نشان داده شده است. پس از تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، بسیاری از اوکراینی‌ها برای محافظت از ثروت خود، آوردن پول خود، پذیرش نقل و انتقالات و کمک‌های مالی و رفع نیازهای روزانه به بیت‌کوین روی آوردند. از سوی دیگر، املاک و مستغلات خود را باید رها می‌کردند.

وثیقه

علاوه بر استفاده به عنوان ذخیره ارزش، املاک و مستغلات یکی از رایج ترین اشکال وثیقه مورد استفاده در سیستم بانکداری سنتی است. معمولاً به عنوان وثیقه از وام گیرنده به وام دهنده برای تضمین بازپرداخت وام استفاده می‌شوند. بانک‌ها به افراد و مؤسساتی که دارای املاک هستند وام می‌دهند. در مقایسه با این ویژگی، مالکیت بیت‌کوین  مترادف با “قابلیت اعتبار” در فضای بیت‌کوین و بازار رمزارزها، به عنوان وثیقه ترجیحی پذیرفته شده توسط ارائه دهندگان خدمات مالی بیت‌کوین، شناسایی شده است. استفاده از بیت‌کوین  به عنوان وثیقه برای تضمین بازپرداخت وام مزایای خاصی هم برای وام گیرندگان و هم برای وام دهندگان دارد.

بیت ‌کوین املاک دیجیتالی است؟

بیت‌کوین  به عنوان دارایی دیجیتال، سرعت بسیار بالاتری نسبت به املاک و مستغلات دارد که فیزیکی هستند. دسترسی، خرید، ذخیره، استفاده و نگهداری آسان تر است. ممکن است در یک روستای دور افتاده زندگی کنید، اما تا زمانی که یک تلفن تاشو داشته باشید و بتوانید پیامک ارسال و دریافت کنید، می‌توانید بیت‌کوین  بخرید و نگه دارید. قابلیت استفاده در هر نقطه از دنیا را دارد. شما می‌توانید در تهران زندگی کنید، اما اگر بیت‌کوین شما را به عنوان وثیقه قبول کنند از بانکی در آن طرف دنیا وام بگیرید.

به عنوان وثیقه، املاک و مستغلات دارای خاصیتی است که باعث می‌شود، بانک‌های سنتی آن را نسبت به بیت‌کوین انتخاب کنند، زیرا نوسانات کمتری دارند. ارائه دهندگان خدمات مالی سنتی به نوسانات بالای بیت‌کوین عادت ندارند. هر دارایی ویژگی‌های خاص خود را دارد، در بیت‌کوین این نوسانات است که در واقع اصلا بد نیست. در حالی که نوسانات بیت‌کوین می‌تواند برای فعالان بازاری که انتظار آن را ندارند، فاجعه بار باشد، اما به طور کلی برای اقتصاد مفید است. نوسانات بیت‌کوین به احتمال زیاد منجر به یک بازار انعطاف پذیرتر خواهد شد. شرکت‌ها باید بهتر بتوانند، پس انداز کنند و آنقدر اهرم نداشته باشند، زیرا کاهش قیمت می‌تواند به سرعت منجر به فراخوانی مارجین شود، همانطور که بعد از آخرین سقوط ۷۰ درصدی بیت‌کوین مشاهده کردیم. پس از آن تعدادی از شرکت‌های سنگین بدهکار و ورشکست شدند. بازار بیت‌کوین  دائماً در حال آزمایش، نوآوری در بوته یک بازار رقابتی است.

بیت ‌کوین املاک دیجیتالی است؟

در واقع، این مقاله به منظور بحث در مورد ویژگی‌های خاص دو دارایی (بیت‌کوین و املاک) به عنوان وثیقه است و به منظور انجام هر گونه پیش بینی در مورد نوسانات بیت‌کوین نیست، بلکه برای نشان دادن موارد مختلف استفاده از بیت‌کوین، می‌توانید مقالات پیشین ما را مطالعه کنید.

کلام آخر

به طور خلاصه، املاک و مستغلات به معنای واقعی کلمه مانند بیت‌کوین نیست، اما مناسب‌ترین استعاره برای توصیف کاربردهای مختلف بیت‌کوین  و برخی از فرصت‌هایی است که ارائه می‌دهد. بیت‌کوین  بخشی از یک گام اساسی به سوی دیجیتالی کردن دنیای اطراف ما است. این ابزاری است که به جامعه کمک می‌کند تا خود را به نحو احسن سازماندهی کند. همانطور که معرفی حقوق مالکیت خصوصی امکان ایجاد شهرها را فراهم کرد، بیت‌کوین  نیز راه جدیدی برای ایجاد ثروت در فضای دیجیتال را امکان پذیر می‌کند. به عبارت دیگر، بیت‌کوین پایه‌ای برای رسیدن به مرحله بزرگ بعدی پیشرفت اقتصادی و بهبود زندگی روی زمین است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا