ارز دیجیتال

ممنوعیت استفاده از ارز دیجیتال

فصل جدیدی از دعوای همیشگی طرفداران ارزهای دیجیتال و دولت در هند شروع شده است. قانون جدیدی برای ممنوعیت استفاده از هرگونه ارز دیجیتال خصوصی در هند در حال شکل گیری است.

به نظر می‌رسد دولت هند تلاش مجدد خود را برای ممنوعیت استفاده از کریپتو کارنسی از سر گرفته است.

حرکت اخیر سیاست‌مداران بعد از اعلام لایحه‌ای آغاز شد که ممکن است هرگونه فعالیت مرتبط با ارزهای دیجیتال را محکوم کند.

وضع  قانونی جدید جهت ممنوعیت ارزهای دیجیتال

قانون ممنوعیت ارزهای دیجیتال در هند

به نظر می‌رسد لایحه قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال به دنبال ممنوعیت استفاده از کریپتوکارنسی‌ها در هند (احتمالا به معنی هر توکنی که توسط دولت صادر نشده باشد) است. این‌چنین راهکاری منجر به وارد شدن صدمات شدید به صنعت ارزهای دیجیتال این کشور می‌شود. البته این لایحه به سختی لایحه قبلی که در ماه ژوئن اعلام شد نیست. در آن لایحه عنوان شده بود که مجازات ترید ارزهای دیجیتال برابر با ۱۰ سال زندان خواهد بود.

شایان ذکر است که بعد از اعلام قانونی بودن کریپتوکارنسی توسط دادگاه کل هند، تعدادی صرافی ارز دیجیتال و کسب و کارهای مرتبط با این صنعت مشروعیت قانونی خود را به دست آوردند. همچنین دادگاه به بانک مرکزی این کشور دستور داد تمام اقدامات مرتبط با ارزهای دیجیتال را در صورتی که صریحا به مسايل مجرمانه تبدیل نشوند، پس بگیرد.

اگر این لایحه جدید موفق شود در دادگاه رای بیاورد، به زودی شاهد غیرقانونی بودن تمام این صنعت در هند خواهیم بود؛ و به نظر می‌رسد قانون‌گذاران هندی به دنبال همین هدف هستند. به نقل از منابع رسمی، هدف این قانون واضح است:

هدف از این قانون ایجاد چارچوب تسهیل کننده‌ای برای بانک مرکزی هند در جهت صدور ارز دیجیتال رسمی است. همچنین این لایحه به دنبال ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال در هند است. با این حال امکان در نظر گرفتن استثناهایی برای گسترش این فناوری زیربنایی و کاربردهایش وجود خواهد داشت.

هند به دنبال ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

یکی از استثناهای احتمالی این قانون، احتمال صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تحت کنترل بانک رزرو هند (RBI) است. دولت هند دو سالی است که ایده روپیه دیجیتال را بررسی می‌کند. با این حال در مورد پیشرفت مراحل این پروژه با احتیاط صحبت کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ یکی از فرمانداران هندی به نام شاکیتاکانتا (Shaktikanta Das) گفت که برای صحبت در مورد هرگونه پروژه رسمی CBDC بسیار زود است. از آنجا که بسیاری از مفاهیم مرتبط با ارزهای دیجیتال باید تعریف شوند و ممکن است از لحاظ فنی همه چیز تعییر پیدا کند، اینگونه اظهارات نقش اساسی در چارچوب قانون‌گذاری هند ایفا می‌کنند. او در این مورد می‌گوید:

مذاکراتی در حال انجام است. این تکنولوژی هنوز به صورت کامل شکل نگرفته است. و در مراحل ابتدایی بررسی قرار دارد. ما و بانک مرکزی هند در حال بررسی آن هستیم.

با در نظر گرفتن اینکه اکثریت پارلمان هند توسط حزب بهارتیا جاناتا کنترل می‌شود و این حزب با سیاست‌های نخست‌وزیر نارندرا مودی هم عقیده هستند، احتمال پذیرفته شدن این لایحه وجود دارد.

واکنش طرفداران ارزهای دیجیتال به این لایحه

این خبر به مزاق جامعه کریپتودوست هندی خوش نیامده است. سامیت گوپتا موسس صرافی COINDCX گفت از آنجا که بیت کوین توسط یک نهاد مرکزی اداره و قانون‌گذاری نمی‌شود، در تمام دنیا به عنوان یک ارز دیجیتال عمومی شناخته می‌شود؛ پس دولت باید تعریف خود را از ارزهای دیجیتال عمومی و خصوصی مشخص کند. او در توییتر خود نوشت:

توییت در مورد قانون ممنوعیت ارزهای دیجیتال در هند

در لایحه ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال چند نکته وجود دارد.

نکات قابل توجه خصوصی بودن و چندین استثنا وجود دارد.

با در نظر گرفتن اینکه هیچ تعریف رسمی از ارز دیجیتال خصوصی ارائه نشده است، اینکه کدام ارزها در این دسته قرار بگیرند بسیار مهم خواهد بود.

در سراسر دنیا ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم، با در نظر گرفتن متن باز بودن آنها و اینکه هرکسی می‌تواند تمام تراکنش‌ها را رصد کند، ارزهای عمومی شمرده می‌شوند.”

توییت وکیلی در مورد قانون ممنوعیت ارزهای دیجیتال در هند

یک وکیل هندی به نام جایدیپ ردی در توییتر خود عنوان کرد که بیانات رسمی باید عاری از ایرادات فنی باشند چون ممکن است اعلام ممنوعیت استفاده از ارزها به پیچیدگی‌های قانونی منجر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا