بازارهای خارجی

استیضاح غیرقانونی است

 به گزارش سی‌ان‌ان، تلاش پاول در نهایت منجر به آرای ۵۵ در برابر ۴۵ نفری شد، در شرایطی که ۵ جمهوری‌خواه سنا به جمع دموکرات‌هایی پیوستند که از استیضاح حمایت می‌کردند. از میان جمهوری‌خواهان میت رامنی از ایالت یوتاه، بن ساسه از نبراسکا، سوزان کالینز از ماین، لیزا مورکوفسکی از آلاسکا و پت تومی از پنسیلوانیا با دموکرات‌ها همراه شده و خواستار تکمیل روند استیضاح شدند.

این در حالی است که برای محکوم و استیضاح کردن ترامپ نیاز به آرای همه نمایندگان دموکرات به اضافه حداقل ۱۷ نماینده جمهوری‌خواه است تا روند استیضاح در ماه آینده میلادی اجرا شود. اگرچه پیشتر عنوان شده بود میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا با استیضاح ترامپ موافق است اما روز گذشته از نظر پاول حمایت کرد که به نظر می‌رسد اساس روند استیضاح به این شکل به زیر سوال رفته باشد.

رند پاول پس از پایان رای گیری استدلال کرد این واقعیت که ۴۵ جمهوری خواه از او حمایت کرده‌اند خود بیانگر این مساله است که «استیضاح در بدو ورود به سنا مرده است». پاول در ادامه افزود: ۴۵ نفر از اعضای مجلس که رقم قابل توجهی است به این نتیجه رسیده‌ایم که روند استیضاح غیرقانونی است. این یک پیروزی حزبی برای ماست، دموکرات‌ها می‌توانند برای تاخت این اسب تلاش کنند اما روند امروز نشان داد که دادگاه استیضاح به پایان رسیده است.

نکته قابل توجه پس از پایان جلسه سنا در روز گذشته این بود که حتی جمهوری‌خواهانی که به صف دموکرات‌ها پیوسته و رای به استیضاح داده بودند از جمله کالینز عنوان کردند که نتیجه آرای روز سه شنبه نشانه نتیجه نهایی دادگاه استیضاح است. تنها یک محاسبه ریاضیاتی بیانگر آن است که به طرز خارق العاده‌ای بعید است ترامپ در این دادگاه محکوم شود.

البته این نکته قابل توجه است که برگزاری دادگاه به هر دو طرف فرصت می‌دهد تا موارد مدنظر خود در این پرونده را مطرح کنند آن هم در شرایطی که برخی از نمایندگانی که همسو با پاول رای داده‌اند عنوان کردند ممکن است آرا و نظرات آنها تا ماه آینده و زمان برگزاری دادگاه تغییر کند.

جان تون نماینده اقلیت سنا در این باره عنوان کرد: سوال اساسی فعلی در رابطه با مطابقت این طرح با قانون اساسی است و بر همین اساس فکر می‌کنم بیشتر نمایندگان نتیجه گرفته‌اند که ادامه این روند می‌تواند منجر به متزلزل شدن اوضاع شود.

راب پورتمن سناتور جمهوری‌خواه که اخیرا اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۲ برای انتخابات اعلام آمادگی نخواهد کرد، عنوان کرد: باید در مورد قانونی بودن روند استیضاح ترامپ جلسات اساسی برگزار شده و این مساله به بحث و بررسی گذاشته شود.

این در حالی است که در مجلس نمایندگان (کنگره) روند استیضاح ترامپ پیشتر به رای گذاشته شده و وی را در تحریک به شورش ۶ ژانویه محکوم کرده‌اند، شورشی که منجر به مرگ تعدادی از حاضران در صحنه شده بود. با این وجود برای تکمیل روند استیضاح نیاز به رای مثبت حداقل دو سوم نمایندگان در مجلس سناست که روند رای گیری روز گذشته این موضوع را زیر سوال برده است.

با توجه به محدودیت‌های مطرح شده در قانون اساسی ایالات متحده کارشناسان حقوقی درباره اینکه «آیا سنا می‌تواند رییس جمهوری پیشین آمریکا را محکوم کند یا خیر؟» دچار اختلاف نظر شده‌اند. اما دموکرات‌ها به صاحبنظران حقوقی در دو طیف جمهوری خواه و دموکرات اشاره کرده‌اند که معتقدند این روند دادرسی قانونی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا